دنیای تجارت الکترونیک مملو از تکنیکهای بازاریابی مختلف است که به صاحبان مشاغل این امکان را میدهد تا بتوانند هر کدام از مدلهای بازاریابی که بیشتر مورد نیاز آنهاست و سازگاری بیشتری با کسب و کارشان دارد، انتخاب کنند. یکی از این مدلها که تقریباً تمام افراد با آن برخورد داشتهاند، بازاریابی اجازه ای است که با استفاده از تکنیکهای مختلفی محصولات و خدمات شرکتها را تبلیغ میکند. بنابراین در این مطلب قصد داریم به بررسی نحوه و ابزار کار این نوع بازاریابی بپردازیم تا ضمن آشنایی با آن بتوانید از مزایای آن بهرهمند شوید. پس در ادامه همراه ما باشید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
بازاریابی اجازهای یا Permission Marketing چگونه کار میکند؟
این نوع بازاریابی، یکی از انواع پرکاربرد بازاریابی در تجارت الکترونیک است که اغلب افراد با آن برخورد داشتهاند. بازاریابی مبنی بر مجوز در واقع توسط متخصص بازاریابی، ست گودین اولین بار ابداع شده است. نحوه کار آن به این صورت است که برای مشتریانی که اجازه دریافت اعلانات و پیشنهادات یک برند را صادر میکنند، تبلیغات میفرستد.
این نوع بازاریابی به دو دسته تقسیم میشود: 1. بازاریابی با مجوز اکسپرس 2. بازاریابی با مجوز ضمنی. نمونههایی از این نوع شامل ایمیلهایی است که از برند محبوبتان پیشنهادهایی به شما شده است یا مثلاً برای تولدتان کوپن تخفیف 30 درصدی از فروشگاه اینترنتی که قبلاً از آن خرید کردهاید، دریافت میکنید.
گودین در کتاب خود که با نام بازاریابی مجوز منتشر کرده است میگوید: «با استفاده از این تکنیک تولیدکنندگان قادر خواهند بود غریبهها را تبدیل به دوستان و دوستان را تبدیل به مشتری کنند.» او همینطور میگوید مصرفکنندگان باید در انتخاب محصولاتی که به آنها تبلیغ میشود، آزادی عمل داشته باشند.
هنگامی که خود مصرفکنندگان برای دریافت ایمیل و اس ام اسهای تبلیغاتی موافقت میکنند، صاحبان مشاغل و بازاریابان قادر هستند به شناسایی علایق و درک آنها بپردازند. حتماً برایتان پیش آمده هنگام خرید چه اینترنتی چه حضوری فرمی به شما داده شود و از شما بخواهند شماره همراه و آدرس ایمیلتان را بنویسید تا بتوانند اخبار محصولات و خدمات را برای شما ارسال کنند یا حتی شما را در قرعهکشیها شرکت دهند.
تمام این موارد در حوزه بازاریابی اجازه ای جای میگیرد که روزانه با آن سروکار دارید.
انواع بازاریابی اجازه ای و توضیح آن
پیشتر در مورد انواع این نوع بازاریابی جزئی صحبت کردیم، هماکنون قصد داریم به توضیح آنها بپردازیم.
- بازاریابی با مجوز اکسپرس: مشتریان برندهای مختلف برای دریافت ایمیل و اس ام اس از سوی تولیدکنندگان موافقت میکنند. برای مثال زمانی که شما در یک خبرنامه ثبتنام انجام میدهید و آدرس ایمیل و شماره تماس خود را مینویسید، بازاریابی با مجوز اکسپرس نمود مییابد. این نوع بازاریابی در هنگام ایجاد روابط تجاری جدید بسیار متداول است.
- بازاریابی با مجوز ضمنی: فروش به معنی رابطه بین تولیدکننده و مصرفکننده است. حال ممکن است این رابطه با مشتریان جدید باشد یا مشتریان فعلی که همواره جزء بازدیدکنندگان وبسایت هستند.
آیا بازاریابی مبتنی بر مجوز سودمند است؟ کارآمدترین ابزار آن چیست؟
بازاریابی اجازه ای یا Permission Marketing یکی از راههایی است که تولیدکنندگان از طریق آن با علایق مشتری آشنا میشوند و متناسب با آنها گام برمیدارند. با صرف زمان کافی بر این موضوع قادر خواهید بود شبکه گستردهای از مشتریان وفادار ایجاد کنید. علاوه بر این بازاریابی مجوز جزء کارآمدترین روشهاست که مزایای آن شامل موارد زیر است:
- از لحاظ اقتصادی مقرونبهصرفه است.
- موجب شهرت برند شما میشود.
- سبب افزایش سرنخها میشود.
- به حفظ روابط قوی با مشتریان کمک میکند.
اس ام اس یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی اجازه ای
کارآمدترین ابزارهای مورد استفاده این نوع بازاریابی ایمیل و اس ام اس است. درواقع اس ام اس مارکتینگ و موبایل مارکتینگ دو مورد از از پرکاربردترین روشهای مورد استفاده در این تکنیک هستند. نحوه کار این روش به این صورت است که با استفاده از دستگاه ثبت شماره، با اجازه مشتریان شماره آنها را ثبت میکنند و برای آنها اخبار مربوط به محصولات و خدمات را میفرستند.
بازاریابی وقفهای Interruption Marketing
یکی دیگر از انواع بازاریابی که میتوان گفت نقطه مقابل بازاریابی اجازه ای است و از قدیمیترین انواع تبلیغات محصولات و خدمات محسوب میشود و تمام افراد مدلهایی از آن را مشاهده کردهاند. نحوه کار در بازاریابی وقفهای که گاهی به آن بازاریابی برونگرا نیز میگویند به این صورت است که افراد برای دیدن تبلیغات باید از کاری که در حال انجام آن هستند دست بکشند و در آن وقفهای میاندازند تا بتوانند پیامهای بازاریابی را مشاهده کنند. نمونه هایی از بازاریابی وقفهای Interruption Marketing شامل موارد زیر است:
ابزارهای بازاریابی وقفهای
- تبلیغات تلویزیونی و رادیویی
- تماسهای بازاریابی تلفنی
- تبلیغات قبل از شروع محتواهای ویدیویی
- تبلیغات آنلاین انتقالی و بینابینی که موجب قطع یا وقفه در محتوای انتخابشده کاربر میشوند تا به نمایش درآیند.
- کمپینهای ایمیلی
- کمپینهای پستی
Permission Marketing هم مانند سایر انواع بازاریابی دارای تقسیمبندی مخصوص به خود است که شامل 1. سنتی 2.اینترنتی میشود.
بازاریابی وقفهای؛ بازاریابی سنتی
روش سنتی که یکی از انواع بازاریابی وقفهای است خود دارای دستهبندی هایی بهترتیب زیر است:
- تبلیغات تلویزیونی
- تبلیغات رادیویی
- رسانههای چاپی
- بازاریابی مستقیم
- تماسهای سرد
بازاریابی وقفهای؛ بازاریابی اینترنتی
از دیگر دستهبندیها مربوط به بازاریابی وقفهای، بازاریابی اینترنتی است که خود دارای انواع زیر است:
- تبلیغات قبل از پخش ویدیوها
- تبلیغات پاپ آپ
- رسانههای اجتماعی
- ایمیلهای سرد
مزایای بازاریابی وقفهای
این نوع از بازاریابی که در مقابل بازاریابی اجازهای قرار میگیرد، دارای مزایایی بهترتیب زیر است:
- سود بالا
- نتایج سریع
- دسترسی گسترده
- مکان و زمان پخش انعطافپذیر
معایب بازاریابی وقفهای
این روش بازاریابی هم مانند تمام روشها در کنار تمام مزایایی که دارد، دارای معایبی است که در اینجا به آنها میپردازیم:
- رد مشتریان بالقوه
- غیرشخصی
- بازده کم
- تبلیغات محدود به زمان
- ارتباط یک طرفه
نتیجهگیری
یکی از پرکاربردترین انواع بازاریابی مورد استفاده صاحبان کسبوکار بازاریابی اجازهای است که با رضایت مشتریان صورت میگیرد و هماکنون یکی از پرکاربردترین روشهاست. از این رو در این مطلب در مورد این مدل و مدل مقابل آن یعنی بازاریابی وقفهای صحبت کردیم و کاربردهای آن را گفتیم.