پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

بازاریابی معکوس (Reverse Marketing) چیست؟

بازاریابی-معکوس-(Reverse-Marketing)-چیست؟

بازاریابی معکوس اصطلاحی است که در چند سال گذشته بین بازاریابان و مدیران ترند شده است. با استفاده از تکنیک این نوع بازاریابی، فروشگاه موفق به دنبال مشتری نیست؛ بلکه سعی می‌کند تا با انجام اقداماتی، کاری کند که مشتریان به دنبالش باشند. حال دقیقاَ بازاریابی معکوس چیست و چه مزایایی دارد؟ این پرسشی است که در ادامه این مقاله مدیانا به آن پاسخ داده‌ایم. پس همراه ما باشید.

بازاریابی معکوس چیست؟

بازاریابی معکوس یا Reverse Marketing مسیر عکس بازاریابی را طی می‌کند. یعنی به جای اینکه شما به دنبال مشتری باشید، کاری کنید که او به دنبال شما باشد. مگر شدنی است؟ بله شدنی است. همه کسب وکارها برای دوام به مشتری نیاز دارند و اگر بخواهند در این اوضاع رقابتی شدید دست روی دست بگذارند، همان چند نفر را هم از دست می دهند. پس باید به دنبال مشتری بود.

شما باید کاری کنید تا مشتری این احساس کند که خدمات یا محصولاتتان نیازش را برطرف می‌کند تا به سراغتان بیاید. هدف از بازاریابی معکوس تغییر در عادت خرید مشتری است.

در واقع شما به جای اینکه با تبلیغ مداوم به مشتری بخواهید محصول یا خدمات خود را معرفی کنید، به دنبال نمایش راه حل و مزیت باشید. انگار فرض کنید که مشتری از شما پرسشی پرسیده و شما هم بدون اینکه چشمداشتی از او داشته باشید، به صورت کامل پرسش و دغدغه‌اش را پاسخ دهید.

بازاریابی معکوس تبلیغات نیست

مشتری در بازاریابی معکوس در بالاترین سطح ارزش قرار دارد. اینکه مشتری حس نکند که شما به دنبال فروش محصول یا عرضه خدمات به او هستید. نیت شما برطرف کردن نیازش است. در صورتی که در تبلیغات شما فقط به فکر فروش هستید و به مناسب بودن خدمات و محصولات خود فکر نمی‌کنید.

آیا بازاریابی معکوس همان مهندس معکوس است؟

شما در مهندس معکوس پیکربندی، ترکیب و عملکرد را با تجزیه و تحلیل اجزا به دست می‌آورید؛ همان اقدامی که بعضی کشورها در ساخت هواپیماهای جنگنده پیشرفته دنیا انجام می‌دهند. در بازاریابی معکوس شما فقط مسیر را عوض می‌کنید.

مزایای بازاریابی معکوس

مزایای بازاریابی معکوس شامل موارد زیر است:

 بازاریابی-معکوس-(Reverse-Marketing)-چیست؟

  • با دادن اطلاعات یا هر اقدام دیگر به منظور برطرف کردن نیاز مشتری باعث ایجاد حس اعتماد در او خواهید شد.
  • تبلیغات هزینه بر است؛ در صورتی هزینه اجرای بازاریابی معکوس به مراتب خیلی کمتر است.
  • تبلیغات که آگاهی از برند را افزایش نمی‌دهد؛ بلکه نمایش کاربرد و مزایا است که می‌تواند برند شما را نسبت به بقیه بهینه کند.
  • با افزایش آگاهی از برند و شناخت محصولات و خدمات، نرخ تبدیل هم بیشتر خواهد شد.

آیا این روش مشکلاتی را به همراه دارد؟

بله این مارکتینگ می‌تواند معایب زیر را به همراه داشته باشد:

  • نیاز به صرف زمان زیادی دارد. برای همین باید صبور باشید.
  • اجرای آن نیاز به مهارت دقیق و بالایی دارد.
  •  اگر بازار هدف خود را به اشتباه انتخاب کنید، می‌تواند هزینه مالی و زمانی زیادی را هدر دهد.
  • همه صنعت‌ها نمی‌توانند از این بازاریابی استفاده کنند.

اقدامات بازاریابی معکوس

برای اجرای بازاریابی معکوس، اقدامات زیر را باید انجام دهید:

  1. بازار و کسب وکار خود را ارزیابی کنید: اول از همه باید محصول یا خدمات خود را بررسی کنید که آیا قابلیت اجرای چنین بازاریابی را دارد؟ آیا می‌توان با اقدامی آن را بهینه کرد؟ نقاط درد کاربرانتان چیست و کدام ویژگی محصول یا خدمات شما، آن را برطرف می‌کند؟
  2. تو دل کاربر نروید:  در این نوع بازاریابی قرار نیست که تو دل مشتری خود بروید؛ وگرنه هیچ تفاوتی با تبلیغات نخواهد داشت. بلکه سعی کنید همانند یک مشاور رفتار کنید. برای اجرای بازاریابی معکس می‌توانید از فعالیت های زیر استفاده کنید:
  3. ارسال پیامک: پیامک‌ها در بازاریابی معکوس نقش مهمی دارند. استفاده از پیامک‌ها به عنوان یک ابزار ارتباطی سریع و موثر با مشتریان، به کسب و کار امکان می‌دهد تا با آنها در تماس باشید تا در ارائه پیشنهادهای مربوط به محصول یا خدمات خود، بهترین نتیجه را بگیرد. دو نمونه مثال استفاده از پیامک در بازاریابی معکوس شامل موارد زیر است:
  4. ارسال پیام‌های خوشامدگویی: پس از ثبت نام مشتریان جدید، ارسال پیامک خوشامدگویی به آنها می‌تواند رابطه اولیه را برقرار کند و این اطیمنان را به وجود بیاورد که کسب و کار از حضور آنها خرسند است. این اقدام همچنین می‌تواند فرصتی برای معرفی برند، ارائه اطلاعات مفید و تشکر از همکاری باشد.
  5. اطلاع‌رسانی درباره محصولات یا خدمات: پیامک‌ها را می‌توان برای ارسال اطلاعات مربوط به محصولات یا خدمات به مشتریان استفاده کرد. می‌توانید ویژگی‌ها، مزایا و استفاده‌های مختلف محصول یا خدمت را توضیح داده و به مشتریان کمک کنید تا تصمیم به خرید بهتری بگیرند.
  6. در شبکه های اجتماعی و دیگر پلتفرم ها فعال باشید.
  7. خبرنامه به ثبت نام کنندگان ارسال کنید.
  8. دوره های آنلاین برگزار کنید.
  9. به محتوا توجه کنید: بهترین راه برای جذب کاربر از طریق بازاریابی معکوس، تولید محتوا است. فقط با تولید محتوای مناسب است که کاربر می‌تواند متوجه ماهیت محصول و خدمات و در نتیجه برند شما شود.
  10. کاربران هدف خود را به درستی انتخاب کنید: اینکه نیازشان به درستی بشناسید و بدانید که نقاط دردشان چیست.

جمع بندی

بازاریابی معکوس روشی است که در آن مشتری به دنبال شما می‌آید. در این روش شما سعی می‌کنید تا با تولید محتوای مناسب، پاسخ کاربران هدف خود را بدهید. سپس زمانی که کاربر به دنبال اطلاعات خود بود، شما را بتواند به عنوان یک مرکز پاسخگو پیدا کند. روشی به ظاهر زمان بر اما با نتیجه عالی خواهد بود.

یکی از بهترین روش‌های بازاریابی معکوس ارسال پیامک است. با ارسال پیامک شما می‌توانید ارتباط خود را با مشتریان قدیمی حفظ کنید و همیشه با آن‌ها در ارتباط باشید. با استفاده از یک پنل قوی می‌توانید پیامک‌ها را ارسال کنید. برای خرید پنل می‌توانید از طریق سایت مدیانا اقدام کنید. با پنل پیامکی مدیانا امکان مدیریت ارسال پیامک وجود دارد تا بتوانید ارتباط بهینه با مشتریان خود داشته باشید.

 

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .