تقریبا همه کسب و کارها یا اگر بخواهیم دقیق تر بگیم، همه کسب و کارهای موفق دنیا به اهمیت تعامل و ارتباط با مشتریان پی بردن و در سال های اخیر برای این ارتباطات، فعالیت ها و برنامه ریزی های گسترده ای انجام دادن. یکی از مهمترین این موارد استفاده از انتقادات و پیشنهادات پیامکی میباشد.
در ابتدای این مقاله به چند تا از مهمترین مزیت های این ارتباط و تعامل اشاره خواهیم کرد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
شخصی سازی رابطه
اولین تاثیری که برند شما با برقراری ارتباط روی مشتری میذاره، شخصی سازی و القای حس ارزشمند بودن به مشتریه. مثلا من چند ماه پیش از یک فروشگاه اینترنتی خریدی انجام دادم. بعد از چند وقت از سمت پشتیبانی اون فروشگاه با من تماس گرفتن و نظر من رو در مورد جنس خریداری شده، رضایت یا نارضایتیم از نحوه ارسال و .. پرسیدن.
همین تماس، خرید از اون برند رو برای من تبدیل به یک تجربه شیرین کرد.
پس بدونید که فقط با یک ارتباط کوچیک میتونید در ذهن مشتریانتون موندگار بشید و به مشتریان وفادار تبدیلشون کنید.
آگاهی از نقاط ضعف
هیچکسی بهتر از یک کاربر یا مصرف کننده نمیتونه نقاط ضعف و مشکلات خدماتتون رو به شما گوشزد کنه. ارتباط با مشتریان، شما رو از نقاط ضعفتون آگاه میکنه و برطرف کردن این نقاط ضعف بقای برند شما رو تضمین میکنه.
دریافت پیشنهادات
کاربران و مشتریان شما برحسب نیازشون میتونن بهترین پیشنهادات رو برای گسترش کسب و کار شما بهتون بدن. پیشنهادهایی که ممکنه به ذهن شما به عنوان یک تولید کننده نرسه. ارتقا خدمات و تنوع محصولات هم میتونه ضامن ادامه راه برند شما باشه.
این 3 موردی که گفتم از مهمترین مزیت های تعامل با مشتریان و مخاطبان کسب و کار شما هستن.
استفاده از پیامک برای برقراری ارتباط با مشتریان
ارسال پیامک به مشاغل مختلف
حالا که از اهمیت برقراری ارتباط با مشتریان و مخاطبان آگاه شدیم میخوایم یکی از رایج ترین راه های تعامل با مشتریان در دنیا رو براتون بگیم.
از روش های برقراری این ارتباطات میشه به تماس تلفنی، ایمیل، ارسال نامه، گفتگوی حضوری و … اشاره کرد. زمانبر بودن، هزینه بالا، عدم دسترسی و دیده نشدن این روش ها باعث شده که در کل معایبشون از محاسنشون بیشتر باشه.دارسال پیامک برخلاف روش های ذکر شده زمانبر نیست و هزینه خیلی کمتری داره. شما میتونید از رسیدن این پیامک از طریق گزارشات پنل مطمئن بشید و در نتیجه به نسبت روش هایی که گفتیم احتمال دیده شدنش بسیار بالاست.
از مزایای دیگه ارسال پیامک میشه به عدم محدودیت تعداد ارسال، عدم محدودیت زمانی و مکانی، امکان ذخیره سازی محتوا و … اشاره کرد.
شما برقراری ارتباط رو میتونید به دو روش یک طرفه و دوطرفه انجام بدید. ارتباطات یک طرفه مثل پیام های تبریکات، اطلاع رسانی های فروش ویژه و اجناس جدید، اطلاع رسانی خدمات جدید و .. هستن که در این روش نیازی به پاسخگویی مخاطب ندارید.
ارتباط دو طرفه نوعی از ارساله که در اون شما در پنل اس ام اس
خودتون امکان دریافت پیامک رو از طرف مخاطبینتون دارید. این روش امکانات زیادی داره، مثل برگزاری مسابقات، برگزاری نظرسنجی، نوبت دهی و ….
یکی از بهترین امکاناتی که این روش داره صندوق انتقادات و پیشنهادات پیامکی هست. کسب و کارها در صورت استفاده درست از این قابلیت میتونن از نیازهای کاربرانشون با خبر بشن، ایده پردازی بیشتری در کارشون داشته باشن، عملکردشون رو بهبود ببخشن و در نهایت کسب و کارشون رو گسترش بدن.
نحوه فعال سازی و استفاده از پنل انتقادات و پیشنهادات پیامکی رو میتونید در اینجا بخونید.
در ادامه میخوام براتون چند ثا مثال از استفاده کسب و کارهای مختلف از این قابلیت بزنم.
رستوران ها
مهمترین عامل بقای یک رستوران کیفیت غذاست. از طریق همین کیفیت مشتریان یک رستوران ماندگار میشن و رستوران به شهرت میرسه. در مقابل هم فقط یک بار خوردن غذا با کیفیت پایین کافیه تا از نام شما خاطره بدی در ذهن مشتری بمونه و تصویر شما برای همیشه در ذهنش خدشه دار بشه.
به همین دلیل هم برای رستوران دارها بسیار مهمه که مرتب نظرات مشتریانشون رو در مورد غذا و خدماتشون جویا بشن. در این صورت این مشتری ناراضی میتونه از طریق این سامانه از شما انتقاد کنه و شما میتونید در راستای جبران اون خاطره و از بین بردن اون ذهنیت منفی اقدام کنید.
بهترین راه برای این کار هم استفاده از سامانه پیامکی انتقادات و پیشنهاداته.
رستوران ها میتونن روی منوی خودشون یک شماره ای رو برای انتقادات و پیشنهادات چاپ کنن و هنگام سفارش گیری، از مشتریان بخوان که بعد از صرف غذا نظرشون رو به این شماره ارسال کنن. در سفارشات آنلاین یا تلفنی هم این درخواست میشه از طریق یک پیامک براشون ارسال بشه.
استارت آپ ها
بعضیا استارت آپ رو اینطوری تعریف میکنن: تولید راه حل های نوآورانه برای رفع یک نیاز در بازار. استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپا به خاطر بی تجربگی در شروع کار به خوبی میتونن از این امکانات استفاده کنن.
استارت آپ ها با استفاده از انتقادات و پیشنهادت پیامکی میتونن عملکردشون رو بهبود بدن. علاوه بر این دخیل بودن مشتریان در پروسه پیشرفت این استارت آپ ها میتونه حس ارزشمند بودن بهشون بده و ماندگاریشون رو تضمین کنه.
مدارس و آموزشگاه ها
در نظر گرفتن دغدغه پدران و مادران یکی از ضرورت های مدارس و آموزشگاه هاست. این دغدغه ها بسته به اولویت رسیدگی معمولا به صورت تلفنی از طرف والدین گفته میشه. در مواردی هم که ضرورت کمتری داشته باشن معمولا از طریق صندوق های فیزیکی انتقادات و پیشنهادات به دست مدیران و مسئولان میرسه.
اعلام این دغدغه ها از طریق این روش ها معایب خودشون رو هم دارن.مثلا در تماس تلفنی امکان داره مسئولان امکان پاسخگویی درست نداشته باشن. رسیدگی به موارد صندوق انتقادات و پیشنهادات هم ممکنه زمانبر بشه یا چک کردن این صندوق در بازه زمانی مختلف انجام بشه و روند رسیدگی رو طولانی کنه.
در چنین مواقعی استفاده از انتقادات و پیشنهادات پیامکی بهترین راه برای انتقال این دغدغه ها به مسئولان و مدرسانه. استفاده از این قابلیت بسیار آسانه. زمانبر نیست. کم هزینه تر از تماسه. قابل ذخیره سازیه. امکان تعامل دو طرفه وجود داره و با استفاده از همین پنل میشه باقی اطلاعیه ها، تاریخ و ساعت امتحانا و کارنامه داشن اموزان رو هم به اطلاع والدین رسوند.
براتون استفاده 3 شغل مختلف از ماژول پیشنهادات و انتفادات پیامکی رو مثال زدیم. صدها شغل و شرکت و فعالیت دیگه هم هستن که میتونن از این قابلیت استفاده کنن و کسب و کارشون رو ارتقا بدن. حتی میتونن از این سامانه برای کارکنان خودشون هم استفاده کنن. به هر حال رفع دغدغه های کارکنان هم بازدهی کار رو بالا و در نتیجه کیفیت کار رو افزایش میده.
امیدوارم که از این مطلب نهایت استفاده رو برده باشید.