جذب مخاطب (Attract) اولین گام اول بازاریابی درونگرا است که هدفش جذب افراد بیشتر از طریق فضای آنلاین برای تبدیل آنها به مشتری در مراحل بعدی است. هنگامی که استراتژی بازاریابی درونگرا به درستی اجرا شود، این امکان را برای کسب و کارها فراهم میکند که کاربران عادی را به بازدیدکنندگان همیشگی، مشتریان جدید و مروجین برند شما تبدیل کند. در ادامه به گام اول Inbound Marketing یعنی جذب اشاره میکنیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
مرحله جذب در بازاریابی درونگرا
بازاریابی درونگرا با جذب مخاطب شروع میشود. در واقع جذب مخاطب یکی از گام های اصلی بازاریابی درونگرا است. کسب و کار شما باید با انتشار محتوای مناسب در وبلاگ، بهینه سازی صفحات وبسایت و فعال بودن در شبکههای اجتماعی، بر جذب مشتری تمرکز کند. محتوا نقش مهمی در جذب بازدیدکنندگان جدید دارد، به طوری که آنها به خرید از محصولات یا استفاده از خدمات سوق میدهد.
قانون جذب بیان میکند که شما چیزی را جذب میکنید که بیشتر روی آن تمرکز دارید. اگر روی مشتری ایده آل خود متمرکز هستید، مشتری ایده آل خود را جذب خواهید کرد. مرحله جذب در مورد آوردن بازدیدکنندگان جدید به وبسایت است. تا زمانی که مشتریان بالقوه نتوانند شما را در دنیای آنلاین پیدا کنند، با استراتژی بازاریابی درونگرا به جایی نخواهید رسید.
راز دیدن شما در فضای دیجیتال در این است که محتوای عالی ایجاد کنید که کاربران را به سمت شما بکشاند. همانطور که افراد بیشتری محتوای شما را پیدا میکنند و از آن بهره میبرند، حضور خود را در فضای آنلاین قویتر میکنید؛ اما اولین مرحله در جذب، بررسی پرسونای مخاطب است. بیایید ابتدا در این مورد صحبت کنیم.
چگونه پرسونای مخاطب بسازیم؟
برای تولید محتوای موثر باید ابتدا پرسونای مشتری را درک کنید. شما باید اهداف، علایق و نیازهای کاربران هدف خود را بشناسید. بررسی کنید که مخاطبان هدف شما در یک روز معمولی چه میکنند؟ به چه چیزی اهمیت میدهند؟ الگوهای رفتاری آنها چیست؟ هنگامی که این اطلاعات را در اختیار دارید، میتوانید پرسونای خریدار ایجاد کنید. با داشتن اطلاعات کامل در مورد کاربران هدف خود، آماده خواهید بود محتوایی ایجاد کنید که نیازهای مشتریان شما را به خوبی برآورد میکند. برای ایجاد پرسونای مخاطب میتوانید کارهای زیر را انجام دهید:
- از مشتریان بپرسید که واقعاً چه فکری میکنند. نظرسنجیها و ابزارهای بازخورد میتوانند راههای خوبی برای بررسی نیازهای مخاطبان باشند. برای مثال، از پنل پیامکی استفاده کنید و از مخاطبان بخواهید نظرشان را در مورد محصولات یا خدمات شما بیان کنند.
- آیا در حال تست کردن ویژگیهای جدید یا بهبود ویژگیهای قدیمی محصولات یا خدمات خود هستید؟ مشتریان را به مشارکت سوق دهید. ارتباطات باز باعث ایجاد اعتماد میشوند و به نوبه خود جذابیت بیشتری ایجاد میکنند. از کاربران بخواهید که نظرشان را در مورد محصولات یا خدمات جدید بیان کنند.
- به کارکنان خود کمک کنید تا اهداف سازمانی را درک کنند و اینکه در جهت یک هدف مشترک با یکدیگر همکاری داشته باشند. ارزشهای مهم شرکت را به آنها یادآوری کنید تا مشتری را در اولویت قرار دهند، زیرا این کارکنان شما هستند که در خط مقدم ارتباطات با مخاطب قرار دارند.
پرسونای خریدار همچنین شامل اطلاعات جمعیت شناختی (سن، جنسیت، مکان زندگی و غیره) است و خواستهها و اهداف یک مشتری ایده آل را به نمایش میگذارد. همه این دادهها برای نشان دادن اینکه مشتریان کجا هستند و چگونه نیازهای خود برطرف میکنند، حیاتی است. شناخت و درک شخصیتهای ایده آل مشتری مهم است، زیرا حدس و گمان در مورد پایگاه مشتری شما را از بین میبرد. قبل از انتخاب و اجرای یک استراتژی بازاریابی موثر، موارد زیر را بررسی کنید:
- مخاطب من کیست؟
- مخاطب من در کدام پلتفرم حضور قوی دارد؟ (سایت، اینستاگرام و غیره)
- مخاطب من دنبال چه موضوعاتی است؟
- مخاطب من به چه محتوایی علاقه دارد؟
پاسخ به این سوالات میتواند به شما کمک کند تا روی تکنیکهای خاصی در بازاریابی درونگرا تمرکز کنید تا بازدیدکنندگان زیادی به دست آورید.
ابزارهای محبوب برای گام اول بازاریابی درونگرا
هنگامی که میدانید چه کاربرانی را هدف قرار دادهاید، گام بعدی مربوط به کانالهای انتشار و توزیع محتواست. استراتژیها و روشهای مختلفی وجود دارند که میتوانید برای جلب توجه بیشتر کاربران خود استفاده کنید. این راهها به شرح زیر هستند:
بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)
بهینه سازی موتورهای جستجو که معمولاً به آن سئو میگویند، به شما کمک میکند تا نتایج گوگل دیده شوید. سئو یک روش ورودی بسیار قدرتمند است، زیرا تضمین میکند که محتوای شما توسط افرادی که فعالانه به دنبال راه حلها و نیازهای خود هستند دیده شود. بهینه سازی موتورهای جستجو براساس تحقیقات کلمات کلیدی شروع میشود اما به اهداف بزرگتر مانند سرعت سایت، امنیت، سازگاری با موبایل (ریسپانسیو بودن)، دریافت بک لینکهای معتبر و موارد دیگر میپردازد. برخی از کسب و کارها همچنین ممکن است برای بهبود نتایج جستجو و تبدیل سرنخ در محله یا منطقه مورد نظر خود بر سئو محلی تمرکز کنند.
تولید محتوا برای وبلاگ سایت
وبلاگ نویسی یکی از بهترین راهها برای جذب مخاطبان وفادار است. وبلاگ یک شرکت اغلب به عنوان دروازهای برای سایر اشکال محتوای عمل میکند. بنابراین، از طریق تولید محتوا در وبلاگ سایت خود میتوانید پیام، صدا برند خود را به سمع و نظر مخاطبانتان برسانید. تولید محتوای در وبلاگ به جذب مخاطبان از طریق سئو کمک میکند. شما باید مطابق با ماهیت کسب و کار خود، تولید محتوا را شروع کنید. برای مثال، اگر کلینیک کاشت مو دارید، این امکان را دارید در مورد موضوعات زیر محتوا تولید کنید:
- نحوه کاشت مو چگونه است؟
- هزینه کاشت مو چقدر است؟
- بهترین روش کاشت مو چیست؟
- بهترین کلینیک کاشت مو کجاست؟
حضور قوی در شبکههای اجتماعی
بسیاری از کسب و کارها میتوانند مشتریان خود را از طریق شبکههای اجتماعی جذب کنند. شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام یا یوتیوب راهی عالی برای تعامل با مخاطبان هدف هستند. شرکتها علاوه بر انتشار پستهایی با با ارزشترین محتوایی بالا، میتوانند حضور اجتماعی خود را در میان مخاطبان مختلف و در پلتفرمهای متفاوت گسترش دهند. برقراری ارتباط از طریق شبکههای اجتماعی به کیفیت محتوای تولیدی و رابطه شما با کاربران وابسته است. هر چه این دو مورد قویتر انجام شود، موفقیت شما تضمین شده است.
راه اندازی و بهینه سازی کامل وبسایت
آیا سرعت وبسایت شما به طرز وحشتناکی پایین است؟ آیا وبسایت شما بازدیدکنندگان را گیج میکند؟ ایا وبسایت شما در نتایج گوگل دیده نمیشود؟ برای پاسخ به این سوالات باید به سراغ بهینه سازی ساختار وبسایت بروید. اگر سرعت سایت کم است یا مخاطبان نمیدانند چگونه باید محصولی را خریداری کنند یا از خدمات شما بهره ببرند، پس هیچ بازدیدکنندهای نمیتواند به مشتری تبدیل شود! برای جذب بازدیدکنندگان جدید باید سبک طراحی سایت خود را ساده و کاربر پسند کنید. در وبسایت از دکمهها خرید، فرم تماس یا هر نوع اقدام به عملی (CTA) استفاده کنید. درج شماره تماس، چت زنده و راه های ارتباطی مختلف به شما کمک میکند تا با مخاطبان به اشکال مختلف در ارتباط باشید.
استفاده از بازاریابی درونگرا پولی
روشهای پولی مانند پرداخت به ازای کلیک (PPC) توسط بسیاری از کارشناسان به عنوان نوعی کانال بازاریابی درونگرا تلقی میشوند. با این حال، سرمایه گذاری در این روشها نیازمند مهارت، بودجه بندی و تحقیق است. تبلیغات هدفمند مشتریان را در زمانی که در حال جستجو در گوگل هستند، جذب میکند. این تبلیغات در بالا یا انتهای هر صفحه از نتایج گوگل با نماد (Ad) مشخص میشود. این روش راهی عالی برای برندسازی و تولید سرنخهای جدید است.
کلام آخر
بازاریابی درونگرا از طریق جذب مخاطب را باید گام اول شروع بازاریابی دانست. شما باید روی جذب مخاطبان جدید سرمایه گذاری کنید و بدانید که کاربران هدف شما چه نیازهایی دارند. بازاریابی درونگرا میتواند برای مشاغل کوچک و شرکتهای بزرگ به طور یکسان موفقیت آمیز باشد، به شرطی که هر مرحله از آن به صورت اصولی پیاده سازی شوید.
یکی از روشهایی بازاریابی که میتواند به شما در جذب مخاطبان مختلف از طریق تبلیغات کمک کند، پیامک است. شما این امکان را دارید از طریق پیامک تبلیغاتی خود در هر منطقه شهر و براساس جنسیت، سن و پیش شماره SMS ارسال کنید. برای استفاده از خدمات پیامکی مدیانا با مشاوران ما تماس بگیرید.