بازاریابی مبتنی بر اطلاع (بازاریابی اطلاعات) که در انگلیسی به آن Informational Marketing گفته می شود، اصطلاحی در حوزه مارکتینگ است که در چند سال گذشته به ویژه بعد از رشد استفاده از اینترنت و دیگر ابزارها مانند شبکههای اجتماعی، نگاه و توجه بازاریابان را به خود جلب کرده است. پرسش اینجاست که بازاریابی اطلاعات چیست و چرا تأکید زیادی روی آن میشود؟ بهترین ابزار استفاده از این روش چیست؟ در ادامه این مقاله مدیانا قصد داریم تا شما را با بازاریابی اطلاعات و بهترین روش انجام آن آشنا کنیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
بازاریابی مبتنی بر اطلاع چیست؟
بازاریابی اطلاعات مبتنی بر آموزش است؛ یعنی شما سعی میکنید تا با استفاده از آموزش در خصوص خدمات یا محصولات و چگونگی استفاده از آنها، نیاز مخاطبان خود را برطرف کنید. هدف نهایی این نوع بازاریابی این است که کاربران نیازی به سایتهای دیگر برای پیدا کردن پاسخ پرسشهایشان نداشته باشند.
در بازاریابی مبتنی بر اطلاع، مدیر مجموعه تلاش میکند تا با استفاده از انواع محتواها از جمله کتاب الکترونیکی، فیلم آموزشی، مقالات وبسایت، مصاحبه و غیره، محتواهای آموزشی تولید کند و در اختیار مخاطبان سایت خود قرار دهد. حال این محتوا میتواند به صورت رایگان یا با دریافت هزینه اشتراکی در دسترس کاربران قرار بگیرد. البته صرفاً محتوا نباید آموزشی باشد؛ بلکه میتواند جزئیات محصول یا خدمات را هم شامل شود.
وبسایتهای زیادی را میتوان معرفی کرد که از بازاریابی مبتنی بر اطلاع استفاده میکنند؛ مانند فرادرس یا مکتبخانه. همچنین وبسایتهایی مانند دیجی کالا که اطلاعات کاملی از محصولات همراه با نقد و بررسی مینویسند. همه این مطالب در نهایت ارزش افزودهای برای وبسایت خواهند داشت.
مزایای بازاریابی مبتنی بر اطلاع چیست؟
اولین مزیت بازاریابی مبتنی بر اطلاع، جذب کاربران هدف است. از آنجا که پایه این نوع مارکتینگ، تولید محتوا است، با تولید و نشر مطالبی که نیاز کاربران هدف را پاسخ میدهد، میتوان مشتریان بیشتری جذب کرد.
مزایای بازاریابی اطلاعات شامل موارد زیر است:
کمهزینه بودن
بازاریابی اطلاعات نسبت به دیگر روشهای مارکتینگ بسیار کمهزینه است. البته شاید تولید محتواهای ویدئویی یا گرافیکی هزینهبر باشد؛ اما اگر واقعبینانه نگاه کنیم، نسبت به دیگر روش های بازاریابی مانند تبلیغات فضای آنلاین در خبرگزاریها یا تبلیغات آفلاین بیلبوردی، هزینه بسیار کمتری در اجرا دارد.
متمایز کردن برند
وبسایتها یا برندهای ایرانی که توانستهاند از طریق تولید محتوا معروف شوند، خود میتوانند نمونهای از مزیت این نوع بازاریابی باشند. آنها فقط اقدام به تولید محتوا کردند؛ البته محتوایی که نیاز کاربران را به طور دقیق پاسخ دهد.
متفاوت کردن محصولات و خدمات
نوشتن اطلاعات کامل در خصوص محصول یا خدمات میتواند باعث متفاوت شدن آن سایت نسبت به بقیه رقبایش شود. این تفاوت در نهایت منجر به افزایش فروش خواهد شد.
ابزارهای استفاده از بازاریابی اطلاعات
چندین روش برای استفاده از بازاریابی مبتنی بر اطلاع به منظور نشر مطالب وجود دارد. البته دقت داشته باشید که بازاریابی اطلاعات صرفاً با هدف انتشار مطالب آموزشی انجام نمیشود، بلکه میتوان از این نوع بازاریابی با هدف اطلاعرسانی هم استفاده کرد:
وبسایت (با پشتیبانی از انواع محتوا)
اولین و بهترین راه، استفاده از وبسایت است. در حال حاضر کاربران از گوگل برای پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز خود استفاده میکنند. پس سایتی در اینجا پیروز است که اطلاعات آموزشی مطابق با خواستههای کاربران خود را در قالبهای متفاوتی از جمله ویدئو، متن، تصویر و غیره تولید کند.
ارسال پیامک
با ارسال پیامک میتوان اطلاعات مورد نیاز را به کاربران ارسال کرد. البته باید به کاربرانی که از قبل شماره خود را برای دریافت آخرین اخبار به شما دادهاند، پیامک ارسال کنید. برای مثال، اگر اتفاق خاصی در حوزه فیشینگ روی داده است، شما میتوانید با ارسال پیامک به افرادی قبلاً درخواست محتوای آموزشی دادهاند، آنها را از این اخبار همراه با لینک برای مطالعه بیشتر مطلع کنید.
ایمیل مارکتینگ
ایمیل ارزانترین و راحتترین راه برای اجرای استراتژی بازاریابی مبتنی بر اطلاع است. در هر ایمیل میتوانید یک موضوع را آموزش دهید یا آخرین اخبار مرتبط با محصول یا خدمات را بفرستید. بعد از طریق لینک داخل آن، کاربر را به صفحه سایت مورد نظر هدایت کنید.
جمعبندی
بازاریابی مبتنی بر اطلاع از روشهای مارکتینگ است که اگر به درستی اجرا شود، بهراحتی میتواند در بهبود برندینگ و افزایش فروش تأثیرگذار باشد. در این مقاله سعی کردیم تا شما را به صورت جامع با این نوع مارکتینگ آشنا کنیم. همانطور که در بالا هم نوشتیم، یکی از روش های بازاریابی اطلاعات، ارسال پیامک است؛ اما خیلی مهم است که از پنل پیامکی قوی با امکانات خاص استفاده کنید. پنل پیامکی مدیانا با داشتن ویژگیهای خاص، شما را در انجام دقیق این مارکتینگ یاری خواهد کرد. فقط برای خرید کافی است تا وارد صفحه خرید پنل پیامک شوید.