در این مقاله قصد داریم تا به راهکارهایی برای شناخت بهترین دستگاه سانترال موجود در ایران بپردازیم.
کسب و کارها برای ایجاد ارتباط موثر با مشتریان خود نیاز دارند تا از کانالهای مختلف ارتباطی استفاده کنند. روشهای مختلف ارتباطات دیجیتالی باعث شده تا روابط کسب و کارها با مشتریان ارتقاء پیدا کند.
در بین تمامی روشهای ارتباطی هنوز تماس تلفنی از اهمیت زیادی برخوردار است. اما زمانی که حجم مشتریان افزایش پیدا میکند، کنترل تماسهای ورودی یا تماسهای خروجی با یک خط تلفن کار سادهای نیست و خرید چند خط تلفن نیز توجیه اقتصادی ندارد. در چنین شرایطی تهیه بهترین دستگاه سانترال موجود در ایران کمک زیادی به تقویت ارتباطات خواهد کرد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
دستگاه سانترال چیست؟
قبل از اینکه به معرفی بهترین دستگاه سانترال موجود در ایران بپردازیم، بهتر است با این دستگاه و کاربرد آن بیشتر آشنا شویم.
وظیفۀ دستگاههای سانترال این است که امکان ایجاد خطوط داخلی را برای یک خط تلفن ثابت ایجاد میکنند. این کاربرد موجب میشود تا یک کسب و کار نیازی نداشته باشد که برای هر واحد اداری خود به تهیه یک خط مستقل بپردازد و هزینه مضاعفی را پرداخت کند.
مدیریت تماسهای ورودی یا تماسهای خروجی با خرید بهترین دستگاههای سانترال موجود در ایران بهسادگی امکانپذیر میشود. سانترال امکاناتی مختلفی را نظیر تلفن گویا، نظارت بر عملکرد کارکنان و امکان گزارشگیری از نحوه پاسخگویی کارکنان را فراهم میکند.
معرفی بهترین دستگاه سانترال موجود در ایران
برندهای مختلفی به عرضه دستگاه سانترال در بازار ایران پرداختهاند:
- پاناسونیک؛
- مونست؛
- نیوراک؛
- گرند استریم؛
- ان ای سی؛
- سیسکو؛
- آوایا؛
- زیمنس؛
- و..
در بین این برندها، پاناسونیک با عرضه انواع مدلهای سانترال توانسته است خود را بهعنوان یکی از عرضهکنندگان بهترین دستگاه سانترال موجود در ایران معرفی کند. برای انتخاب بهترین دستگاه سانترال برای کسب و کارتان، توجه به نکات زیر ضروری است:
- تعدادخطوط شهری موجود در دفترتان؛
- تعداد خط داخلی مورد نیاز؛
- تعداد کارکنان و میزان نیاز آنها به ارتباطات؛
- پیشبینی نیازهای آینده برای توسعه خطوط سانترال؛
- احتمال جابهجایی دفتر شرکت و تغییرات احتمالی؛
- برقراری ارتباط بین شعب مختلف؛
- نیاز به راهاندازی مرکز تماس.
انواع دستگاههای سانترال
برای انتخاب بهترین دستگاه سانترال موجود در ایران باید با انواع آن آشنا شویم:
1- دستگاه سانترال با ظرفیت پایین
این دستگاهها دارای هزینه کمی هستند و برای کسب و کارهایی مناسب هستند که نیاز به تعداد خطوط داخلی کم دارند. این دستگاهها براساس تعداد خطوط شهری، بین 8 تا 16 خط داخلی را ارائه میدهند.
2- دستگاههای سانترال با ظرفیت بالا
در این نوع از دستگاهها تعداد خطوط شهری بیشتری پذیرفته میشوند و به همین نسبت بین 96 تا 640 خط داخلی ایجاد میگردد.
معایب انتخاب دستگاههای سانترال
در سالیان اخیر، تکنولوژی دچار تغییرات زیادی شده است و تجهیزات متفاوتی به بازار عرضه شده است. به همین دلیل در هنگام تهیۀ بهترین دستگاه سانترال موجود در ایران باید به معایب این تجهیزات توجه کنیم تا امکان مقایسه آنها با سایر فناوریهای جدید را داشته باشیم:
1- آنالوگ بودن سیستمهای سانترال
راهاندازی یک سیستم تلفن سانترال کار پیچیدهای است، زیرا نیاز است تا با کابلکشی به تمامی بخشهای اداری، امکان اتصال آنها را به دستگاه سانترال فراهم کنیم. در شرایطی که در سال 2022 استفاده از تجهیزات دیجیتال فراگیر شده است، بهکارگیری سانترال کار چندان منطقی بهنظر نمیرسد.
2- پیچیده بودن توسعه دستگاههای سانترال
ظرفیت و تکنولوژی مورد استفاده در دستگاههای سانترال محدود است. در هنگام راهاندازی سیستم سانترال، هر چه ظرفیت زیادتری را در نظر بگیرید، باز هم ممکن است برای توسعههای آینده دچار مشکل شوید.
همچنین محدودیت مکانی موجب میشود تا راهاندازی سانترال برای چند شعبه که در مکانهای مختلفی قرار دارند، کار آسانی نباشد. در چنین شرایطی استفاده از فناوریهای جدید مانند خط تلفن ابری هم به لحاظ فنی و هم هزینه توجیه بیشتری دارد.
3- عدم ارائه گزارشات دقیق
هر چند با استفاده از بهترین دستگاه سانترال موجود در ایران، امکان راهاندازی خطوط داخلی، منشی تلفنی، ضبط مکالمات، صفربند، کنفرانس تلفنی و.. فراهم میشود. اما این دستگاهها توانایی زیادی برای ارائه گزارشات کارکردی، نحوۀ عملکرد کارکنان در پاسخگویی تلفنی، ایجاد لیست سیاه، دسترسی از راه دور و.. را ندارند.
4- محدود به انتخاب یک برند خاص
در هنگام انتخاب بهترین دستگاه سانترال موجود در ایران، معمولا به سراغ برندهای مطرحی مانند پاناسونیک یا سیسکو میرویم. خرید دستگاه سانترال از یک برند موجب میشود تا مجبور باشیم، بسیاری از تجهیزات دیگر، مانند گوشیهای تلفن را از همان برند تهیه کنیم. این مسئله علاوهبر کاهش حق انتخاب، باعث افزایش هزینهها میشود.
5- حفظ و نگهداری
حتی اگر در دفتر کارتان از بهترین دستگاههای سانترال موجود در ایران هم استفاده کنید، باز هم نیاز به تعمیر و نگهداری سختافزارها دارید. سیستمهای سانترال پیچیده هستند و برای راهاندازی یا ایجاد تغییرات در آنها نیاز به استفاده از متخصصین دارید. خرابی و نایاب شدن برخی از قطعات موجب میشود تا کل شبکه سانترال با مشکل یا وقفه روبهرو شود.
6-هزینههای بالای راهاندازی
برای داشتن یک شبکۀ تلفن سانترال اداری علاوهبر کابلکشی نیاز به دستگاه سانترال و تلفنهایی داریم که از آن پشتیبانی کنند. راهاندازی چنین شبکهای برای کسب و کارهای کوچک هزینه زیادی دارد. همچنین در کسب و کارهای بزرگ که تعداد زیاد خطوط و واحدهای مختلف اداری دارند، مدیریت خطوط تلفن کار مشکلی است.
راهکار جایگیزین به جای انتخاب بهترین دستگاه سانترال موجود در ایران
در چند سال گذشته، فناوری رشد زیادی کرده است. سرورهای ابری یکی از فناوریهایی هستند که باعث توسعه فضای دیجیتال شدهاند. با کمک این سرورها امکان راهاندازی تلفن ابری بر بستر اینترنت بهوجود آمده است.
در یک مرکز تلفن ابری، بدون محدودیتهای جغرافیایی میتوان به پاسخگویی تلفنی پرداخت. تلفن کلود بر روی بستر اینترنت راهاندازی میشود، بنابراین برای توسعۀ آن نیاز به تجهیزات سختافزاری وجود ندارد. همچنین برقراری ارتباطات از طریق اینترنت، هزینه قبضهای مخابراتی را کاهش میدهد.
از مهمترین مزایای تلفن ابری امکان توسعه سریع آن و امکان جابهجایی خطوط است.
سخن پایانی
استفاده از بهترین دستگاه سانترال موجود در ایران برای شرایطی مناسب نیست که فناوریهای مدرنتری نظیر سرویسهای تلفن ابری در حال گسترش هستند. تقویت ارتباط با مشتریان از طریق خرید پنل اس ام اس یا راهاندازی خطوط تلفن ابری یک نیاز برای کسب و کارهای نوآور است.