همراهی کردن با تکنولوژی و سرعت بالای پیشرفت دنیا، در تمامی بخشهای زندگی از جمله بخش کاری اهمیت خاصی دارد. در عصر امروزی، بازاریابی روشهای مختلفی دارد که باید با توجه به شرایط و اهداف خود از یکی از آنها را انتخاب کنید. بازاریابی ربایشی (Inbound Marketing) روشی نوین، کارآمد و همچنین مقرونبهصرفه است که باعث جذب شدن مشتریان راغب میشود. (کسانی که احتمالا به خدمات یا محصولات شما نیاز دارند.) این روش برای کسبوکارها مزایای مختلفی دارد که از آنها میتوان به کاهش هزینههای تبلیغات و بیشتر شدن اعتبار برند در میان مخاطبین اشاره کرد. برای آشنایی کامل با بازاریابی ربایشی و مزایای این روش، در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
بازاریابی ربایشی چیست و اصول بازاریابی چه مواردی هستند؟
بازاریابی ربایشی یک نوع بازاریابی است که نتیجه آن برای کسبوکار، مشتریان بلندمدت و وفادار است. با استفاده از این روش بازاریابی، باید به وسیله ابزارهای مرتبط و تولید محتوا، مشتریان بالقوه را به سمت خود بکشانید. در این روش شما به صورت مستقیم با تبلیغات به سراغ مشتریان نمیروید، بلکه به صورت غیر مستقیم کاربرانی را از سطح اینترنت به سمت برند خود جذب میکنید که به خدمات یا محصولات شما نیاز دارند.
به طور کلی در روش بازاریابی ربایشی، بیزینس باید اقداماتی را انجام دهد که مشتریان به سراغشان بروند. از رایجترین نمونههای این روش مارکتینگ، باید به پستهای بلاگ، پادکستها و خبرنامههای آموزشی اشاره کرد. در نقطه مقابل بازاریابی ربایشی، بازاریابی برونگرا وجود دارد که شامل روشهای مستقیم مانند تبلیغات تلویزیونی میشود. در ادامه این بخش به بررسی تفاوت میان بازاریابی ربایشی و برونگرا میپردازیم.
تفاوتهای اصلی میان بازاریابی درونگرا و برونگرا
در بازاریابی ربایشی محتوای دیجیتال برای هدف قرار دادن جامعه آمار خاصی تولید میشود و همچنین هدف تولید این محتوا بر طرف کردن نیاز مشتریان است. اما از طرف دیگر، در بازاریابی برونگرا، محتوا بر اساس به دست آوردن توجه کاربران تولید میشود، همچنین هدف آن فروش محصول یا معرفی کردن خدماتی است که نیاز مشتریان را برآورد میکند.
محتواهای تولید شده در بازاریابی ربایشی به شکل تعاملی هستند، اما ابزارها و محتواهای بازاریابی برونگرا به صورت مستقیم و نمایشی میباشند. در بازاریابی ربایشی پیام متن باید به گروه خاصی از مردم ارائه شود به همین دلیل کار سختی برای انجام این کار ندارید، اما در بازاریابی برونگرا، تبلیغات و پیام شما باید در میان میلیونها پیام، برجسته باشد. بنابراین باید سعی کنید تبلیغات تا حد امکان خاص و بهیادماندنی باشند.
مزایای بازاریابی درونگرا چیست؟
بازاریابی درونگرا یا همان ربایشی شاید در مقایسه با برونگرا، در کوتاهمدت نتایج واضحی نداشته باشد، اما نتایج این روش بازاریابی در طولانی مدت برای بیزینس شما خیلی باارزش است. در حقیقت این روش ثمره بهتری در دراز مدت میدهد، بنابراین پیشنهاد میشود که از آن برای رشد بیزینس خود استفاده کنید. اگر همچنان قانع نشدهاید که این روش بازاریابی جزو بهترین روشهای بازاریابی نوین است، در ادامه برخی از مزایای بازاریابی ربایشی را مرور میکنیم:
- کاهش هزینههای اضافی: تبلیغات در دنیای امروزی، میتوانند خیلی هزینهبر باشد. مخصوصا زمانی که در ابتدای مسیر کسبوکار خود قرار دارید، سرمایهگذاری زیاد بر روی تبلیغات ممکن است با خطا روبرو شود و سرمایه مورد نظر هدر برود. در روش بازاریابی ربایشی شما فرصت دارید حین جذب مشتریان مطلع شوید که چگونه میتوانید آنها را به سمت برند خود جذب کنید.
- بالا بردن اعتماد و اعتبار در میان مشتریان: زمانی که بیزینس شما با استفاده از بازاریابی ربایشی، در معرض دید مشتریان قرار میگیرد، نوعی اعتماد را در ایشان ایجاد میکند. در این روش، با تولید محتوای باارزش در سطح وب، میتوانید به راحتی در معرض دید مشتریان بالقوه خود قرار بگیرید و اعتماد آنها را به دست آورید.
- ارائه فرصتهای برای رشد و تکامل: بازاریابی ربایشی به بیزینسها کمک میکند تا رشد کنند. شما با تولید محتوا در فضای مجازی و تعامل با مخاطبین خود، میتوانید با نیازهای مشتریان آشنا شوید و نظرات آنها را درباره محصولات یا خدمات خود بررسی کنید تا بتوانید کیفیت بیزینستان را بالاتر ببرید.
- ترافیک با کیفیت به خودتان هدیه دهید: بازاریابی ربایشی فقط درباره این نیست که شما آگاهی تجاری برندتان را میان کاربران افزایش دهید، این روش بازاریابی همچنین میتواند ترافیک درستی را به سمت بیزینس شما بکشاند.
معرفی ابزارهای اصلی بازاریابی ربایشی
بازاریابی ربایشی نیز درست مانند روشهای دیگر بازاریابی، ابزارهایی دارد که باید از آن استفاده کنید تا بتوانید مخاطبین مورد نظرتان را به سمت کسبوکار خود بکشانید. در این قسمت میخواهیم سه مورد از بهترین ابزارهای بازاریابی ربایشی را با هم مطالعه کنیم:
- ابزار جمعآوری دادهها مانند گوگل آنالیتیکس: زندگی در عصر دیجیتال سبب شده است تا اطلاعات مفید زیادی در سطح نت باشد که بتوانید از آنها در جهت رشد کسبوکار خود استفاده کنید. با گوگل آنالیتیکس، میتوانید از این اطلاعات را به دست آورید و مشتریان را بهتر هدف بگیرید.
- ابزارهای CRM مانند HubSpot: مدیریت ارتباط با مشتریان یا Customer relationship management از بهترین ابزارهای بازاریابی درونگرا است که میتوانند شما را با مشتریان سابق در ارتباط نگه دارند و وفاداری آنها را بیشتر کنند.
- پنل اساماس: یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند بازاریابی درونگرا، استفاده از پنل اس ام اس است. این ابزار زمانی به درد شما میخورد که مشتریان زیادی دارید، اما یادشان رفته است که از شما خرید کنند؛ این کار میتواند برند شما را به آنها یادآوری کند. در نظر داشته باشید که زمانی پنل اساماس به کار میآید که با دستگاه ثبت شماره مشتریان، شماره ایشان را تهیه کنید.
تلفن ثابت ابری نیز روشی مناسب برای بازاریابی درونگرا است که به در ارتباط ماندن با مشتریان و کارمندان کمک میکند. این شمارههای همراه را میتوانید از مرکز تلفن ابری خریداری کنید و از ویژگیهای خاصی مانند هوش مصنوعی لذت ببرید.
با مدیانا مدرنیزه شوید!
بازاریابی درونگرا یا ربایشی، یکی از روشهای بازاریابی نوین است که به لطف تکنولوژی و رسانههای اجتماعی در اختیار ما قرار گرفته است. در این روش به دلیل این که مشتریان به صورت غیر مستقیم به بیزینستان جذب میشوند و در حقیقت شما نیاز آنها را برطرف کردهاید، اعتماد خاصی میان مشتریان و بیزینستان شکل میگیرد. در بازاریابی درونگرا میتوانید از ابزارهای مختلفی مانند CRM استفاده کنید. اما یکی از مهمترین آنها پنل اساماس است. برای این که بتوانید دسترسی کاملی به ابزارهای ارتباط با مشتریان داشته باشید، ما به شما خدمات پلتفرم مدیانا را معرفی میکنیم.