آنچه ما را به حرکت و هیجان وا میدارد، احساساتی است که درونمان شعلهور میشود. خواه این احساس بوی عطر فردی باشد که چند لحظه پیش از کنارمان رد شد یا یک بنر خیابانی از یک ساحل آفتابی زیبا با موجهای خروشان. عطر آن فرد ما را به هیجان وادار میکند، به طوری که دوست داریم از او بپرسیم که عطرش را از کجا خریده است. همچنین با دیدن بنر تبلیغاتی در وسط خیابان دلمان هوس مسافرت میکند. درحقیقت، کسب و کارهای امروزی از بازاریابی حسی بهره میبرند تا احساسات ما را برای خرید محصولاتشان تحریک کنند. فقط کافیست به برندهای بزرگ مانند اپل، مک دونالد، کوکاکولا و سایر موارد فکر کنید که چطور توانستهاند ما را معتاد خود کنند! همه آنها با استفاده از انواع روشهای بازاریاب حسی به غولهای بزرگ صنعت خود تبدیل شدهاند.
آنچه در این مطلب میخوانید:
بازاریابی حسی چیست؟
بازاریابی حسی (Sensory Marketing) که به عنوان یکی از انواع روشهای بازاریابی شناخته میشود، ابزار قدرتمندی است که بر حواس پنج گانه انسانی تاکید دارد. هدف نهایی این است که بتوان با تحت تاثیر قرار دادن مشتریان به خواستههای بازاریابی و سودآور بیشتر رسید. بازاریابی حسی تجربهای خاص و خاطرهانگیزی را برای کاربران هدف خود فراهم میکند. همچنین زمانی که بیش از یک حس در یک پیام یا کمپین تبلیغاتی استفاده میشود، نتیجه نهایی موثرتر خواهد بود.
نقش حواس پنجگانه در بازاریابی حس
اگرچه این روش بازاریابی امروزه محبوبتر است اما به این معنی نیست که انجام آن کار آسانی خواهد بود. هنگام تمرکز بر حواس به عنوان ابزاری برای برانگیختن احساسات و رفتارهای مخاطب، موارد زیادی وجود دارند که باید در نظر بگیرید. بسیار مهم است که انواع حواس را بشناسید تا ببینید کدام یک با برند شما هماهنگی بیشتری دارند.
1- حس بینایی
افراد دوست دارند چیزهایی را ببینند که از نظر زیباییشناسی دلپذیر و فریبنده هستند. قدمت این نوع بازاریابی به بسیاری از سالها پیش برمیگردد، زمانی که مصریان باستان پوسترهایی را بر روی پاپیروس ایجاد میکردند تا مشتریان بالقوه را در بازار جذب کنند. امروزه بازاریابی حسی را میتوان به روشهای مختلفی انجام داد.
اما در قرن بیست و یکم، بیشتر این تصاویر به صورت دیجیتالی از طریق پلتفرمهای آنلاینی مانند فیس بوک، لینکدین، اینستاگرام، وبسایتها و غیره قابل مشاهده هستند. تولید محتوای گرافیکی، اینفوگرافیک، تصاویر، پوسترها، بنرهای تبلیغاتی، ویدئو و سایر موارد از اشکال مختلف محتوای بصری هستند. همچنین ارسال پیامک به عنوان یک روش بازاریابی بصری محسوب میشود که بر تصمیم کاربر تاثیر مستقیم و سریع دارد.
2- حس شنیداری
استفاده از صدا در استراتژی بازاریابی حسی نیز راهی عالی برای آگاهی و تثبیت برند است. برای مثال، در دهه 1920 معمول بود که شرکتها کارهای تبلیغاتی خود را از طریق رادیو انجام دهند. برخی از رایجترین اشکال بازاریابی شنیداری در دنیای امروزه شامل جلوههای صوتی، پادکستها، کتابهای صوتی و سایر موارد هستند.
شما باید درک کنید که چگونه صدا میتواند به کسب و کار شما و هویت برندتان کمک کند. به همین دلیل است که اخیراً پیام صوتی به عنوان یک ابزار بازاریابی نوین محبوب شده است. از طریق پیام صوتی می توانید صدای خود را ضبط کنید و آن را به شماره موبایل و شماره ثابت کاربران هدف خود ارسال کنید.
3- حس لامسه
بازاریابی حسی شامل لمس کردن نیز میشود. اگرچه ممکن است راهی عجیب برای بازاریابی محصولات یا خدمات به نظر برسد اما در برخی موارد بسیار منطقی است. برای مثال، اگر در حال خرید یک ماشین جدید هستید، ابتدا باید یک تست رانندگی انجام دهید، یعنی ببینید خودرو چگونه کار میکند، چقدر راحت است و در هنگام رانندگی چه احساسی را به شما منتقل میکند.
همین امر در مورد پوشاک نیز صدق میکند. معمولاً وقتی در یک فروشگاه لباس هستید، پارچه لباسهای را لمس میکنید تا تصمیم بگیرید که آیا کیفیت بالایی دارد یا خیر و اغلب آنها را در اتاق پرو امتحان میکنید. لمس کردن محصولات میتواند به برند شما در دستیابی به فروش بیشتر کمک کند و به مشتریان اطمینان بیشتری در مورد خرید محصولات شما دهد.
4- حس چشایی
طعم و مزه را فقط میتوان در مورد فروشندگان غذا و نوشیدنی چشید. طعم نیز ارتباط نزدیکی با بو دارد و اثربخشی آن میتواند بر اساس حواس دیگر پیرامون یک طعم خاص متفاوت باشد. بر کسی پوشیده نیست که طعم بسیار ذهنی است و طعمهای خاص برای همه جذاب نیستند اما این مهم را میتوان برای صداها، بوها و تصاویر بصری نیز بیان کرد.
بسیاری از مصرفکنندگان نسبت به خرید محصولات جدید محتاط هستند، به خصوص اگر به خرید لیستی از مواد غذایی در سوپرمارکت عادت داشته باشند. با این حال، اگر به آنها اجازه دهید یک نمونه رایگان از غذای شما را امتحان کنند، بعید است که آن را رد کنند. علاوه بر این، اگر طعم غذا برای آنها جذاب باشد، احتمال خرید آن افزایش پیدا میکند.
5- حس بویایی
برخی از بوها میتوانند شما را به دوران کودکی یا لحظهای خاص از زندگیتان باز گردانند. حس بویایی را نباید دست کم گرفت، به خصوص در استراتژی بازاریابی حسی میتواند راهکاری بسیار مفید باشد. در ادامه به چند روش جالب برای استفاده از حس بویایی در استراتژی بازاریابی شما اشاره میکنیم:
1- رایحههای خاص که با برند و فروشگاه شما همخوانی دارند را در فضا پخش کنید تا مشتریان را به تعامل وادار کنید.
2-رایحههای اقیانوس، علفهای تازه بریده شده و دیگر بوهای طبیعی گاهی اوقات میتوانند در برانگیختن احساسات مثبت در مشتریان هنگام خرید در فروشگاه مفید باشند.
3- اگر محصولات خوراکی میفروشید، ایده خوبی است که روی بو تمرکز کنید. با این کار وقتی مشتری از کنار رستوران، غرفه غذای خیابانی و غیره شما میگذرد، به طور ناخودآگاه به محل شما جذب میشود.
کلام آخر
بازاریابی حسی میتواند روشی موثر در برانگیختن احساسات مشتری باشد. بدین دلیل که همه ما موجوداتی حسی هستیم و با اینکه با ذهن خود فکر میکنیم اما همچنان به حواس و غرایز خود وابستهایم. اگر برای تدوین استراتژی خود به ابزاری نیاز دارید که بتواند کاربران زیادی را نسبت به شناخت برند، معرفی محصول و خدمات آشنا کند، پنل اس ام اس مدیانا میتواند نقطه شروع کمپین شما باشد.
یک پاسخ
سلام خدمت شما مطالبتون مفید بود