اگر نگوییم که بازاریابی مهمترین اصل در موفقیت هر کسب و کار است، میتوانیم بگوییم که یکی از مهمترین اصول بوده و نقش بسیار مهمی در میزان پیشرفت و رسیدن کسب و کارها به هدف دارد. بازاریابی، قسمتها و بخشها مختلفی دارد که هر بخش و قسمت مکانیزم عملکردی خود را میطلبد. یکی از مهمترین بخشها در مدیریت بازاریابی کسب و کارها، بازاریابی برای زنان است. از آنجا که زنان جمعیت بزرگی از خریداران را تشکیل میدهند، بازاریابی برای آنها بسیار مهم است. این اهمیت زمانی بیشتر جلوه پیدا میکند که بدانیم بازاریابی برای زنان سختتر و پیچیدهتر بوده و معمولا روشها و شیوههای معمول تبلیغات برای جلب نظر زنان و قانع کردن آنها به خرید پاسخگو نیست. در ادامه بیشتر در این رابطه صحبت خواهیم کرد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
چرا بازاریابی برای زنان مهم است؟
تحقیقات در حوزه بازاریابی و مدیریت فروش نشان داده است که روشها و استراتژیهای معمول و رایج بازاریابی کمتر روی زنان تاثیر میگذارد؛ چراکه زنان در انتخاب سختگیرترند و نکات متعددی را پیش از خرید بررسی میکنند و محصولات باید استانداردهای مشخصی داشته باشند تا رضایت آنها را جلب کرده و مورد قبولشان باشند. البته که در ادامه معمولا زنان بیشتر تبدیل به مشتریها وفادار یک برند شده و درصورت رضایت، خرید از یک تولیدکننده را تکرار میکنند. بنابراین جلب توجه آنها و قانع کردنشان در استراتژیهای بازاریابی اهمیت بالایی دارد. براین اساس در روشها و شیوههای مختلف بازاریابی، بخشی با عنوان استراتژیهای بازاریابی برای زنان مطرح میشود و در آنها روشها و شیوههای موثر تبلیغات بر نگاه و دید زنان مورد بررسی قرار گرفته و بهکار گرفته میشوند.
مهمترین استراتژیهای بازاریابی برای زنان
بررسیهای انجام شده و تحقیقات صورت گرفته در حوزه بازاریابی و مدیریت فروش برای محصولات مختلف و برندهای بزرگ و کوچک تازهکار یا شناختهشده نشان داده است که رعایت این نکات در بازاریابی برای زنان بسیار موثر است:
روانشناسی خرید زنان درمورد محصول خود را بشناسید
یکی از استراتژیهای مهم در بازاریابی، شناخت الگوی خرید مشتری است. ما لازم است بدانیم که الگوی خرید زنان درمورد برند و محصولمان چیست. شناخت الگوی خرید و سبک خرید زنان درمورد محصول ما به معنای شناخت روانشناسی خرید آنها است. بازاریابی خرید برای زنان در این بخش میگوید که باید بدانیم ارزش خرید برای زنان درمورد محصول ما در چه گزینههایی خلاصه میشود و در بازاریابی و تبلیغات خود این گزینهها را بیشتر به نمایش بگذاریم.
انگیزه خرید را در زنان درمورد محصول خود بشناسید
باید بدانیم که چه موضوعی انگیزه خرید را در زنان زنده خواهد کرد و این انگیزه در مورد محصول ما دقیقا مربوط به چه نکاتی میشود. آگاهی از این انگیزه میتواند در ساخت و آماده کردن محتوای موثر برای زنان کمک بسیاری کند و باعث شود تا ما بتوانیم روند بازاریابی موثر برای زنان را بهتر درپیش بگیریم. این انگیزه میتواند درمورد لباس و پوشاک تغییر فصل، ترندهای جدید سالیانه و فصلی، رسیدن سال نو و … باشد. اما درمورد لوازم خانگی، سادهتر شدن انجام کارهای سخت انگیزه بهتری است. درنتیجه قطعا محتوایی که به زنان بگوید به مناسبت سال نو برای خود یک دستگاه وافلساز از برند ما خرید کنند موثر نخواهد بود.
روشهای موثر بازاریابی مدرن را متناسب با محصول خود بشناسید
بازاریابی سنتی، دیگر برای هیچ محصول و کسب و کاری جوابگو نبوده و همه ما برای رسیدن به بهترین آمار فروش، نیاز به استفاده از روشهای بازاریابی مدرن داریم. مهمتر اینکه بازاریابی مدرن بسیار بیشتر درمورد زنان موثر است تا بازاریابی سنتی. آنها به خرید از برندهایی که با تکنولوژی روز دنیا پیش میروند علاقه بیشتری نشان میدهند تا برندهایی که همچنان با تبلیغات ساده و دور از هیجان سعی در معرفی محصول خود دارند. روشهای جدید تبلیغات شامل بازاریابی در شبکههای اجتماعی و شیوههای بازاریابی مجازی مانند ارسال پیامک انبوه میشود. باید دید کدام روش برای زنان موثرتر است؛ بهخصوص درمورد محصول یا خدمات ما و موقعیتی که قصد تبلیغات برای آن را داریم. برای مثال برای تبلیغات تخفیفهای دورهای، تبلیغات پیامکی موثرترند اما درخصوص معرفی محصول، شبکههای اجتماعی میتوانند کارآمدتر باشند.
درنهایت اینکه لازم است درمورد محصول خود، شعاری موثر را برای زنان درنظر بگیریم. برای مثال درمورد لباس کودک باید بدانیم که چه جمله و شعاری میتواند توجه یک مادر را به برند ما جلب کند. استفاده از این شعار باید در تمامی استراتژیهای ما در بازاریابی برای زنان تکرار شود تا تاثیر خود را تکمیل کند.
تبدیل زنان به مشتری وفادار از طریق بازاریابی موثر
در بخش ابتدایی مطلب عنوان شد که بخش مهمی از بازاریابی، تبدیل خریدار به مشتری ثابت و وفادار است و اینکه تبدیل زنان به مشتری وفادار در بالابردن آمار فروش موثرتر و کارآمدتر است. اما زنان را چگونه میتوان به مشتری ثابت تبدیل کرد؟ اولین قدم، اثبات ارزش خرید محصول به زنان و کسب رضایتمندی آنها از خریدشان است. قدم بعد، عضویتشان در شبکههای اجتماعی و سایت محصول، درج نظرات مثبت بهمنظور اطلاعرسانی به سایر زنان و مطالعه نظرات دیگر مشتریان درمورد دیگر محصولات است. یکی از موثرترین شیوهها برای ترغیب زنان به عضویت در شبکههای اجتماعی، ارسال پیامک جهت اعلام اخبار مربوط به تخفیفها، محصولات جدید و … است. این پیامکها که همراه لینک سایت و اکانت برند در شبکههای اجتماعی ارسال میشود، مستقیم آنها را به صفحات مدنظر ما هدایت کرده و ضمن بالا بردن بازخورد صفحات و سایت، توجه زنان را به آنچه هدف ما است جلب خواهند کرد. بنابراین پنل خرید پیامکی و ارسال پیامکهایی از این دست با شیوههای مختلف مانند پیامک انبوه یا ارسال بر اساس کد پستی، مسیری کوتاه برای تبدیل زنان به مشتری وفادار خواهد بود.
سخن پایانی
درنهایت باید گفت که بازاریابی برای زنان و پیدا کردن استراتژیهای بازاریابی برای زنان، از مهمترین اصول در مدیریت تبلیغات و فروش است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. بازاریابی موثر برای زنان، میتواند بهمعنی افزایش فروش به همه اعضای خانواده باشد.