محتوای خوب، تعیین کننده موفقیت کسبوکارهای آنلاین است. از فضای مجازی و فروش برند گرفته تا طرز فکر و فرهنگ جامعه، از محتواهای موجود در اینترنت تاثیر میگیرند. این محتواها به مردم میگویند که کدام برند خوب است، به کدام شهر سفر کنند، چه کاری انجام بدهند و چه چیزی را بهعنوان یک قانون نانوشته بپذیرند. تا چندوقت پیش، تولید محتوا توسط کارشناسان محتوا انجام میشد و کار با جستجو در گوگل جلو میرفت. اما حالا اینطور نیست. آستینها را بالا بزنید و با روش جدید تولید محتوا آشنا شوید. گوگل ترنسلیت و هرچیز دیگری را هم کنار بگذارید و به دنیای ابزارهای تولید محتوا با هوش مصنوعی قدم بگذارید. این تمام چیزی است که نیاز دارید! در این مقاله از مدیانا، راههای تولید محتوا با هوش مصنوعی و افزایش کیفیت متن را بررسی میکنیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
تولید محتوا با هوش مصنوعی چیست؟
بهطور کلی هرچیزی که در فضای مجازی مشاهده میکنیم، یک محتوا است. پادکست، مقاله، ویدئو و تصویر نمونههایی از محتوا هستند که هر روز با آنها سروکار داریم. تصور کنید بهجای جستجو در گوگل، یک دستیار داشته باشید که جواب تمام سوالها را بداند. کسی که همیشه در دسترس است، هیچوقت خسته نمیشود و هدفش راهنمای شماست. این دقیقا کاری است که هوش مصنوعی انجام میدهد.
هوش مصنوعی یک دستیار همهفنحریف برای تولید محتواست که کار شما را سریعتر میکند. البته که ابزارهای هوش مصنوعی هنوز هم جای رشد زیادی دارند و نباید روی آنها حساب آنچنانی باز کنید؛ اما میتواند کمک خوبی برای شما باشند. امروزه، مدیران و کارشناسان تولید محتوای زیادی بهفکر استفاده از هوش مصنوعی به تولید محتوا افتادهاند؛ اما کدام ابزار بهتر است؟ ما تصمیم گرفتیم نتیجه آزمونوخطای ابزارهای مختلف را در اختیار شما بگذاریم تا با این تکنولوژی مدرن و ابزارهای در دسترس، بیشتر آشنا شوید.
هوش مصنوعی چه نوع محتوایی آماده میکند؟
کسانی که برای اولین بار آموزش تولید محتوا با هوش مصنوعی را مطالعه میکنند، معمولا تصورشان این است که باید یک سوال از ابزار بپرسند تا جواب بدهد و بعد هم دستی به سر و روی متن بکشند و روی سایت آپلود کنند. کاربرد هوش مصنوعی بیشتر از این حرفهاست و باید انتظارات بیشتری از این تکنولوژی داشته باشید. ابزارهای مختلفی وجود دارند که میتوانند انواع محتواهای صوتی، تصویری و متنی را برای شما آماده کنند. البته کیفیت نوشتهها نسبت به عکس و صدا بهتر است و همین باعث جلب شدن توجه به محتوای متنی هوش مصنوعی میشود. از سوی دیگر، دریافت متن از ابزارها راحت است و فقط به یک پرسش ساده نیاز دارد.
آیا گوگل نحوه نگارش را میفهمد؟
گوگل به کیفیت متن اهمیت میدهد. اگر از ابزارها استفاده کنید اما مخاطب جواب سوالش را بگیرد و بازخورد مثبت داشته باشد، منبع و شیوه نگارش برای گوگل اهمیتی ندارد. گوگل منبع محتوا را پیدا میکند و متوجه استفاده از ابزار میشود؛ اما اگر نیاز کاربر برطرف شود، آن را جریمه نمیکند.
بنابراین نکات تولید محتوا را رعایت کرده و از مواردی که در مقاله گفته میشود استفاده کنید. توجه داشته باشید که کیفیت متن و عکسها باید بالا باشد و همین برای موتورهای جستجو کافی است. در نتیجه استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوای انبوه پیشنهاد میشود و به عنوان دستیار در انجام کارها میتواند کاربرد داشته باشد.
۶ گام تولید محتوا با هوش مصنوعی
گامهایی که برای تولید محتوا با هوش مصنوعی باید طی کنید را در ادامه بررسی میکنیم.
-
تعریف هدف
هدف محتوایی که میخواهید با استفاده از هوش مصنوعی ایجاد کنید، به طور واضح مشخص کنید. داشتن یک هدف واضح به تولید محتوای باکیفیت و دقیق توسط هوش مصنوعی کمک میکند.
-
انتخاب یک پلتفرم هوش مصنوعی
یک پلتفرم یا ابزار هوش مصنوعی قابل اعتماد و معتبر را انتخاب کنید که در تولید محتوا تخصص دارد. به دنبال پلتفرمهایی باشید که قابلیتهای پردازش زبان طبیعی را ارائه میدهند و سابقه خوبی در تولید محتوای با کیفیت دارند.
-
آموزش مدل هوش مصنوعی
بسته به پلتفرمی که انتخاب میکنید، ممکن است لازم باشد آن را با استفاده از دادههای مربوطه و خواستههای خودتان آموزش دهید. این فرآیند آموزشی به سیستم هوش مصنوعی کمک میکند تا از محتوای موجود بیاموزد، الگوها را درک کند و بر اساس آن محتوای جدید تولید کند.
-
سفارشیسازی پارامترها
پارامترهای سیستم هوش مصنوعی را به گونهای پیکربندی کنید که با سبک محتوای مورد نظر و سلیقه مخاطبان هدف شما هماهنگ باشد. پارامترهایی مانند زبان، لحن نوشتار، تعداد کلمات و کلمات کلیدی خاص را تعیین کنید تا مطمئن شوید محتوای تولید شده مطابق با نیازهای شماست. برای این منظور میتوانید از دستورات خاص که پرامپت نامیده میشوند، استفاده کنید.
-
تولید محتوا
از پلتفرم هوش مصنوعی برای تولید محتوا بر اساس پارامترها و دستورالعملهایی که تنظیم کردهاید، استفاده کنید. سیستم هوش مصنوعی بسته به قابلیتهای پلتفرم، دادهها را تجزیه و تحلیل کرده و بعد متن را تولید میکند.
-
بررسی و ویرایش
در حالی که محتوای تولید شده با هوش مصنوعی میتواند در زمان و تلاش شما برای تولید محتوا صرفهجویی کند، بررسی و ویرایش خروجی برای اطمینان از همسویی آن با صدای برند، دقت و استانداردهای کلی کیفیت، بسیار مهم است.
۶ کاربرد هوش مصنوعی در تولید محتوا
هوش مصنوعی یک تکنولوژی فوقالعاده است؛ با این حال، محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی گاهی اوقات کیفیت لازم را ندارد و اطلاعات غلط به شما میدهد. چنین متنی پاسخگوی نیاز کاربر نیست و در صورت اصلاح نشدن قبل از بارگذاری، اعتبار سایت را پایین میآورد. گاهی اوقات هم عکسها هم تعریف چندانی ندارد و آنقدری که باید، چشمنواز نیستند. بنابراین فکر کپی پیست (از متن تولید شده توسط هوش مصنوعی) را از ذهنتان بیرون کنید.
برای تولید محتوا با هوش مصنوعی یکسری باید و نبایدها وجود دارد. هر ابزاری قلق خاص خودش را دارد و باید آن را یاد بگیرید. اگر از کیفیت محتوای هوش مصنوعی راضی نیستید، احتمالا یکجا اشتباه کردهاید. در ادامه راههای استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا را بررسی میکنیم. اگر دوست دارید یک محتوای بهدردبخور با ابزارها آماده کنید، ادامه متن را بخوانید. با این روشها، استفاده از هوش مصنوعی به بخشی از روند کار شما تبدیل میشوند و بیشترین بهره را از آن میبرید.
تحقیق و آموزش با کمک هوش مصنوعی
چالش اصلی در تولید محتوا، یادگیری است. معمولا همهچیز در سایتهای مختلف پیدا میشود و با یک سرچ ساده میتوان آنها را پیدا کرد؛ اما همیشه اینطور نیست. پاسخ بعضی از موضوعات در وبفارسی پیدا نمیشود، یا کامل و قابل اطمینان نیستند. گاهی برای ثبتنام در سایتها یا موارد اینچنینی با مشکل روبهرو میشویم و پاسخی برای آن پیدا نمیکنیم. اینجا هوش مصنوعی نقش یک معلم را بازی میکند. اگر برای بخشی از کارتان به مشکل خوردید، از هوش مصنوعی سوال بپرسید. پاسخ در کمتر از چند ثانیه برای شما ارسال میشود. هوش مصنوعی از دادههای گوگل استفاده میکند؛ بنابراین پاسخ تا حد زیادی قابل اعتماد است و کارتان را راه میاندازد. این روش برای زمانی که در یادگیری به مشکل خوردید یا پاسخ سوالتان را پیدا نمیکنید، مناسب است.
ایده گرفتن
ایدهها همیشه حرف اول را در تولید محتوای خلاقانه میزنند. بدون حضور سرنخ، ایدهای هم وجود ندارد. همهچیز از یک ایده جدید شروع میشود و بعد رشد میکند. زمانیکه برای ادامه کار یا محتوایتان، ایده درستوحسابی ندارید، از هوش مصنوعی کمک بگیرید. برای مثال اگر موضوع مناسب برای توسعه یک وبسایت را پیدا نمیکنید، بد نیست از هوش مصنوعی کمک بگیرید. درمورد موضوعات پرطرفدار از آن سوال کرده و جوابهای مختلفی دریافت کنید. هوش مصنوعی در پاسخ به بعضی سوالها، پاسخهای جالبی میدهد که شاید تا پیش از این به ذهن شما نرسیده بود. این پاسخها یک سرنخ برای یادگیری و ایدههای جدید هستند.
یافتن پاسخ سوالات
یک لیست از تمام سوالهایی که در ذهن دارید، آماده کنید و آنها را از هوش مصنوعی بپرسید. بعد از آن خودتان پاسخ را ساماندهی کنید. با این کار اطلاعات کامل از موضوع به دست میآورید و سریعتر به نتیجه میرسید. این راهکار زمانی که با مطلب تخصصی روبهرو هستید و یا سرعت کار اهمیت دارد، مناسب است. پیشنهاد میشود برای موضوعات حساس از رباتهای هوش مصنوعی استفاده نکنید. همانطور که پیش از این گفتیم، گاهی اوقات پاسخها دقیق نیستند و درباره برخی موضوعات، اطلاعات غلط یا ناقص به شما میدهند.
دریافت ترجمه و مفهوم دقیق
ترجمه هوش مصنوعی نسبت به گوگل کیفیت بهتری دارد. البته که در حد یک انسان نیست؛ اما مفهوم را منتقل میکند. این ویژگی برای کسانی که روی کیفیت محتوا حساس هستند، مناسب است. سایتهای خارجی معمولا اطلاعات مفیدی دارند و نسبت به وبفارسی غنیتر هستند. برای دریافت معنی، متن مقاله را به ربات هوش مصنوعی تحویل داده و از او بخواهید ترجمه فارسی یا مفهوم آن را توضیح دهد.
تحلیل دادهها
هوش مصنوعی از دادههای موجود در سطح اینترنت استفاده میکند. با توجه به این موضوع، برای تحقیق درمورد مخاطب هدف و مشتریها گزینه مناسبی است. از هوش مصنوعی درمورد مخاطب هدف و محصول خود سوال کنید. پاسخ میتواند جرقه ایدههایی جدید را در ذهنتان ایجاد کند و یک سرنخ برای تفکرات جدید باشد. هوش مصنوعی در تحقیق کلمه کلیدی و تهیه تقویم محتوایی نیز کاربرد دارد. شما میتوانید درمورد رقبا و آمارهای جستجو سوال کنید. با این وجود، بهروزرسانی دادههای ابزارهای مختلف برای توسعهدهندگان سخت و زمانبر است و ممکن است مدت زمان زیادی از آخرین آپدیت گذشته باشد. با توجه به این موضوع، پیشنهاد میشود روی نتیجه و آمار ابزارها حساب باز نکنید و فقط به عنوان یک راهنمایی برای تحقیق از آنها استفاده کنید.
دریافت و ویرایش متن
یکی از روشهای تولید محتوا با هوش مصنوعی، دریافت و ویرایش متن است. بیشتر کسانی که با ابزارهای متنی هوش مصنوعی آشنا هستند، از این روش استفاده میکنند. این ابزارها به بیشتر سوالها پاسخ میدهند؛ اما معمولا متن دریافت شده از نظر نگارشی مشکل دارد و نباید مستقیم در سایت یا شبکههای اجتمایی آپلود شود. شما میتوانید پاسخ را دریافت کنید و مطابق اصول نگارشی، آن را ویرایش کنید تا قابل استفاده باشد. لازم به ذکر است که پاسخ هوش مصنوعی همیشه درست نیست و به صحتسنجی نیاز دارد؛ بنابراین متن را از لحاظ علمی نیز بررسی کنید. به طور کلی تولید محتوا با هوش مصنوعی، سرعت کار شما را بالا میبرد و میتوانید در زمان کمی، تعداد زیادی محتوای یونیک تولید کنید.
نکات آموزش تولید محتوا با هوش مصنوعی
فرقی ندارد که شما مسئول تولید محتوای یک سایت، ادمین شبکه اجتمایی یا مسئول ارسال اس ام اس تبلیغاتی یک کسبوکار آنلاین باشید؛ تولید محتوا مهمترین بخش کار شماست. با این حال، اگر فقط برای انجام بیدردسر کارتان از هوش مصنوعی استفاده کنید، قطعا شکست میخورید. هیچچیز جای تفکر شما و ذهن یک انسان را نمیگیرد. در استفاده از هوش مصنوعی فقط زمانی نتیجه خوبی خواهید گرفت که از این تکنولوژی بهعنوان یک دستیار استفاده کنید.
شما با یک ربات طرف هستید؛ چیزی که برنامهنویسی شده و برای هر سوال پاسخ مختلفی دارد. اگر سوالتان را درست مطرح نکنید، به پاسخ نمیرسید. بنابراین باید یاد بگیرید که چهطور و با چه جملهبندی سوالتان را بپرسید تا به پاسخ مناسب برسید. بهطور کلی چند نکته ساده برای تولید محتوا با هوش مصنوعی وجود دارد. با رعایت این نکات میتوانید از هوش مصنوعی به بهترین شکل استفاده کنید.
ü از جملات ساده و واضح استفاده کنید.
ü برای رسیدن به پاسخ مناسب، جزئیات بیشتری ارائه دهید. برای مثال اگر دنبال جاذبههای گردشگری یک شهر هستید، علاقه خودتان و خصوصیات محلی که دنبالش هستید را هم اضافه کنید.
ü یادتان باشد که شما با یک ربات طرف هستید. بنابراین تمام کار را به هوش مصنوعی نسپارید و فقط بهعنوان یک دستیار از آن استفاده کنید.
آیا هوش مصنوعی جای تولید محتوای انسانی را میگیرد؟
پاسخ در یک کلام، منفی است. هوش مصنوعی فقط به عنوان یک دستیار برای افزایش سرعت و کیفیت کارها کاربرد دارد و به هیچ وجه جایگزین تولید محتوای انسانی نمیشود. علاوه بر آن، دادهها طی مدت زمان طولانی بهروزرسانی میشوند و متن نیاز به صحتسنجی دارد. در آینده قطعا کیفیت هوش مصنوعی افزایش پیدا میکند و میتوانیم روی آن بیشتر حساب باز کنیم؛ اما درحال حاضر فقط یک ابزار کمکی است.
تولید محتوا با هوش مصنوعی ChatGPT
معرفی هوش مصنوعی چت چی پی تی سروصدای زیادی در دنیا بهپا کرد. تا جایی که حتی برخی از بزرگان دنیای تکنولوژی، توسعه چت جی پی تی را به اندازه اختراع اینترنت، مهم دانستند. این ابزار برای تولید محتوا و حتی سرگرمی کاربرد دارد. ChatGPT بهصورت مکالمهای کار میکند و سوالها را جواب میدهد. این ابزار درواقع یک ربات گفتگوی دوطرفه است؛ یعنی در یک صفحه چت با ربات هوش مصنوعی صحبت میکنید. ابزار ChatGPT برای تولید محتوای متنی کاربرد دارد و در حال حاضر نسخه رایگان آن توانایی تولید تصویر، ویدئو و صوت را ندارد. تولید محتوا با هوش مصنوعی ChatGPT برای سایت و شبکههای اجتماعی پیشنهاد میشود. با کمک این ابزار سرعت کار افزایش پیدا میکند.
تولید محتوا با هوش مصنوعی در وردپرس
بیشتر سایتهای موجود در اینترنت با وردپرس مدیریت میشوند. توسعهدهندگان بهفکر یک ابزار برای بارگذاری مستقیم محتوای هوش مصنوعی در سایت بودند تا مدیران سایتها و سئوکارها بتوانند از آن استفاده کنند. تولید محتوا با کمک هوش مصنوعی در وردپرس با کمک افزونه GPT3 AI Content Writer انجام میشود. این روش برای تولید محتوای انبوه کاربرد دارد و روزانه چندین متن روی سایت بارگذاری میشود. نحوهکار به این صورت است که موضوع را ارسال میکنید و محتوا در مدت کوتاهی آماده میشود. برای افزایش کیفیت تولید محتوا با هوش مصنوعی ChatGPT در وردپرس، حتما متن را بررسی و در صورت نیاز ویرایش کنید.
معرفی ابزارهای دیگر هوش مصنوعی برای تولید محتوا
روزهای اول تنها یک ابزار هوش مصنوعی برای تولید محتوا در دسترس بود. در مدت کوتاهی هوش مصنوعی طرفداران زیادی پیدا کرد و ابزارهای دیگر در دسترس قرار گرفتند. حالا مجموعه کامل از این رباتها وجود دارد که تقریبا هر نوع محتوا را آماده میکنند. در ادامه لیست ابزارهای معروف هوش مصنوعی را مشاهده میکنید. عملکرد این ابزارها شبیه چت جی پی تی است.
o ابزار Writesonic
o دستیار Rytr
o ابزار و جستجوگر Paragraph AI
o دستیار PepperType
o بینگ جدید
o پلتفرم YouChat
o موتور جستجوی NeevaAI
o چت بات Poe
اگر در زمینه آموزش تولید محتوا با هوش مصنوعی سوالی دارید، از ما بپرسید. همچنین خوشحال میشویم تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.