در دنیایی که مملو از پیامهای بازاریابی است، سر و صدا کردن به شیوهای غیر متعارف میتواند برای هر کسب و کاری مهم باشد. گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی یکی از انواع روشهای بازاریابی است که مشاغل میتوانند از طریق آن استراتژی مارکتینگ خود را متحول کنند. درحقیقت، گوریلا مارکتینگ یک روش غیر متعارف و اغلب خلاقانه برای تبلیغ محصولات یا معرفی ایدههاست. پس اگر میخواهید با این روش بازاریابی بیشتر آشنا شوید، این مقاله را تا پایان بخوانید
آنچه در این مطلب میخوانید:
گوریلا مارکتینگ چیست؟
گوریلا مارکتینگ (Guerrilla Marketing) شکلی از استراتژی بازاریابی است که یک شرکت برای تبلیغ محصولات در بازار هدف خود با استفاده از عنصر غافلگیری یا سایر روشهای غیر متعارف به کار میگیرد. «جی کنراد لوینسون» برای اولین بار ایده این روش بازاریابی را در کتاب خود با نام «گوریلا مارکتینگ» در سال 1984 بررسی کرد. او نام استراتژی بازاریابی را برگرفته از اصطلاح «جنگ چریکی» نامید.
استراتژیهای بازاریابی چریکی رویکردی مشابهی برای تبلیغات دارند. همه آنها از غافلگیری، شوک وارد کردن و حتی شوخ طبعی برای وایرال شدن محتوا استفاده میکنند. این تکنیکها میتوانند آگاهی از برند و فروش را افزایش دهند. برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک، تاکتیکهای گوریلا مارکتینگ میتوانند جایگزینی مقرون به صرفه برای روشهای بازاریابی سنتی مانند بیلبوردهای خیابانی باشند.
گوریلا مارکتینگ چگونه کار میکند؟
مراحل اجرای یک کمپین بازاریابی چریکی به شرح زیر است:
1- تحقیق
تحقیق در مورد مخاطبان و نوع کانالهای بازاریابی را باید پیش زمینه داشتن کمپینهای موفق دانست. کسب و کارها باید درک کنند که مخاطبان هدف آنها چه کسانی هستند و با کدام پلتفرم میتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند. برای مثال، یک پلتفرم بسیاری کاربردی و موثر میتواند پنل اس ام اس و ارسال پیامک باشد. شما از طریق پیامک این امکان را دارید در بهترین زمان ممکن و با صرف هزینه کمتر، پیام برند خود را به گوش کاربران هدفتان برسانید.
2- غافلگیری
شرکتها میتوانند مصرف کنندگان را به طرق مختلفی شگفت زده کنند. غافلگیری میتواند شامل تکنیکهای بازاریابی خیابانی مانند استیکرها یا هنرهای خیابانی یا لندینگ پیجهای تعاملی در وبسایتها باشد. مهمترین عوامل در غافلگیری داشتن اصالت و خلاقیت است. استفاده از ایدههای بازاریابی که برای مصرف کنندگان آشنا هستند، شگفتی ایجاد نمیکند!
3- مشارکت
مصرف کنندگان اگر بتوانند با میل و رغبت در کمپین شرکت کنند، تبلیغات چریکی را به خاطر میآورند. پاپ آپها یک استراتژی بازاریابی چریکی موثر هستند. به عنوان مثال، هنرمند موسیقی «Childish Gambino» از رسانههای اجتماعی برای تبلیغ کامیونهای بستنی استفاده کرد که در مکانهای خاص بستنی رایگان ارائه میکردند. مصرف کنندگانی که برای گرفتن بستنی رایگان صف کشیده بودند، به دو تک آهنگ از این خواننده گوش میدانند.
مزایای گوریلا مارکتینگ
مزایای بازاریابی چریکی به شرح زیر است:
1- ایجاد ارتباطات: این روش بازاریابی خلاق به چیزی بیش از ارتباطات درون سازمانی نیاز دارد. ایجاد ارتباط با مقامات شهری، خرده فروشان و سازمانها راههای موثری برای راه اندازی کمپین در یک فضای عمومی است. این روابط میتوانند برای کمپینهای تبلیغاتی آینده مفید باشند.
2- تاثیر عاطفی: کمپینهای بازاریابی چریکی با مصرف کنندگان ارتباط عاطفی برقرار میکنند؛ به طوری که آنها میخندند، غافلگیر میشوند و در مورد موضوع کمپین فکر میکنند. احساسات یک انگیزه قوی برای تصمیم گیری در خرید است.
3- ویروسی شدن: بهترین کمپینهای چریکی در صورتی میتوانند ویروسی شوند که توجه و تخیل مصرف کنندگان را به شیوهای درست جلب کنند. بازاریابی ویروسی میتواند به افراد بیشتری دسترسی پیدا کند و به طور بالقوه آگاهی از برند را به طور موثرتری نسبت به کمپینهای سنتی افزایش دهد.
انواع بازاریابی چریکی
از انواع مختلف بازاریابی چریکی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1- بازاریابی محیطی
بازاریابی محیطی (Ambient Marketing) میتواند تبلیغات یا ایدهها را در مکانهای غیرعادی قرار دهد که مصرف کنندگان انتظار دیدن چنین تصاویری را ندارند. بازاریابی محیطی با قطع اطلاعات مردم در مورد یک شی یا محیط، به شدت بر عنصر غافلگیری استوار است. باغ وحش کپنهاگ از بازاریابی محیطی برای تبلیغ نمایشگاههای حیات وحش خود استفاده کرد. آنها تصاویر بزرگ و با کیفیت بالا را در وسایل نقلیه عمومی قرار دادند تا مار را در حال فشردن اتوبوس به تصویر بکشند.
2- بازاریابی کمینی
بازاریابی کمینی (Ambush Marketing) تبلیغات یک محصول یا ایده را بدون پرداخت هزینه به کمپین تبلیغاتی نامرتبط دیگری متصل میکند. بازاریابی کمینی مزایا و معایب خود را دارد. در حالی که این روشی برای افزایش آگاهی از برند موثر است، منتقدان آن را ناصادقانه میدانند زیرا ممکن است بر اعتبار برند تاثیر منفی بگذارد.
3- بازاریابی تجربی
بازاریابی تجربی (Experiential Marketing) همچنین به عنوان بازاریابی تعاملی شناخته میشود. این روش بازاریابی یک تجربه واقعی را ایجاد میکند که به مصرف کننده اجازه میدهد مستقیماً با یک محصول درگیر شود. نمونههایی از بازاریابی تجربی شامل تبلیغات در نمایشگاههای تجاری، رویدادهای داخل فروشگاه در مکانهای خرده فروشی و حتی نمونههای رایگان غذا هستند.
4- بازاریابی مخفیانه
همانطور که از نامش پیداست، بازاریابی مخفیانه (Stealth Marketing) شامل تبلیغ یک محصول بدون جلب توجه مستقیم به آن است. این یک نوع بازاریابی در عین محبوب بودن، بحث برانگیز نیز است زیرا ویژگیهای فریبنده دارد. قرار دادن محصول یا درج برند در رسانههایی مانند فیلم یا نمایش تلویزیونی، شناخته شدهترین نمونه بازاریابی مخفیانه است.
کلام آخر
گوریلا مارکتینگ شکلی از تبلیغ محصول است که بر روشهای غیر متعارف و شگفت انگیز برای ایجاد کمپینهای بازاریابی تاثیرگذار و به یاد ماندنی تکیه دارد. اگرچه بازاریابی چریکی از نظر مالی سودآور است اما اگر به درستی هدف گذاری و طراحی نشود، بر ضد برند عمل میکند. همچنین میتوانید از خدمات پنل اس ام اس مدیانا در کمپینهای چریکی خود جهت آب و تاب دادن به موضوع تبلیغات و هیجان انگیزتر کردن فضا استفاده کنید.