جشنواره پاییزی مدیانا، ویژه پنل های پیامکی
مهلت استفاده تا 30 مهر 

انواع روش های تبلیغات محیطی

انواع-روش-های-تبلیغات-محیطی

وقتی در اتوبان رانندگی می‌کنیم یا در کوچه پس کوچه‌های شهر قدم می‌زنیم، تا چشم کار می‌کند «تبلیغات محیطی» نگاه ما را به خود جلب می‌کنند. طبق گزارش انجمن تبلیغات محیطی آمریکا، یک مشتری به طور متوسط 70 درصد از وقت خود را در مشاهده و بررسی تبلیغات محیطی می‌گذراند. درحقیقت، انواع روش های تبلیغات محیطی می‌توانند به عنوان ابزارهایی برای برقراری ارتباط با مشتریان و معرفی خدمات و فروش محصولات در نظر گرفته شوند.

در سال‌های اخیر، با تغییر تکنولوژی و افزایش آگاهی مصرف ‌کننده، تبلیغات محیطی به‌ شدت تکامل یافته است. با سرمایه گذاری کسب و کارها در این حوزه، تبلیغات بیرونی هر روز شتاب بیشتری به خود می‌گیرند. در این بررسی به طور کامل در مورد مزایا، معایب و انواع روش های تبلیغات محیطی صحبت می‌کنیم.

تبلیغات محیطی چیست؟

تبلیغات محیطی (Outdoor Advertising) از انواع روش‌های بازاریابی است که در آن محصولات و خدمات شرکت‌ها در محیط بیرون به دست مصرف کنندگان می‌رسد. همچنین به عنوان تبلیغات بیرون از خانه (Out-Of-Home Advertising)، تبلیغات بیرونی و تبلیغات فضای باز نیز شناخته می‌شود.

انگیزه اصلی تبلیغات محیطی را باید در گسترش آگاهی از برند، اطمینان بخشیدن یا هدایت مخاطبان به سمت برند یا یک پیشنهاد (فروش محصول یا ارائه خدمات) است. این شیوه تبلیغات یک رویکرد بازاریابی شاتگان (Shotgun marketing) است که در آن کسب و کارها به نرخ تبدیل اهمیت کمتری می‌دهند اما توجه آنها بیشتر به آگاهی از برند و تعامل با برند است.

مزایای تبلیغات محیطی

با شناخت انواع روش های تبلیغات محیطی می‌توانید مزایای زیر را به دست آورید:

  • برای همه طبقات اقتصادی جامعه جذاب است.
  • برای افراد با سطح سواد پایین هم جذاب و تاثیرگذار است.
  • به دلیل وسعت و ابعاد بزرگ، توجه مخاطب را به سرعت جلب می‌کند.
  • می‌توان از آن در یک مکان خاص استفاده کرد.
  • برای مدت طولانی در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.
  • خوانایی بالایی دارد و می‌توان از فاصله دور و بدون تلاش خاصی محتوای تبلیغ را خواند.
  • گاهی اوقات به پوشاندن زشتی دیوارها و ساختمان‌ها کمک می‌کند.
  • چشم انداز و ماهیت برند را یادآوری می‌کند.
  • فضای شهری را پویا، متحرک و زنده می‌کند.
  • تبلیغات بیرونی مکمل سایر رسانه‌های تبلیغاتی (دیجیتال) است.
  • فرصت اشتغال را افزایش می‌دهد زیرا افراد در چسباندن پوسترها و سایر فعالیت‌ها مشغول به کار می‌شوند.

معایب تبلیغات محیطی

محدودیت‌های تبلیغات فضای باز به شرح زیر هستند:

  • پیام‌های تبلیغاتی جزئیات کمی دارند و گاهی گنگ هستند.
  • روش تبلیغاتی گران قیمتی محسوب می‌شود.
  • اثربخشی آن را نمی‌توان به راحتی سنجید و امکان هدر رفتن هزینه وجود دارد.
  • باعث خستگی و حواس پرتی ناظران می‌شود (در صورت تعدد تبلیغات).
  • تبلیغات آموزشی یا استدلالی را شامل نمی شود و بیشتر روی برند تاکید دارد.
  • بیلبوردهای توجه رانندگان در جاده را برهم می‌زند. از این رو بیم وقوع تصادف در ساعات اوج ترافیک وجود دارد.

ارسال پیامک انبوه و تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی و به طور کلی تبلیغات مکان محور که موقعیت مکانی در آن اهمیت دارد برای کسب و کارها بسیار ضروری هستند. با استفاده از این دسته از تبلیغات تضمین می کنید که مشتریان محلی از حضور شما در منطقه زندگی خود باخبر هستند. یکی از روش های تبلیغات محیطی ارسال پیامک انبوه به مخاطبان است. در ارسال پبامک انبوه شما با فیلتر کردن مخاطبان بر اساس منطقه، کدپستی، نقشه و…. آن ها را از وجود کسب و کار خود آگاه کنید و در هزینه تبلغات خود صرفه جویی کنید.

بهترین روش‌های تبلیغات محیطی

در حالی که ممکن است بیشتر مردم با تبلیغات خیابانی آشنا باشند اما باید بدانید که در مجموع شش نوع مختلف از تبلیغات بیرون از خانه وجود دارند. هر یک از این روش‌ها نیز بسته به ماهیت برند، هزینه و استراتژی‌های بازاریابی به چند به نوع تقسیم می‌شوند. در ادامه به انواع روش های تبلیغات محیطی اشاره می‌کنیم:

1- تبلیغات بیلبورد (Billboard Advertising)

تبلیغات بیلبورد یکی از پرکاربردترین انواع تبلیغات محیطی است. این روش معمولاً شامل تبلیغات چاپی بزرگی هستند که بر روی تابلوهای مرتفع در خیابان‌ها و اتوبان‌ها نمایش داده می‌شوند. تبلیغات بیلبورد همچنین نزدیک به مناطق شلوغ شهری مانند مجتمع‌های تجاری، مناطق تفریحی و ورزشی نصب می‌شوند. علاوه بر این، بیلبوردها روشی مؤثر برای برندینگ و معرفی خدمات هستند زیرا تعداد زیادی از رانندگان و عابران پیاده می‌توانند آنها را در مسیر خود ببینند.

انواع تبلیغات بیلبورد

بیلبوردها در اشکال و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و می‌توان آنها را به انواع زیر دسته بندی کرد:

  • بیلبوردهای ثابت: این بیلبوردها ماهیتی ثابت دارند و معمولاً در کنار جاده دیده می‌شوند. بیلبوردهای ثابت معمولاً به صورتی چاپی هستند.
  • بیلبوردهای سیار: بیلبورد سیار نوعی رسانه ترانزیت (قابل حمل) است و عموماً در پشت وسیله نقلیه مانند اتوبوس یا کامیون نصب می‌شود.
  • بیلبوردهای دیجیتال: بیلبوردهای دیجیتالی نمایشگرهای الکترونیکی پویا هستند که توسط کامپیوتر کنترل می‌شوند و از صفحه نمایش LED برای نمایش تبلیغات استفاده می‌کنند.

5-aban-dakheli-انواع-روش-های-تبلیغات-محیطی

2- تبلیغات ترانزیت (Transit Advertising)

تبلیغات از طریق ترانزیت یکی دیگر از انواع روش های تبلیغات محیطی است. این شکل از تبلیغات را می‌توان معمولاً در وسایل حمل و نقل عمومی یافت. یک مثال معروف از این روش، تبلیغاتی ایجاد شده توسط آژانس تبلیغاتی مارتین (Martin Agency) باشد. در طول رکود بزرگ در آمریکا، نرخ خودکشی افزایش یافت زیرا افراد بیشتری شغل را از دست داده بودند.

آژانس مارتین با همکاری شرکت «Careerbuilders» راهبردی را برای قرار دادن علائم «نپرید!» در بالای همه اتوبوس‌های ترانزیت عمومی ارائه کرد. این کمپین شور و هیجان زیادی پیدا کرد و در نهایت برنده جایزه شیر برنز کن شد. این تبلیغات خاص در بالای اتوبوس‌ها قرار می‌گرفتند و از بالای ساختمان‌ها و دفاتر قابل مشاهده بودند. این تبلیغ به آژانس مارتین کمک کردند تا شیر برنزی جشنواره کن را دریافت کند.

انواع تبلیغات ترانزیت

تبلیغات ترانزیت روشی بسیار کارآمد و اقتصادی برای تبلیغ پیام برند است و می‌توان آن را به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

  • تبلیغات در اتوبوس: تبلیغات را می‌توان هم در نمای بیرونی و هم در داخل اتوبوس نمایش داد. به این ترتیب، همانطور که اتوبوس در شهر حرکت می‌کند، پیام تبلیغات می‌تواند به طور موثر به مسافران اتوبوس و عابران پیاده منتقل شود.
  • تبلیغات در تاکسی: تبلیغاتی که در تاکسی‌ها قرار می‌گیرند، هم در داخل و هم در بیرون خودرو نمایش داده می‌شوند. این شیوه تبلیغاتی به کسب و کارهای محلی کمک می‌کند تا پیام خود را به مردم منتقل نمایند تا آگاهی از برند را افزایش دهند.
  • تبلیغات در مترو: مترو مکان مناسبی برای تبلیغات است. تبلیغات در مترو به برندها استراتژی مؤثری را ارائه می‌دهد زیرا مسافران در مدت زمان حضور خود در مترو به آگهی های تبلیغاتی در داخل قطار و چه در ایستگاه توجه می‌کنند.

3- تبلیغات در نقطه فروش (Point-Of-Sale Advertising)

نقطه فروش که به عنوان تبلیغات «نقطه خرید» نیز شناخته می‌شود، شامل عناصر ارتباطی است که برای جلب توجه مصرف کنندگان در لحظه خرید استفاده می‌شوند. هدف اصلی این روش تبلیغات محیطی تشویق مشتریان به خرید لحظه آخری است. به عنوان مثال، نمایش محصولات جانبی مانند قاب گوشی و گلس در یک فروشگاه موبایل می‌تواند نوعی تبلیغات در محل فروش در نظر گرفته شود. شما می‌توانید از پنل اس ام اس و ارسال پیامک برای کشاندن مشتریان به فروشگاه جهت معرفی محصولات خود استفاده کنید.

انواع تبلیغات در نقطه فروش

برخی از رایج‌ترین و قابل تشخیص‌ترین اشکال تبلیغات در نقطه فروش عبارتند از:

  • صفحه نمایش کانتر: شامل استندهای تبلیغاتی چاپی هستند که از مواد مختلف از مقوا، پرسپکس چاپ شده و غیره ساخته شده‌اند.
  • وسایل کمک بصری: یک پوستر ساده که در بالای محصولات تبلیغ شده قرار می‌گیرد، به عنوان یک تبلیغ نقطه فروش در نظر گرفته می‌شود.

4- تبلیغات مبلمان خیابان (Street Furniture)

تبلیغات مبلمان خیابانی از انواع روش های تبلیغات محیطی محسوب می‌شود. این شیوه به نمایشگرهای تبلیغاتی اطلاق می‌شوند که در پیاده‌روها، ایستگاه‌های اتوبوس، کیوسک‌ها، دکه‌های روزنامه فروشی، نیمکت‌های پارک و سایر مبلمان شهری نصب می‌شوند. شرکت‌هایی که خواهان این هستند که عناصر تبلیغاتی آنها آنقدر واضح باشند که از راه دور به خوبی دیده شوند، از این نوع تبلیغات استفاده می‌کنند.

