در وبسایتهای اینترنتی، دریافت اطلاعات از مخاطبان اهمیت زیادی دارد. برای دریافت اطلاعات از مخاطبان باید به طراحی فرمهایی برای ورود اطلاعات پرداخت. گرویتی فرم یک افزونه کاربردی در وردپرس است که با کمک آن به طراحی انواع فرمهای ورود اطلاعات یا حتی فرمهای عملیاتی پرداخته میشود.
توجه به این نکته ضروری است که در وردپرس انواع فرمسازها طراحی شدهاند و در اختیار کاربران قرار گرفتهاند. اما سادگی و وجود امکانات متعدد در گرویتی فرم باعث شده است تا شاهد استفاده گسترده از این افزونه در وبسایتها باشیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
قابلیتهای گرویتی فرم
کسانی که میدانند وردپرس چیست و از آن برای طراحی وبسایت یا فروشگاه اینترنتی استفاده میکنند، به خوبی اطلاع دارند که برای افزایش کارایی باید در کنار خرید قالب وردپرس به تهیۀ افزونههای کاربردی نیز بپردازند.
گرویتی فرم یا گراویتی فرم (Gravity Forms) یکی از پرکاربردیترین فرمسازها در سیستم مدیریت محتوای وردپرس است. از ویژگیهای مهم این افزونه، پشتیبانی آن از زبان فارسی است. داشتن فرمهای مختلف در صفحات وبسایت بر رووی بهبود تعامل و ارتباط با مخاطبان تاثیر زیادی دارد.
قابلیت Drag&drop (کشیدن و رها کردن) فیلدهای مختلف در گرویتی فرم موجب میشود تا مدیران سایت در کوتاهترین زمان به طراحی فرم دلخواه خود بپردازند. برخی از قابلیتهای این افزونه:
- انتخاب ظاهر فرم براساس سلیقه یا استایل قالب سایت وردپرسی؛
- امکان اطلاعرسانی تکمیل فرم توسط کاربران از طریق ایمیل مدیر سایت؛
- ارائه انواع افزودنیهای مکمل (Add on)؛
- امکان پشتیبانی از پرداخت آنلاین با درگاههای مختلف و ارائه کدهای تخفیف؛
- طراحی فرمهای چند مرحلهای (براساس جوابهای کاربر)؛
- ایجاد محدودیت در فرمها؛
- امکان اتصال گرویتی فرم به ووکامرس؛
- طراحی فرمهای شرطی و استفاده از فیلدهای محاسبهگر ریاضی؛
- امکان بهکارگیری انواع افزونههای اطلاعرسانی نظیر افزونه پیامکی؛
- واکنشگرایی گرویتی فرم.
آموزش نصب و استفاده از افزونه گرویتی فرم
افزونه Gravity Form بهصورت تجاری ارائه میشود و برای تهیه آن باید لایسنس محصول از فروشندگان مجاز خریداری شود. هر چند نسخههای رایگان این افزونه در گیت هاب وجود دارد، اما بهتر است برای حفظ امنیت وبسایت از نسخههای بروز آن استفاده شود.
بعد از تهیۀ افزونه گرویتی فرم از فروشندگان مجاز از بخش افزونهها به نصب فایل آن بر روی وردپرس بپردازید و آن را فعال کنید. همچنین برای استفاده از نسخۀ فارسی Garvity form بهتر است فارسیساز آن را از روی مخزن وردپرس نصب کنید. با نصب فارسیساز، علاوهبر اینکه منوهای افزونه به فارسی تغییر میکند، امکاناتی نظیر کد ملی، واحد پول و شهرهای ایران نیز به فرم اضافه میشود.
ساخت فرم با گرویتی فرم
بعد از نصب و فعالسازی Gravity Form با استفاده از لایسنس دریافتی از فروشندۀ مجاز به صفحه فرمها بروید. این صفحه مشابه بخش نوشتهها در وردپرس است و امکان ساخت فرم جدید، ویرایش فرمها، حذف فرم، صندوق ورودی هر فرم و.. وجود دارد.
برای ساخت فرم جدید بهسادگی میتوان فیلدها مورد نظر را انتخاب کرده و در قسمت سمت راست قرار داد. بعد از قرارگیری، از قسمت تنظیمات هر فیلد امکان اعمال محدودیتهایی وجود دارد. در نهایت با استفاده از بخش تنظیمات خود فرم به پیکربندی فرم طراحی شده پرداخته میشود و با انتشار فرم امکان استفاده از آن در نوشتهها یا لندینگپیجها وجود دارد.
همچنین بعد از انتشار فرم و ورود اطلاعات توسط کاربران، دادههای وارد شده را میتوان در بخش صندوق ورودی مشاهده کرد.
انواع افزودنیها به گرویتی فرم
افزودنیها یا همان Extension های مختلف برای افزونۀ گرویتی فرم ارائه شده است. هر کدام از این افزودنیها یک سری خصوصیات خاص را به Gravity Form اضافه میکنند. بهعنوان مثال برای استفاده از درگاه پرداخت واسط، از اکستنشن زرین پال یا سایر پرداختیارها استفاده میشود.
همچنین برای استفاده از وب سرویس پیامکی و افزونههای مرتبط با آن، انواع اکستنشنها ارائه شده است. از مهمترین افزودنیها برای گرویتی فرم به اکستنشن کد تخفیف (Coupons)، آزمون آنلاین، اتصال به میل چیمپ، استایل پرو و.. باید اشاره کنیم.
جمعآوری اطلاعات کاربران با کمک گرویتی فرم
در وردپرس، مدیر سایت برای جمعآوری داده از کاربران از گرویتی فرم استفاده میکند. بهعنوان مثال کاربران بعد از ورود به لندینگپیج و مطالعۀ محتوا برای دریافت یک فایل یا کتاب رایگان باید اطلاعات تماس خود شامل شماره تلفن و ایمیل را وارد کنند تا لینک دانلود در اختیار آنها قرار بگیرد.
سپس مدیران با استفاده از شماره تلفن یا ایمیلهای جمعآوری شده و خرید پنل پیامک به اس ام اس مارکتینگ یا ایمیل مارکتینگ میپردازند.
سخن پایانی
گرویتی فرم یک افزونه کاربردی و ساده است که با کمی خلاقیت و نوآوری از آن برای طراحی فرمهای سفارشی استفاده میکنند. فرمهای شرطی که با انتخاب یک گزینه خاص، محتواها یا لندینگ پیجهای متفاوتی را در اختیار کاربران قرار میدهند، امکان انتقال کاربر به سمت محصولات یا خدمات خاص را فراهم میآورند.