برای رقابت در دنیای تجارت امروزی، باید در کنار ارائه محصول یا خدمت با کیفیت به همراه قیمت مناسب، بتوانید تجربه مشتری مداری خوبی نیز ایجاد کنید. در هر برخورد مشتریان با برندتان، یک حسی در ایشان ایجاد میکند که دقیقا همین حس تعیین میکند که ایشان به مشتریان طولانیمدت و وفادار تبدیل میشوند یا خیر. اصلا برند همین است، برند به معنای هر احساسی است که مشتریان در برخورد با بیزینس ما میگیرند. اگر بتوانید کاری کنید که این حس شامل احساساتی مانند خوشحالی، رضایت و هیجانزدگی شود، یک تجربه مشتری مدار را در شرکت خود ایجاد کردهاید. حالا برای این که بیشتر با این مفهوم کارآمد و به نوعی فراموششده آشنا شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
مشتری مداری دقیقا چیست و چرا برای بیزینسها الزامی است؟
با گذشت هر سال رقابت در دنیای تجارت در حال سختتر شدن است. با وجود این که کسبوکارهای اینترنتی میتوانند یک شبه سرپا شوند و فعالیت کنند، تعداد بیزینسها در هر حوزههای روزانه رو به افزایش است. برای این که بتوانید در میان موجی از کسبوکارهای نوین، موفق شوید، باید ایجاد تجربه مشتری مدار را چاشنی بیزینس خود کنید. در حقیقت استفاده هوشمندانه از این چاشنی، میتواند طعمی خاص به بیزینس شما دهد که مشتریان را تا مدتها مبهوت خود کند.
مشتری مدار بودن یک بیزینس یعنی چی؟
تجربه مشتری مدار به این معنا است که بتوانید برای کسانی که از شما خرید میکنند، خدمات رضایتبخشی هم قبل و هم بعد خرید ارائه کنید. شما میتوانید با شخصیسازی کردن روند خرید، حس خوبی به مشتریان منتقل کنید. بیزینسها و سازمانهای کوچک و بزرگ، باید مشتری مداری را در مرکز کسبوکار خود قرار دهند. زیرا بدون مشتریان این شرکتها، هر چقدر هم که بزرگ باشند، از بین خواهند رفت. بنابراین تمامی کارهایی یک شرکت انجام میدهد، اعم از مارکتینگ و فروش، باید بر محوریت سلایق مشتریان باشد.
با وجود این که نحوه ایجاد کردن یک تجربه مشتری مدار خوب، میان صنایع مختلف متفاوت است، اما تمامی آنها یک عنصر مشترک دارند. این عنصر مشترک همان تجربه لذتبخش از خرید محصولات یا استفاده از خدمات است که باید به بهترین شکل به مشتریان ارائه شود.
ویژگیهای فوقالعاده موثر ایجاد کردن تجربه مشتری مدار
یک قانون همیشگی در ارتباط مشتریان و بیزینسها وجود دارد که اگر شما انتظارات مشتریان را برآورده کنید، آنها از شما خرید میکنند. همچنین احتمال این که مجددا از محصولات شما خریداری کنند بیشتر میشود. تحقیقات نشان داده است که مشتریانی که با تجربه مشتری مدار خوب توسط فروشندگان روبرو میشوند، احتمال این که مجددا به آن فروشگاه برگردند، خیلی بیشتر میشود.
امروزه خیلی از کسبوکارها به دنبال روشها و تکنیکهای خیلی خاص و پیچیده بازاریابی هستند اما مهمترین عنصر را که مشتری مداری است، فراموش میکنند. این مفهوم از زمان کسبوکارهای سنتی در دنیای تجارت بوده است و در کسبوکارهای نوین و آنلاین نیز صدق میکند و رعایت کردن آن از نان شب هم واجبتر است.
در سالیان گذشته، کسبوکارها برای این که بتوانند تجربه مشتری مدار خوبی ایجاد کنند، با خوشبرخوردی و فروش یک کالا به صورت رایگان که به آن اشانتیون نیز میگویند، سعی داشتند تا حد امکان مشتریمداری را رعایت کنند. اما در عصر تکنولوژی با وجود تغییر تقریبا تمامی عناصر در دنیای تجارت، نحوه ایجاد تجربه مشتری مدار نیز دستخوش تغییراتی شده است. امروزه کارت ویزیت الکترونیک، پیامک تشکر خرید و نظرسنجی پیامکی از روشهای مشتریمداری هستند که در ادامه مطلب بیشتر با آنها آشنا میشوید.
رفتار سازمانی یک بیزینس مشتری مدار چگونه است؟
همانطور که اشاره شد، روشهای نوین زیادی برای ایجاد تجربه مشتری مدار مناسب وجود دارند. به عنوان مثال یکی از بهترین روشهای امروزی ارسال پیامک به مشتریان است. با انجام این کار میتوانید ارتباط میان مشتریان و برند خود را نگه دارید. این کار به این دلیل اهمیت دارد که مشتریان ممکن است نام برند شما را فراموش کنند یا درگیر تبلیغات یک بیزینس دیگر شوند.
در حقیقت ارسال پیامک یک نوع ریتنشن مارکتینگ (Retention Marketing) است که باعث وفادار کردن مشتریان قدیمی و افزایش سودآوری آنها میشود.
پنل پیامک در کجا مورد استفاد قرار میگیرد؟
استفاده از پیامک در موارد مختلفی کاربرد دارد، این موارد به شرح زیر هستند:
- ارسال کارت ویزیت با استفاده از پیامک: ارسال کارت ویزیت الکترونیک به وسیله پیامک، یکی از بهترین راهها برای این است که مشتریان شما را گم نکنند. حتما برای شما نیز پیش آمده است که از یک فروشگاه خرید کنید و از خریدتان احساس خوبی نیز داشته باشید، اما پس از مدتی به جای خرید محصولات آن فروشگاه به سراغ فروشگاهی دیگری بروید.
- ارسال پیامک تشکر از خرید به مشتریان: فرستادن یک پیامک حاوی یک تشکر از خرید مشتریان، میتواند انتقالدهنده احساس خوب به ایشان باشند. پیامک تشکر از خرید مانند یک قدردانی کوچک از مشتریان است که میان انبوهی از بیزینسها، برند شما را انتخاب کردهاند. بنابراین در اولین فرصت نسبت به خرید پنل پیامک اقدام کنید.
- اطلاع رسانی کردن درباره خدمات: با سرویس پیامک، شما میتوانید مشتریان را اخبار حیاتی و خدمات جدید خود مطلع کنید.
- پشتیبانی از مشتریان: پشتیبانی از مشتریان، همواره یک راه برای ایجاد احساس وفاداری در میان مشتریان بوده است که یکی از اسانترین شکلهای آن به صورت پیامکی است.
- نظرسنجی پیامکی با استفاده از پیامکها: از دیگر مواردی که میتوانید از پیامک برای پیشرفت کسبوکار خود استفاده کنید، نظرسنجی پیامکی هستش که هم با کیفیت خدمات شما کمک میکند و هم رضایت مشتریان را بیشتر میکند.
تلفن ثابت ابری نیز جزو روشهای نوینی است که میتوانید برای ارتباط گرفتن با مشتریان از آن استفاده کنید. این روش به راحتی ابزار ارتباط با مشتریان را در اختیار بازاریابها، فروشندگان و عوامل پشتیبانی قرار میدهد. با خرید خط خدماتی، از مزایای مختلفی مانند هوش مصنوعی بهرهمند شوید.
راضی کردن مشتریان
با مدیانا مشتریمداری کنید
مشتری مدار بودن، برند شما را به بهترین شکل بر سر زبانها میاندازد. ایجاد احساسات خوب در مشتریان هنگام مواجه با برندتان، میتواند عاملی باشد که برند شما در ذهن مشتریان تا مدتها بماند. ایجاد کردن تجربه مشتری مدار به شما این امکان را میدهد که در دنیایی که روزانه بیزینسهای مختلفی راهاندازی میشوند، نام برند خود را در ذهن مشتریان ماندگار کنید. اگر به دنبال ابزارهای مناسب مشتریمداری در زندگی امروزی هستید، ما به شما خدمات مدیانا را معرفی میکنیم. این پلتفرم تمامی چیزهایی که برای ارتباط داشتن با مشتریان را نیاز دارید را به شما ارائه میکند.