پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

بازاریابی رایگان: چگونه وقتی بودجه نداریم بازاریابی کنیم؟

بازاریابی رایگان چیست؟

بودجه ندارید؛ اما نمی‌خواهید که برنامه بازاریابی خود را عقب بیندازید؟ آیا راهی وجود دارد؟ بله. هرچند به دلیل محدودیت بودجه، دست شما در انتخاب و اجرای بسیاری از ایده‌ها و فعالیت‌ها بسته است؛ اما حداقل می‌توان با چند ایده ساده دیگر، این مسئله را جبران کرد. از این رو در ادامه متن مدیانا، قصد داریم تا چند ایده بازاریابی رایگان را برای شما بنویسیم. در واقع ایده‌ها و فعالیت‌های بازاریابی که شما می‌توانید با بودجه کم یا حتی صفر آن‌ها را پیاده سازی کنید. پس در ادامه همراه ما باشید.

ایده‌هایی بازاریابی رایگان

در ادامه چند ایده بازاریابی با بودجه کم را برای شما نوشته‌ایم:

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی یک روش بازاریابی رایگان است؛ برای عضویت در شبکه‌های اجتماعی نیازی نیست که هزینه‌ای را پرداخت کنید. همچنین برای تولید محتوا هم نیازی نیست که بسته یا فضایی را خریداری کنید. تمامی فعالیت‌ها رایگان خواهد بود. البته به هر حال برای تبلیغات و استخدام کارشناس تولید محتوا برای هر شبکه باید هزینه کرد؛ اما هزینه آن‌ها متغیر است و شما می‌توانید بر اساس بودجه خود نوع فعالیت‌تان را مشخص کنید. نکته مهم اینکه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (smm) نسبت به دیگر فعالیت‌ها بیشترین و سریع‌ترین بازخورد را خواهند داشت.

چند نکته زیر را برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی در نظر بگیرید:

  • لازم نیست که در همه شبکه‌ها فعالیت کنید. بلکه مواردی را انتخاب کنید که مخاطبین هدف شما در آنجا حضور بیشتری دارند.
  • نسل Z را در نظر بگیرید. رفتار، طرز فکر و خیلی موارد دیگر این نسل با قبل متفاوت است.
  • لازم نیست که در همان ابتدا هزینه سنگینی را برای تولید و تبلیغات اختصاص دهید. از ابتدا با تولید چند محتوا شروع کنید و بعد از بر اساس بازخوردها، روند کار خود را انتخاب کنید.

تدوین استراتژی بازاریابی محتوا و بعد تولید محتوا

ارزان‌ترین و بهترین راه برای رقابت با بقیه، تولید محتوا(بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

) است؛ اما به شرطی که شما از قبل یک استراتژی محتوای مناسبی را تدوین کرده باشید. بر اساس گفته جانیل آپایدین که در سایت هاب اسپات(Hub spot) منتشر شده است:

” یک استراتژی بازاریابی محتوایی می‌تواند علاوه بر آموزش به مخاطبان شما، کسب وکارتان را بالاتر از بقیه رقبا قرار دهد.”

البته شاید در نگاه اول هزینه آن بالا به نظر بیاید؛ اما شما می‌توانید بر اساس بودجه خود، نوع فعالیتتان را انتخاب کنید. برای تولید محتوا و عرضه آن می‌توانید از محتواهای ساده‌تر و با قیمت کمتر مانند مطالب متنی یا عکس‌های ساده و همچنین ویدئوهای کوتاه استفاده کنید. تولید چنین محتواهایی به سرمایه کمتری نیاز دارند.

بر اساس سایت هاب اسپات(Hub spot)، یکی از ترندهای محتوایی در سال 2023، تولید ویدئوهای کوتاه مدت است که 33% سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

آموزش رایگان

بازاریابی-رایگان-چیست؟

هیچ چیزی مثل آموزش رایگان نمی‌تواند مخاطبان جدیدی را به سمت شما جذب کند؛ آن هم در شرایط فعلی که هزینه‌ها به شدت افزایش پیدا کرده است. این آموزش رایگان می‌تواند با موضوعات و در بسترهای مختلفی مانند ایسمینار، شبکه‌های اجتماعی و حتی حضور در دورهمی باشد. برگزاری کلاس هم می‌تواند گزینه خوبی باشد؛ اما به شرط اینکه شما نیازی به پرداخت هزینه اجاره و خرید تجهیزات بالا نباشید.

نکته مهم اینکه در آموزش رایگان می‌توانید موضوعات اولیه یا خیلی مهم را یاد دهید. اگر کیفیت آموزشتان خوب باشد، این می‌تواند فرصت طلایی برای جذب دانشجو و ثبت نام دوره‌های جدید باشد. دوره‌هایی که شما می‌توانید برای آن‌ها بعداَ هزینه ثبت نام دریافت کنید.

درخواست تولید محتوا از سمت کاربر

این روشی است که ترند شده و اگر به درستی اجرا شود، می‌تواند بازخورد عالی برای کسب وکار شما داشته باشد. در این روش شما از مشتریان خود می‌خواهید که در خصوص کیفیت خدمات و محصولات محتوا تولید کرده و در آن را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند. همچنین اینکه شما را از طریق روش‌های دیگر به بقیه معرفی کنند. بعد به ازای انجام این کار، درصد تخفیفی را در نظر بگیرید.

ارسال اس ام اس

ارسال پیامک هزینه‌بر نیست؟ هزینه‌بر است؛ اما قرار نیست که شما همیشه اقدام به ارسال انبوه پیامک کنید. اس ام اس روشی است که شما با استفاده از آن می‌توانید ارتباط خود را با مخاطبان و مشتریانتان همیشه حفظ کنید. چنین روشی جزو بازاریابی با بودجه کم خواهد بود؛ اما بازخورد بسیار عالی را به همراه خواهد داشت. چند مثال ارسال پیامک هدفمند شامل موارد زیر است:

  • اطلاع رسانی در خصوص ثبت نام دوره جدید برای مخاطبین دوره‌های قبلی
  • اطلاع در خصوص تخفیف ویژه به مشتریان همیشگی
  • تبلیغات محلی

دقت داشته باشید که این نوع روش ارسال با توجه به هدفمند بودن آن، بازخورد آن سریع‌تر خواهد بود.

ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی

هزینه ارسال پیامک تبلیغاتی کم نیست؛ اما اگر شما بتوانید به کاربران خاص مانند مشتریان محلی فروشگاه، پیامک ارسال کنید، هزینه آن خیلی سریع‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنید، برخواهد گشت.

ارسال پیامک و حفظ مشتریان سابق 

شما می‌توانید از پیامک برای حفظ مشتریان سابق خود هم استفاده کنید. این روش به مراتب نسبت به ارسال پیامک به کاربران جدید هزینه کمتری روی دوش افراد خواهد گذاشت. اطلاع رسانی از طریق پیامک در خصوص دوره‌های جدید، تخفیفات، محصولات جدید و….  از همین نمونه‌ها است.

جمع بندی

بازاریابی رایگان شدنی است؛ اما به شرطی که شما مسیر را به درستی انتخاب کنید. همین چند روش ساده و معمولی به راحتی می‌تواند در بهبود برندینگ و افزایش فروش شما تاثیرگذار باشد. یکی از روش‌ها، استفاده از ارسال پیامک با اهداف متفاوت و اختصاصی‌تر است. البته خیلی مهم است که از پنل حرفه‌ای در این زمینه استفاده کنید. پنل پیامکی مدیانا دارای تمامی ویژگی‌هایی است که یک کسب وکار برای بازاریابی ارزان خود نیاز دارد. کارشناسان مدیانا کنار شما هستند تا شما بتوانید بهترین راه را انتخاب کنید.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .