در جشنواره تابستانی پنل‌های پيامڪی، همراه مدیانا باشید.
مهلت استفاده تا 31 شهریور 

همه‌چیز درباره تلفن اینترنتی و مزایای آن

احتمالا تاکنون با پیش ‌شماره‌های عجیب و متفاوتی که معمولا از سوی سازمان‌ها و شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد مواجه شده‌اید. پیش شماره‌هایی که شبیه به پیش شماره‌های معمول ایران و شهرهای مختلف کشور نیستند. حتما برای‌تان سوال پیش آمده که این شماره‌ها مربوط به چه کار، محل یا مرکز خاصی می‌شوند؟ شاید حتی درمورد پاسخ دادن به تلفنی که با این شماره‌ها تماس گرفته است مردد بوده‌اید. معمولا این پیش شماره‌های متفاوت، مربوط به تلفن‌های اینترنتی می‌شوند. در این مطلب، قصد داریم درمورد اینکه خط تلفن اینترنتی چیست و چرا از آن استفاده می‌شود با شما صحبت کنیم.

خط تلفن اینترنتی چیست؟

تلفن اینترنتی در واقع نوعی خط تلفن ثابت است که در آن جابجایی دیتا بر روی بستر اینترنت صورت می‌گیرد. به تلفن اینترنتی سیپ‌لاین، سیپ ترانک و ویپ‌لاین نیز گفته می‌شود. بنابراین اگر با چنین واژه‌هایی مواجه شدید بدانید که صحبت درباره خط تلفن اینترنتی است. در این سیستم، ‌شما به‌جای خط تلفن مخابراتی خود که در آن‌ اطلاعات از طریق سیم‌های مخابراتی تلفن منتقل می‌شود، می‌توانید از بستر اینترنت‌ بهره‌مند شده و از امکانت مشابه خطوط تلفن معمولی و قدیمی شهری استفاده نمایید. تلفن اینترنتی را باید یکی از پیشرفت‌های مهم در تکنولوژی ارتباطات دانست که تحولات مثبت و چشمگیری در ارتباطات تلفنی ایجاد کرده است.

ویژگی‌ها و مشخصات خط تلفن ثابت اینترنتی

خط تلفن اینترنتی یک شماره عادی ۹ رقمی است که بدون سیم‌کشی از طریق نرم‌افزار مخصوص روی موبایل یا دستک‌تاپ کامپیوتر و لپ‌تاپ نصب می‌شود. تلفن اینترنتی عموماً بین ۳ تا ۵ تماس هم‌زمان را پشتیبانی می‌کند و حتی با پرداخت هزینه‌ای جداگانه می‌توان این تعداد را افزایش داد. خط تلفن اینترنتی امکان برقراری تماس از دو سمت (تماس ورودی و تماس خروجی) را دارد و تنها در صورت قطع بودن اینترنت، قطع خواهد. همچنین از آنجا که تلفن اینترنتی روی بستر اینترنت پرسرعت نصب می‌شود، دچار تاخیر در انتقال صدا، افت کیفیت صدا و مشکلات مشابه نخواهد شد. در ایران شرکت‌هایی با مجوز FCP ارائه دهنده تلفن اینترنتی هستند و با دریافت این خطوط از شرکت‌های مجاز، هنگام جابجایی محل شرکت، به‌راحتی می‌توانید خط تلفن ثابت اینترنتی خود را به محل جدید منتقل کنید، بدون اینکه دردسرهای معمول جایجایی خطوط آنالوگ و قدیمی را داشته باشید. ضمن اینکه از طریق تلفن ثابت اینترنتی می‌توانید از تلفن ثابت ابری با امکانات و ویژگی‌های خاص و بیشتری که ارائه می‌کند، بهره‌مند شوید.

مزایای تلفن اینترنتی

همه آنچه به‌عنوان ویژگی‌های تلفن اینترنتی گفته شد، بخشی از مزایای این نوع خط ثابت محسوب می‌شود. اما علاوه‌بر موارد ذکر شده، مزایای متعدد دیگری نیز می‌توان برای خط تلفن ثابت اینترنتی عنوان کرد که عبارتند از:

عدم وابستگی به سخت‌افزارهای متعدد

خطوط تلفن اینترنتی نیازی به مبدل‌های مخصوص مانند گیت‌وی ندارند. همچنین نیاز به سیم‌کشی‌های مخابراتی طولانی روکار یا توکار نیست.

امکان داشتن چندین تماس هم‌زمان با یک خط

پیشتر نیز اشاره شد که با یک خط تلفن اینترنتی می‌توانید بیش از چند تماس همزمان داشته باشید. حال درنظر بگیرید که برای دفتر کار خود نیاز به چند خط تلفن دارید، اما مرکز مخابرات پورت خالی در سوئیچ‌های منطقه ندارد. در این حالت حتی امکان داشتن یک خط نیز به‌راحتی فراهم نیست.

قیمت ارزان این تکنولوژی به نسبت قابلیت‌های آن

در خطوط تلفن مخابراتی، علاوه‌بر هزینه‌های ماهیانه مکالمات،‌ مبلغی آبونمان نیز باید پرداخت کرد. این درحالی است که در تلفن ثابت اینترنتی موظف به پرداخت آبونمان نیستید و علاوه‌بر هزینه راه‌اندازی اولیه، تنها لازم است به‌ازای هر کاربر یا (داخلی) که مایلید پاسخگوی تماس باشد، یک هزینه ماهانه پرداخت کنید. ضمن اینکه هزینه راه‌اندازی این تلفن‌ها بسیار پایین‌تر از خطوط ثابت مخابراتی است.

خط تلفن ثابت اینترنتی قابل استفاده مستقیم بر روی گوشی موبایل است

امکان استفاده از تلفن ثابت مخابراتی برروی موبایل وجود ندارد و اگر بخواهیم امکان مشابهی فراهم شود، لازم است که از تلفن ثابت دایورتی استفاده کنیم که دردسرهای خاص خود را دارد.

قابل حمل و جابجایی در هر جایی

برای جابجایی خطوط تلفن ثابت مخابراتی لازم است به مرکز مخابراتی منطقه خود مراجعه کرده و درخواست جابجایی ثبت کنیم. درصورت نبود مشکل و مانع و وجود امکان جابجایی این کار پس از انجام کارهای اداری انجام خواهد شد. درحالی که خط تلفن اینترنتی بدون نیاز به ثبت درخواست درجایی به‌راحتی منتقل خواهد شد.

کیفیت مکالمه بسیار بالا

کیفیت مکالمات تلفن ثابت اینترنتی بالاتر از کیفیت تلفن ثابت مخابراتی است که برای انتقال صدا از زوج سیم استفاده می‌کنند. تلفن اینترنتی همانطور که گفته شد، روی بستر اینترنت با یک پهنای باند مناسب نصب می‌شود و برای انتقال صدا از پروتکل و فشرده‌سازهایی استفاده می‌کند که در نهایت کیفیت صدای بسیار خوبی را ارائه می‌کند.

مناسب برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ

خط تلفن اینترنتی برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ بسیار مناسب است؛ چراکه تلفن‌های ثابت ابری که مخصوص سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ هستند، ‌درواقع نوعی تلفن اینترنتی‌اند که ویژگی‌ها و امکانات بیشتر‌ی دارند.

البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که خطوط تلفن اینترنتی توسط شرکت‌های خصوصی ارائه می‌شوند؛ شرکت‌هایی که در ارائه خدمات مربوط به تلفن ثابت اینترنتی، تلفن مجازی، مرکز تماس ابری و … فعالند و درنتیجه خدمات و پشتیبانی ویژه و کاملی را ارائه می‌کنند.

سخن پایانی

درنهایت باید گفت که استفاده از تلفن اینترنتی، تلفن ثابت ابری و مرکز تماس ابری قدمی بزرگ به‌سمت مدرن‌تر و به‌روزتر شدن کسب و کار و سازمان ما خواهد بود و ضمن راحت‌تر کردن فعالیت‌های ما، به امکان برخورداری از ویژگی‌های دفتر مجازی نیز کمک خواهد کرد. تکمیل کننده این خدمات را می‌توان خرید پنل پیامکی دانست که فرآیند تبلیغات و ارائه خدمات پیامکی را ساده‌تر و دردسترس‌تر خواهد کرد.

 

 

 

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .