فروشگاههای آنلاین یک بستر مناسب برای فروش اینترنتی هستند. برای راهاندازی یک آنلاینشاپ میتوان از سیستمهای مدیریت محتوا استفاده کرد. وردپرس بهعنوان یک CMS شناخته میشود که بهخوبی از زبان فارسی پشتیبانی میکند و انواع افزونههای فروشگاهساز برای آن طراحی شده است. تهیه یک قالب فروشگاهی وردپرس به بهینهسازی سریع سایت و رشد کسب و کار کمک میکند.
در این مقاله قصد داریم تا به نکات مهمی بپردازیم که در تهیه قالبهای فروشگاهی باید مدنظر قرار دهیم.
آنچه در این مطلب مطالعه میکنید:
اهمیت قالب فروشگاهی وردپرس در رشد کسب و کار چیست؟
وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است که میتوان با کمک انواع قالبها (Them) به طراحی سایتهای مختلف با آن پرداخت. بهعنوان مثال با یک قالب وردپرس شرکتی، امکان طراحی یک وبسایت خدماتی وجود دارد. همچنین قالبهای آموزشی، فروشگاهی، رزومهای، خبری یا مجلهای و.. برای طراحی انواع وبسایت مورد استفاده قرار میگیرند.
یک قالب وردپرس فروشگاهی باید با انواع افزونههای فروشگاهساز)نظیر ووکامرس، EDD و (..سازگار باشد. از طرفی دیگر امکان استفاده از افزونههای کاربردی مانند صفحهسازهای المنتور یا ویژوال کامپوزر، افزونههای سئو، مدیریت پنل فروشگاهی و.. باید در آن وجود داشته باشد.
اگر قالب فروشگاه اینترنتی ساده و کاربردی باشد، تمامی کاربران امکان دسترسی به بخشهای مختلف سایت و ثبت سفارش را خواهند داشت. باید توجه داشت که انتخاب قالب مناسب برای وبسایت فروشگاهی، زمینۀ لازم برای رشد آنلاینشاپ را فراهم میکند.
چگونه یک قالب فروشگاهی وردپرس مناسب را انتخاب کنیم؟
یک سری معیار برای قالب فروشگاهی وجود دارد که برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی موفق، اهمیت دارند. اما نکته مهم قبل از خرید قالب فروشگاهی وردپرس این است که شما اهداف، استراتژی، پرسونای خریدار، شرایط بازار و بسیاری دیگر از موضوعات کلیدی را بررسی کنید.
شناخت درست از شرایط کسب و کار، نیازهای مشتریان، نوع محصول یا خدمت و.. به شما کمک خواهد کرد تا هوشمندانهتر به انتخاب قالب متناسب با فروشگاهتان بپردازید.
شناسایی انتظارتان از فروشگاه اینترنتی
قبل از خرید قالب فروشگاهی، ابتدا بررسی کنید که از فروشگاه اینترنتی خودتان چه انتظاراتی دارید. امکاناتی نظیر اسلایدر محصولات، مقایسه محصولات، پیشنهادات ویژه، رسپانسیو بودن، مگامنو و.. را در نظر بگیرید.
اگر اطلاعات زیادی درباره راهاندازی کسب و کار آنلاین ندارید، حتما از مشاوران زبده کمک بگیرید. شما با بررسی فروشگاههای رقبا به ایدههای مناسبی در مورد نوع قالب مورد انتظارتان دست پیدا میکنید.
تعیین نوع فروشگاه وردپرس
برای تهیۀ قالب فروشگاهی وردپرس باید با انواع آن آشنا شوید. در فروشگاههای اینترنتی بهطور کلی 2 نوع محصول را میتوان فروخت:
- محصولات فیزیکی؛
- محصولات مجازی (شامل انواع فایلها).
البته ممکن است برخی از فروشگاهها هر دو نوع محصول را همزمان عرضه کنند. با توجه به نوع محصول باید به سراغ قالبهای فروشگاهی و افزونههای فروشگاهساز مختلف نظیر ووکامرس یا EDD رفت.
توجه به طراحی حرفهای و کاربردی
موفقیت یک فروشگاه اینترنتی به نوع طراحی آن بستگی زیادی دارد. اینکه کاربران امکان دسترسی به بخشهای مختلف سایت را داشته باشند و در کوتاهترین زمان به هدف خود برسند، بر روی میزان فروش تاثیر میگذارد.
بنابراین در هنگام خرید قالب فروشگاهی به نوع طراحی رابط کاربری (User Interface) و تجربه کاربری (User Exprience) باید توجه کرد. خوشبختانه در حال حاضر انواع فالب فروشگاهی وردپرس برای عرضه محصولات متناسب با کودکان، زنان، مردان، تکنولوژی، سبک زندگی، اکسسوری، محصولات دیجیتال، فروش فایل و.. طراحی شده است.
امکان سفارشیسازی قالب فروشگاهی وردپرس
یکی از نکاتی که در خرید قالب باید مدنظر مدیران باشد، امکان سفرشیسازی آن است. در حال حاضر افزونۀ المنتور یا ویژوال کامپوزر دو صفحهساز مطرح برای طراحی لندینگپیجهای اختصاصی مورد استفاده قرار میگیرند. با کمک این دو افزونه امکان ایجاد تغییرات گسترده در ظاهر وبسایت فروشگاهی و طراحی شخصیشده قالب وجود دارد.
امکانات قالب فروشگاهی
در هر قالبی، مجموعهای از امکانات در نظر گرفته شده است. بهعنوان مثال برخی از قالبها امکان طراحی انواع صفحات فروش وجود دارد. یا با کمک اکتنشنهای ووکامرس، شرایط تغییر در صفحه سبد خرید وجود دارد. هنگام انتخاب قالب فروشگاهی وردپرس به امکانات قرار گرفته بر روی آنها توجه کافی شود.
امکان استفاده از افزونههای کاربردی
هر قالب فروشگاهی وردپرس برحسب شرایط ممکن است دارای چند افزنه اختصاصی باشد. این افزونهها موجب میشوند تا عملکرد قالب بهینهتر شود. اما در کنار این افزونهها باید قالب فروشگاهی شرایط استفاده از انواع افزونهها نظیر یواست سئو، گرویتی فرم، فیلتر محصولات، حمل و نقل، کارت هدیه، کیف پول و.. را فراهم کند.
بهعنوان مثال در قالبی که امکان اتصال به وب سرویس پیامکی وجود داشته باشد، با خرید پنل اس ام اس میتوان به مدیریت ورود و خروج کاربر از پنل کاربری یا اطلاعرسانی به خریداران پرداخت.
سرعت مناسب در کنار واکنشگرایی
قالب فروشگاهی وردپرس باید واکنشگرا بوده و از سرعت بالایی برخوردار باشد. زیرا تعداد زیادی از مشتریان با استفاده از گوشی هوشمند یا تبلت به بازدید وبسایت میپردازند.
سئو فرندلی
فروشگاه اینترنتی زمانی برای یک کسب و کار ارزشآفرین است که بتواند ترافیک قابلتوجهی را به سمت خود جذب کند. به همین دلیل در خرید قالب فروشگاهی باید بیش از هر چیزی به بهینه بودن کدهای قالب و سئو محور بودن آن توجه داشت.
سخن پایانی
قالب فروشگاهی وردپرس را از مارکتهای معتبر یا طراحانی خریداری کنید که خدمات پشتیبانی مناسبی ارائه میدهند و با بروزرسانی مستمر قالب، به برطرف کردن باگهای آن میپردازند. در کنار تمامی این نکات، توجه به قیمت در کنار کیفیت قالب باید مورد توجه قرار گیرد.