همانطور که فرد ریچلد میگوید” 5 درصد بهبود حفظ مشتری میتواند تا ۷۵ درصد سودآوری شرکت را افزایش دهد.” مشتریان ستون اصلی کسب و کار شما هستند، بنابراین در توسعه برنامه (اپلیکیشن) اولین کسانی که باید مشارکت داشته باشند آنها هستند. بدون مشورت و مشارکت آنها اپلیکیشن تنها به درد تیم توسعه دهنده خواهد خورد و کاربردی برای عموم مردم ندارد. یکی از اصلی ترین چالش های تیم توسعه دهنده اپلیکیشن تبلیغات آن است، آنها میخواهند بدانند که دقیقا از چه زمانی و با چه امکاناتی اپلیکیشن خود را تبلیغ کنند. در این مقاله به کاربردی ترین روش های تبلیغات اپلیکیشن میپردازیم که جالب است بدانید بسیاری از آنها با سرمایه بسیار اندک انجام خواهند شد!
آنچه در این مطلب میخوانید:
بازار مخاطبان هدف
حقیقت این است که قبل از انتشار یک برنامه باید با مخاطبین آن مشورت کرد و حتی تمام محتوا و تجربه ی کاربری را طبق سلیقه و نیاز کاربران طراحی کرد. این کار بر خلاف شنیدن آن دور از انتظار نیست چرا که این برنامه برای برطرف کردن نیاز افراد طراحی میشود و اگر به آن نیازی نباشد و یا برنامه های دیگری این نیاز را برطرف کرده باشند، زمان و هزینه شما بیهوده صرف میشود. برای این کار مشتریان قدیمی شما بهترین کسانی هستند که میتوانند در این زمینه به شما کمک کنند. با توجه به مشغله ای که تمامی افراد این روزها دارند بهتر است در قبال زمانی که برای شما میگذارند کد تخفیف، اشتراک رایگان یا هدیه ای برای آنها در نظر بگیرید و از آنها قدردانی کنید.
سئو وب سایت
اگر صاحب وب سایت هستید، از این موقعیت استفاده کنید و اپلیکیشن خود را به بازدیدکنندگان وب سایت معرفی کنید. حتما به صورت روزانه تعداد زیادی بازدیدکننده از سایت شما دیدن میکنند، بهتر است اپلیکیشن شما در فضای مناسبی از سایت که در لحظه اول در معرض دید باشد قرار بگیرد. این اتفاق میتواند به صورت پاپ آپ تنظیم شود تا باعث شود بهتر دیده شود و دانلود برنامه افزایش پیدا کند. همچنین رشد وبسایت از طریق سئو با استفاده از تحقیقات کلمات کلیدی میتواند کمک زیادی به دیده شدن وبسایت و در نتیجه اپلیکیشن شما کند. برای اینکه ابزارهای رایگان زیادی وجود دارد که با استفاده از آنها و کمی مطالعه میتوانید به نتایج خوبی برسید.
اپلیکیشن
تبلیغات درون اپلیکیشنی
حتما برای شما هم پیش آمده که داخل یک اپلیکیشن سرگرمی یا غیر سرگرمی هستید و تبلیغاتی برای شما نمایش داده میشود که با انتخاب کردن آن به صفحه لندینگ هدایت میشوید. این سناریو در نهایت به نصب اپلیکیشن منجر میشود و جزو روش های محبوب تبلیغات اپلیکیشن به شمار میرود. کاربرانی که در یک اپلیکیشن با تبلیغ یک اپلیکیشن دیگر مواجه میشوند به هدف شما نزدیک تر هستند تا کاربرانی که در یک وبسایت تبلیغ یک اپلیکیشن را مشاهده میکنند.
اینفلوئنسر مارکتینگ
انسان به صورت ناخودآگاه تحت تاثیر محیط اطراف و آدم ها قرار میگیرد که نمیتوان منکر تاثیرگذاری رسانه ها در این زمینه شد. بحث داغ اینفلوئنسر مارکتینگ که امروزه بسیار در تبلیغات از آن یاد میشود مربوط به همین تاثیرگذاری افراد است. تفاوتی که بین بلاگرهایی که تولید محتوا میکنند و اینفلوئنسرها وجود دارد این است که هر بلاگری نمیتواند تاثیرگذار باشد و اینفلوئنسر نامیده شود. در تبلیغات اینفلوئنسری کالا یا خدمات و یا اپلیکیشن توسط این افراد به جامعه هدفی که دنبال کننده این افراد هستند معرفی میشود و به دلیل اعتمادی که به این افراد وجود دارد، دنبال کننده های او نیز به تبلیغات ری کشن مثبت نشان میدهند. در اینفلوئنسر مارکتینگ باید دقت کنید که اینفلوئنسر مورد نظر با توجه به زمینه کاری شما انتخاب شود تا مخاطبان به اپلیکیشن شما توجه نشان داده و جذب شوند.
حضور در مارکت های ایرانی و خارجی
مارکت های زیادی به جز بازار و گوگل پلی برای انتشار اپلیکیشن شما وجود دارد که میتوانید از فضای آن برای معرفی اپلیکیشن خود استفاده کنید. نگران بازدید کم مارکت های کمتر شناخته شده نباشید زیرا که در صورت وجود داشتن برنامه شما در آنها نرخ دانلود برنامه افزایش پیدا میکند. درست است که مارکت های ایرانی به دلیل مخاطبان تماما ایرانی برای انتشار اپلیکیشن شما مناسب تر هستند اما حضور کاربران ایرانی در مارکتی مانند گوگل پلی نیز دست کمی از آنها ندارد.
حضور در گروه های اجتماعی توسعه دهندگان
با حضور در جمع توسعه دهندگان و گروه های متشکل از آنها اپلیکیشن خود را قبل از انتشار به نظرسنجی بگذارید. هرچقدر فضای ارتباطی خود را قوی کنید به بهبود اپلیکیشن و تبلیغ آن کمک بسیار بزرگی میکنید. هر کدام از افرادی که در حوزه کاری شما فعالیت میکنند میتوانند اطلاعات زیادی را به شما منتقل کنند و حضور در فضای لینکدین، گوگل پلاس و فیسبوک برای شما از واجبات به شمار میرود.
بهینه سازی مارکت
ASO (App Store Optimization) یا همان بهینهسازی فروشگاه اپلیکیشن یا بهینهسازی مارکت مانند سئو در صفحات وب عمل میکند با این تفاوت که تمرکز روی کلمات کلیدی در عنوان و توضیحات برنامه است که باعث میشود در سرچی که کاربران در مارکت ها انجام میدهند اپلیکیشن شما بیشتر و بالاتر دیده شود. توضیحاتی که برای اپلیکیشن خود در مارکت ها در نظر میگیرید برای ASO بسیار مهم است و باید با توجه به کاملترین کلمات کلیدی حوزه مورد نظر شما باشد.
تبلیغات پیامکی
تبلیغات پیامکی که یکی از به صرفه ترین و هدفمند ترین انواع بازاریابی ها به شمار میرود در تبلیغ اپلیکیشن هم میتواند بسیار کمک کننده باشد. آمار خیره کننده 98 درصدی دیده شدن پیامک ها توسط کاربران میتوان خط بطلانی باشد بر تمامی روش های اعلام شده! چرا که هیچ نوع بازاریابی نتوانسته این آمار را به خود اختصاص دهد. علاوه بر این با توجه به امکانات ویژه ای که پنل اس ام اس در اختیار شما میگذارد میتوانید سن، جنسیت، شغل و منطقه سکونت مخاطب خود را با توجه به هدف اپلیکیشن خود تعیین کنید و فقط به همان دسته از افراد لینک اپلیکیشن و توضیحات آن را ارسال کنید. برای اینکار نیازی به صرف زمان برای پیدا کردن آژانس های بازاریابی نیست و صفر تا صد این کار توسط خود شما و به راحتی انجام میشود. گزارشات ارسال پیامک هم برای بررسی های دقیق تر در پنل اس ام اس در اختیار شماست و بررسی آن به عهده خود شماست. برای فعالسازی پنل اس ام اس از سایت mediana.ir میتوانید با شماره تلفن 02154968000 تماس بگیرید.