مبلمان خیابانی به گونه‌ای در محل نصب می‌شوند که در مجاورت عابران پیاده باشد تا تبلیغ‌ کنندگان بتوانند به‌ طور مؤثری آگاهی از برند را افزایش دهند و محصول خود را معرفی کنند. تبلیغات به این شیوه می‌تواند چاپی یا دیجیتالی باشد.

5- تبلیغات خرده فروشی (Retail Advertising)

یک خرده فروش (بوتیک‌ها و هر مغازه دیگر) واسطه‌ای است که محصولات را با استفاده از کانال‌های مختلف در دسترس مصرف کنندگان خود قرار می‌دهد. بنابراین در تبلیغات خرده‌ فروشی، خرده ‌فروشان از تبلیغات فروشگاهی برای ایجاد آگاهی و علاقه به محصولات خود استفاده می‌کنند تا فروش بیشتر را تجربه کنند.

یک خرده ‌فروش می‌تواند به طور مؤثری بر نظرات مشتریان هدف خود برای انجام اقدامات خاص مانند خرید محصولات از فروشگاه تأثیر بگذارد. یک مثال عالی از این نوع تبلیغات می‌تواند خرده ‌فروشی باشد که از پوستر «یکی بخر، یکی را رایگان بگیر» یا «تا 50 درصد فروش» را در بالای محصولات خود استفاده می‌کند. همچنین می‌توانید از طریق ارسال پیامک انبوه برای تخفیف‌ها و پیشنهادهای هیجان انگیز خود استفاده کنید.

انواع تبلیغات خرده فروشی

یک خرده فروش تلاش می‌کند تا آگاهی از برند خود را در میان توده‌ای از مردم ایجاد کند تا وفاداری به برند را بهبود دهد تا مشتری دوباره از فروشگاه بازدید کند. علاوه بر این، تبلیغات خرده فروشی را می‌توان به انواع زیر طبقه بندی کرد:

  • تبلیغات در مراکز خرید: به تبلیغات نمایش داده شده در طبقات، مسیرهای پیاده‌رو و بنرهای سقفی در مراکز خرید اشاره دارد. خرده فروشان معمولاً این شیوه تبلیغات را در فروشگاه‌ها یا مراکز خرید بزرگ انتخاب می‌کنند.
  • تبلیغات آسانسوری: بنرها و پوسترهایی که بر روی دیوارهای آسانسور درج می‌شوند به عنوان تبلیغات آسانسوری شناخته می‌شوند.
  • تبلیغاتی گرافیکی: این شیوه تبلیغات در کف یک فروشگاه یا مغازه قرار می‌گیرد که به نوبه خود به بازاریابان اجازه می‌دهد تا یک محیط تبلیغاتی فراگیر را به صورت خلاقانه ارائه دهند.

6- تبلیغات ساختمانی (Construction Advertising)

تبلیغات ساختمانی یکی دیگر از انواع روش های تبلیغات محیطی است. این شیوه به قرار دادن تبلیغات بر روی یک دیوار ساختمان اطلاق می‌شود. این نوع تبلیغات توجه مردم را به سرعت جلب می‌کند و در عین حال به شرکت‌ها فرصتی برای تبلیغ محصولات و خدمات خود برای ایجاد آگاهی از برند ارائه می‌دهند.

انواع تبلیغات ساختمانی

  • گرافیک دیواری: روی یک دیوار در یک مکان عمومی تعریف می‌شود. گرافیک دیواری فرصت فوق العاده‌ای را برای تبلیغات محیطی ارائه می‌دهد.
  • تبلیغات داربستی: شامل تبلیغات گرافیکی چاپ شده بر روی شبکه‌های محافظ داربست است. تبلیغات داربستی به نوبه خود روشی چشم نواز برای تبلیغات است.
  • روکش‌های ساختمانی: برای سازه‌های بزرگ و مهم شهری می‌توان تبلیغات را به صورت روکشی چاپ شده در نمای ساختمان نصب کرد.

تبلیغات محیطی دیجیتالی چیست؟

دیجیتالی شدن نیروی محرکه اصلی در صنعت تبلیغات است. امروزه شرکت‌ها سرمایه گذاری‌های هنگفتی را در تبلیغات محیطی دیجیتالی خود انجام می‌دهند. این روش تبلیغات بیرون از خانه امروزه در صنعت تبلیغات به عنوان روشی برای دیجیتالی کردن تبلیغات شناخته می‌شود.

این روش تبلیغات بیرونی با استفاده از یک رسانه دیجیتال مانند بیلبوردهای دیجیتال، ساینیج دیجیتال (پنل ایستاده)، اسکرین‌های نمایشی و غیره روش تبلیغاتی تعاملی و جذابی را به شرکت‌ها ارائه می‌دهد. طبق گزارشی که اخیراً منتشر شده است، پیش‌بینی می‌شود که تبلیغات محیطی دیجیتالی تا سال 2023 به 38.3 درصد افزایش یابد. به همین دلیل، این روش می‌تواند رویکرد تبلیغات محیطی سنتی (چاپی) را به دیجیتالی تغییر دهد.

نمونه‌های معروف از تبلیغات محیطی

تقریباً هر برند معروف از تبلیغات بیرون از خانه برای برخی از کمپین‌های بازاریابی خود استفاده می‌کند. در ادامه به دو مثال از برندهای معتبر جهان که از انواع روش های تبلیغات محیطی استفاده کرده‌اند، اشاره می‌کنیم:

آگهی ساعت آفتابی مک دونالد

تبلیغات بیلبوردی که در سال 2006 توسط مک دونالد استفاده شد به عنوان یکی از بهترین نمونه‌های کمپین‌های تبلیغاتی محیطی رتبه بندی شده و هنوز هم شناخته می‌شود. مک دونالد در این تبلیغ ساعت آفتابی M شکل را انتخاب کرد که طیف وسیعی از مواد غذایی مک دونالد را ارائه می‌کرد. علاوه بر این، این آگهی نشان می‌داد که چه تنقلاتی در چه زمانی سرو می‌شوند؛ به عنوان مثال، قهوه در صبح و چیزبرگر بعد از ظهر!

آخرین آگهی لیست پخش اسپاتیفای

نمونه دیگری از تبلیغات فضای باز، کمپین تبلیغاتی 2017 است که توسط اسپاتیفای ایجاد شده است. این تبلیغ برخی از بهترین و پرطرفدار لیست‌های پخش موسیقی را در پلتفرم خود نشان می‌دهد. کمپین تبلیغاتی در کمترین زمان به یک حس بزرگ تبدیل شد و تعداد کاربران اسپاتیفای را به طور چشمگیری افزایش داد.

کلام آخر

این روزها تبلیغات محیطی قوی‌تر و پیشرفته‌تر از همیشه شده‌اند. این روش تبلیغاتی همچنان یک روش محبوب برای سازما‌ن‌های بزرگ و استارت آپ‌ها جهت بازاریابی برند خود برای عموم مردم است. با ادامه پیشرفت فناوری، قابلیت‌های تبلیغات بیرون از خانه همچنان در حال گسترش هستند. شما می‌توانید بسته به ماهیت برند، خدمات سازمانی، محصولات تولیدی، بازار هدف و مخاطبان خود، از انواع روش های تبلیغات محیطی نهایت بهره را ببرید.

 

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ورود پنل‌ مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

پنل اصلی

امکان ارسال‌های متنوع‌تری خواهید داشت.

پنل جدید (نسخه آزمایشی)

تجربه کاربری بهتری خواهید داشت.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .