راهاندازی و رشد یک کسبوکار آنلاین با توجه به این که انبوهی از بیزینسها مشغول به کار هستند، یک پروسه طولانی مدت است که میتوانید آن را کوتاه کنید. یک روش بازاریابی به نام نیچ مارکتینگ (Niche Marketing)، که به نام نیش مارکتینگ نیز گفته میشود، وجود دارد که کسبوکار شما را به ارائه محصول یا خدمات در یک بخش تخصصی تشویق میکند. از این رو شما در میان رقبای کمتری قرار میگیرید و شانس این را دارید در مدت زمان کوتاه در میان مخاطبین مورد نظر شناخته شوید. برای این که از نیش مارکتینگ استفاده کنید، باید استراتژی مخصوصی داشته باشید و از ابزارهایی مانند پنل پیامک بهره بگیرید. برای آشنایی بیشتر با این روش مارکتینگ، ادامه مطلب را مطالعه کنید.
نیچ مارکتینگ
آنچه در این مطلب مطالعه میکنید:
نیچ یا نیش مارکتینگ چیست؟
نیچ مارکتینگ یک برنامه و استراتژی بازاریابی هدفمند است که بر روی بخشی کوچک و تخصصی از یک بازار تمرکز دارد. از این رو محصولات یا خدماتی شما به گروه خاصی از مردم ارائه میشود. به عبارت دیگر نیچ مارکتینگ به معنای پوشش دادن بخشی جزئی اما عمیق از یک بازار است به جای این که بخواهید کالاها و خدمات زیادی را پوشش دهید.
با استفاده از نیچ مارکتینگ و ارائه خدمات به مشتریانی مشخص، میتوانید در طولانی مدت، احساس وفاداری را در میان مشتریان خود افزایش دهید. برای این که بهتر با این مفهوم آشنا شوید، یک مثال ساده میزنیم. تصور کنید یک شرکت به جای این که بخواهد خدمات شستشوی خانه به مشتریان خود ارائه کند، به صورت اختصاصی خدمات شستشوی کف منزل را ارائه میکند. در نظر داشته باشید که تمامی بازارها، میتوانند به بخشهای کوچک و اختصاصی تبدیل شوند، اما همه بخشهای اختصاصی برای نیچ مارکتینگ مناسب نیستند.
مزایای نیچ مارکتینگ؛ چرا باید بخش کوچکی از بازار را هدف بگیریم؟
نیچ مارکتینگ مزایای زیادی برای شرکتها به همراه دارد. یکی از بهترین مزایای استفاده از این روش مارکتینگ، نداشتن رقبای زیاد است. البته در کنار این موضوع شما جامعه آماری کوچکتری را نیز هدف میگیرید، بنابراین باید دقت کامل داشته باشید که مخاطبین خود را به بهترین شیوه هدف بگیرید. به عبارت دیگر اگر رقبا زیاد نباشند، شما میتوانید به آرامی رشد کنید و در میان مردم شناخته شوید. برخی دیگر از مزایای نیچ مارکتینگ به شرح زیر هستند.
وفادارسازی به برند
از دیگر مزایای نیچ مارکتینگ که باعث شده در سالیان اخیر میان مدیران محبوب شود، بالا بردن احساس وفاداری در میان مشتریان است. با استفاده از این روش، بیزینس شما میتواند جامعه آماری کوچکی را با خود درگیر کند. از این رو شما میتوانید بر روی کیفیت خدمات مشتریان خود تمرکز کنید و رابطه خوبی میان بیزینس و مشتریان شکل دهید. زمانی که نیازهای خاص مشتریان را برآورده میکنید، تنها به عنوان یک تامینکننده دیده نمیشوید، بلکه در میان مشتریان مانند یک شریک دیده میشوید.
بازاریابی نیچ
خرج کمتر برای بازاریابی
نیچ مارکتینگ از هزینههای بازاریابی مشتریان کم میکند، زیرا شما باید جامعه آماری کوچکی را تارگت قرار دهید. بنابراین به جای هزینه تبلیغات بیشتر، باید روی کیفیت تبلیغات کار کنید.
سود بالاتر
شاید عجیب به نظر برسد اما نیچ مارکتینگ سود بیشتر هم برای بیزینسها دارد. زیرا این کسبوکارها معمولا نیازهای تخصصی مشتریان را رفع میکنند. در کنار این مساله، مشتریان نمیتوانند به راحتی محصولات شما را در بازار پیدا کنند، بنابراین پرداخت هزینه اضافی برایشان مشکلی نخواهد بود.
نیش مارکتینگ چگونه کار میکند؟
نیچ مارکتینگ میتواند کلید شناخته شدن شما در میان کاربران باشد. برای این که بتوانید از این روش مارکتینگ به خوبی استفاده کنید، باید تحقیقات کامل را انجام دهید. با تحقیقات و پژوهشهای خیلی ظریف و با حوصله، میتوانید به این نتیجه برسید که چه شرکتهایی در چه زمینههای اختصاصی مشغول به کار هستند. زمانی که توانستید یک بازار نیچه پیدا کنید که پتانسیل بالایی دارد، باید ببینید که آن قسمت از بازار میتواند سوددهی خوبی نیز داشته باشد
اگر یک بازار نیچهای پیدا کردید که هیچ شرکتی در آن زمینه فعالیت نمیکنند، سریع امیدوار نشوید. زیرا ممکن است بیزینسهای دیگر قبلا آن را پیدا کرده باشند اما به دلیل عدم سوددهی وارد آن نشده باشند. اگر یک سری محصولات محدود در زمینه مورد نظر هستند، احتمالا ایده شما سودده خواهد بود. پس از پیدا کردن بازار نیچه نهایی، میتوانید مخاطبین را با روشهای مختلفی مانند پیامک انبوه تبلیغات مطلع کنید.
بهترین روش نیچ مارکتینگ کدام است؟
روشهای مختلفی وجود دارد که میتوانید از طریق آن جامعه آماری کوچکتان را تارگت قرار دهید. به عنوان مثال میتوانید در رسانههای اجتماعی تولید محتوا کنید و از بازاریابی درونگرا، مشتریان بالقوه را به سمت خود بکشانید. همچنین میتوانید از طریق راهاندازی یک سایت و سئو خوب، جامعه آماری کوچکتان را از محصولات یا خدماتتان آگاه کنید. از دیگر روشهای مطلع کردن مخاطبین میتوان به استفاده از تلفن ابری و ایمیل مارکتینگ نیز اشاره کرد.
اما بهترین روش برای این که بتوانید مخاطبین خود را از بیزینستان آگاه کنید، استفاده از پنل اس ام اس است. به وسیله این روش، امکان مطلع کردن تمامی مخاطبین با کمترین هزینه ممکن و به صورت مستقیم وجود دارد. با فرستادن پیامکهای تبلیغات درباره محصولات یا خدماتی که در بازار تنوع کمی دارند، شما می توانید برندسازی کنید.
ارتباطی همیشگی با مشتریان را از مدیانا بخواهید
بازاریابی به شیوه نیچ، درست مانند سخن معروف بروسلی است که میگوید: “از کسی نترسید که 1000 تکنیک بلد است، از کسی بترسید که یک تکنیک را 1000 بار تمرین کرده است.” در فلسفه این بازاریابی نیز شما باید یک بازار را انتخاب کنید و بخش کوچکی از آن را تارگت خود قرار دهید. به عبارت دیگر خدمات و محصولاتی که میخواهید با روش نیچ مارکتینگ عرضه کنید، نباید تنوع زیادی در بازار داشته باشد و از این رو رقبای شما خیلی کم هستند.
برای استفاده از نیچ مارکتینگ نیاز دارید تا از خدماتی مانند پنل ارسال پیامک انبوه استفاده کنید، زیرا باید مخاطبینتان را از برند خود مطلع کنید. برای انجام این کار، ما به شما همکاری با پلتفرم مدیانا را پیشنهاد میکنیم. مدیانا تمامی ابزارهای مورد نیاز کسب و کار شما را در اختیارتان قرار میدهد