جشنواره پاییزی مدیانا، ویژه پنل های پیامکی
مهلت استفاده تا 30 مهر 

مشتری هدف کسب و کار شما کیست؟

2mehr-مشتری-هدف-کسب-و-کار-شما-کیست؟

مشتری‌یابی مهمترین کاری است که کسب و کارها بعد از راه‌اندازی با آن مواجهه می‌شوند. شناخت مشتری هدف و جذب او به سمت کسب و کار زمینۀ رشد تجاری را فراهم می‌کند. کسب و کارهایی که تلاش دارند تا به همه بفروشند هرگز به موفقیت نخواهد رسید. به همین دلیل باید به دسته‌بندی و هدف‌گذاری بر روی مشتریان بپردازیم.

مشتری هدف کیست؟

قبل از اینکه یک کسب و کار به تنظیم استراتژی خود اقدام کند باید پرسونای خریدار خود را شناسایی کرده و بداند که مشتریان هدف او چه کسانی هستند.

هر چند تعیین دقیق مشتری کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما در بسیاری از مواقع کسب و کارها در شناسایی آن‌ها دچار مشکل می‌شوند و به همین دلیل فعالیت‌های بازاریابی هم دچار خطا هستند. مشتری هدف کسب و کار، افرادی هستند که محصول یا خدمات ارائه شده کاملا متناسب با نیاز و خواسته‌های آن‌ها است.

راه‌هایی برای شناسایی مشتری هدف

کسب و کارها، بازار هدف خود را براساس شغل، موقعیت مکانی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی، سطح تحصیلات و.. تنظیم می‌کنند. اما برای اطلاع دقیق از مشتری هدف راهکارهایی توصیه می‌شود:

انجام مصاحبه

با مشتریان احتمالی تماس بگیرید و با آن‌ها مصاحبه کنید. نیازی نیست که این مصاحبه‌ها حضوری باشند. با استفاده از تلفن ابری امکان برقراری ارتباط با مشتریان وجود دارد. مشکلی که محصول یا خدمت شما آن را برطرف می‌کند را در نظر بگیرید. با پرسیدن سوالاتی از مخاطبان خود به شناسایی مشتری هدف بپردازید.

شما ممکن است بعد از مصاحبه به اطلاعات سن افراد، موقعیت شغلی، جنسیت و.. برسید. حالا سعی کنید نمونه‌های جدید را براساس اطلاعات مرحله قبل بررسی کنید و درستی یافته‌های خود را اثبات کنید. اطلاعاتی که از این مصاحبه‌ها به‌دست می‌آید حتی در طراحی محصول نهایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در نظر گرفتن محبوبت محصول در شناسایی مشتری هدف

یکی از بهترین راهکارها برای تعیین مخاطب هدف این است که به محبوبیت محصولات خود توجه کنید. با استفاده از قابلیت دریافت گزارش از تعداد کلیک به روی لینک های موجد در پیامک می توانید یک داده ارزشمند از مخاطبان خود دست پیدا کنید. فقط لازم است تا به گزارشات فروش خود مراجعه کنید و با بررسی داده‌ها به بینش مناسب در شناسایی مشتری هدف برسید.

استفاده از ابزارهای آنالیز سئو

اگر کسب و کارتان دارای یک وب‌سایت با بازدید مناسب است، شما شانس زیادی برای دستیابی به شناخت درست از مشتریان هدف‌تان دارید. ابزارهای بهینه‌سازی جستجو (SEO) اطلاعات خوبی درباره بازدیدکنندگان از وب‌سایت را به شما می‌دهند. تحلیل کلمات کلیدی مورد استفاده مخاطبان و نیازهای آن‌ها در جستجوها، ایده‌های جذابی در شناخت پرسونا و همچنین نیازهای مشتریان به شما می‌دهد.

استفاده از داده‌های مشتریان

اگر از قبل مشتریانی دارید، از داده‌های آن‌ها برای تعیین مشتریان هدف استفاده کنید. استفاده از سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) به شما در ذخیره و تحلیل داده‌های کاربران کمک خواهد کرد. هرچه اطلاعات بیشتری از مشتریان ذخیره کنید، راحت‌تر به یک الگو و مدل برای شناسایی بازار هدف خود دست پیدا می‌کنید.

ارائه محصول به دست مشتری

ارسال نمونه‌هایی از محصولات برای مشتریان بالقوه، اطلاعات خوبی را در اختیار مدیران کسب و کارها قرار خواهد داد. وقتی مشتری، محصول نمونه یا دمو یک نرم‌افزار را در اختیار بگیرد نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد.

این واکنش‌ها به خوبی نشان‌دهنده مشتریان هدف یک کسب و کار هستند. عکس‌العمل مشتریان این امکان را به مدیران محصول می‌دهد تا کالا یا خدمات خود را براساس خواسته‌های مشتریان طراحی و به بازار عرضه کنند.

بررسی رقبا

شناسایی رقبا آسان تر از درک پرسونای خریداران است. زیرا کسب و کارها ابتدا زمینه فعالیت خود را در یک صنعت مشخص می‌کنند. با بازدید از فروشگاه اینترنتی یا وب‌سایت رقبا، اطلاعاتی درباره آن‌ها، اهدف‌شان، محصولات و کیفیت ارائه خدمات به‌دست آورید.

شما می‌توانید با بررسی رقبا به شناسایی مشتریان جدید بپردازید. همچنین متوجه شوید که رقبای شما چه دسته‌ای از مشتریان را از دست داده‌اند. در کنار وب‌سایت، بررسی شبکه‌های اجتماعی رقبا و میزان علاقه‌مندی مخاطبان به پست‌ها و استوری آن‌ها به شما ایده‌هایی برای نحوه تعامل و ارتباط با مشتری خواهد داد.

گوش دادن به رسانه‌های اجتماعی

شناخت مشتری هدف همیشه کار سختی نیست. با بررسی شبکه‌های اجتماعی و موضوعات ترند در حوزه کسب و کارتان به اطلاعات خوبی از خواسته‌های مشتری می‌رسید. شناخت نقاط درد مشتری و چرایی نیاز آن‌ها به کمک، در تعیین بازار هدف تاثیرگذارند. آمار شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو هرگز به شما دروغ نمی‌گویند و به شما می‌آموزند که دقیقا چه چیزی را باید برای مشتریان خود آماده کنید.

ساخت پرسونای خریدار

همیشه لازم نیست که به دنبال مشتری هدف و پرسوناهای مشخص باشید. در بسیاری از مواقع با ایجاد نیاز در مشتری و یادآوری برخی از خواسته‌های مغفول مانده او به طراحی پرسونهای جدیدی می‌پردازیم.

برای این هدف به سراغ اطلاعات مشتریان بروید. چند مشتری که دارای ویژگی‌های مشابه‌ای هستند را انتخاب کرده و به بررسی دقیق‌تر آن‌ها بپردازید. سپس با ارسال پیامک انبوه به سایر افراد مشابه، آن‌ها را به سمت کسب و کار خود جذب کنید.

سخن پایانی

شناسایی و جذب مشتری هدف همیشه کار آسان و ساده‌ای نیست. از آن‌جایی که منابع و سرمایه‌های یک شرکت محدود است، تشخیص درست مشتری به بهبود نحوه اجرای کمپین‌های تبلیغاتی تاثیر می‌گذارد.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

2 پاسخ

  1. الان من یک سایت ارایشی بهداشتی دارم بازار هدف من میشن خانوما بعد سن شون میشه رده سنیه 18 تا 45 اینا
    خب الان باید چجوری پبامک بزنم بهشون؟

    1. شما میتونین از بانک شماره موبایل موجود در پنل اس ام اس خودتون استفاده کنید و بر اساس رده سنی خانوم ها رو فیلتر و بهشون پیامک ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ورود پنل‌ مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

پنل اصلی

امکان ارسال‌های متنوع‌تری خواهید داشت.

پنل جدید (نسخه آزمایشی)

تجربه کاربری بهتری خواهید داشت.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .