در جشنواره تابستانی پنل‌های پيامڪی، همراه مدیانا باشید.
مهلت استفاده تا 8 مرداد 

بازاریابی قطره ای چیست؟(Drip Marketing)

نحوه کار بازاریابی قطره ای چگونه است؟

به دنبال راه کاری برای افزایش فروش در کسب‌وکارتان هستید؟ تمایل دارید با مشتریان خود به صورت دائمی در ارتباط باشید و برند و کسب و کارتان را در ذهن مشتریان زنده نگه دارید؟ بازاریابی قطره ای بهترین پاسخ برای نیازهای شماست.

قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود!

اگر تا به حال این ضرب المثل را شنیده باشید پس به راحتی منظور از بازاریابی قطره ای را هم درک می کنید. بازاریابی قطره ای (Drip Marketing) مجموعه ای از اقداماتی است که امکان تعامل دائمی با مشتریان را برای کسب و کارها فراهم می کند تا از این طریق همواره در ذهن مشتریان باقی بمانند و محصولات خود را به آن ها یادآوری کنند تا به واسطه ی آن فروش خود را افزایش دهند. این اقدامات می تواند از طریق ایمیل، پیامک یا پلتفرم های انلاین انجام شود. پیش از پرداختن به این اقدامات بیاید بیشتر با بازاریابی قطره ای و تاثیر آن بر فروش آشنا شویم.

دریپ مارکتینگ یا بازاریابی قطره ای چیست؟

شیوه ی بازاریابی قطره ای بر گرفته از روش ابیاری در مزارع است. در ابیاری قطره ای، گیاهان مقدار کمی اب در فواصل زمانی مشخص ( به صورت قطره ای) دریافت می کنند که باعث رشد آن ها می شود.

بازاریابی قطره با فرستان تعداد محدودی ( پیامک، پیام صوتی، ایمیل) به صورت خودکار و در یک زمانبندی مشخص با توجه به تغییرات و وضعیت برند صورت می گیرد. دلیل محدود کردن تعداد ارسال ها تنها آگاهی رساندن به مشتری است تا احساس نیاز و آگاهی را در او ایجاد کند در حالی که آن ها را غرق اطلاعات نکند.

کمپین بازاریابی قطره ای ارتباط و تعامل کسب و کارها را با مشتریان حفظ می کند تا آن ها برای دریافت خدمات و محصولات شما آمادگی پیدا می کند.

نحوه کار بازاریابی قطره ای چگونه است؟

بازاریابی قطره ای روشی است که در آن برندها با ارسال اطلاعات به مشتریان تلاش می کنند تا به صورت دائمی با مشتریان در تعامل باشند و کسب و کار خود را در ذهن آن ها تثبیت کنند.

در دریپ مارکتینگ (Drip Marketing) با توجه به نیازهای برند و منابعی که در اختیار دارید می توانید از طریق کانال های مختلف مانند پیامک، پیام صوتی، ایمیل اطلاعات ارزشمند را به تعداد محدودی از مشتریان ارسال کنید. با توجه به هوشمند بودن این نوع بازاریابی و کانال های ارتباطی که از آن استفاده می شود پیام ها به صورت پیش فرض موجود هستند و لازم نیست که برای هر یک از مشتریان متنی جدید آماده کنید تنها لازم است تا اطلاعات شخصی مشتری اضافه شود.

برای مثال:

فردی برای اولین بار در سایتی ثبت نام می کند به وسیله کمپین قطره ای و با استفاده از وب سرویس پیامکی به صورت خودکار اس ام اس خوش آمدگویی برای مشتری ارسال می کند. بر اساس استراتژی برند، بعد از سه روز مزایای دریافت خدمات از آن برند در قالب خبرنامه پیامکی برای مشتریان ارسال می شود.

یا فرض کنید:

مشتری از کسب و کار شما محصولات یا خدمات دریافت کرده است. به نظر شما رها کردن این مشتری تا خرید بعدی منطقی است؟

 – خیر

شما می توانید یک روز پس از خرید یا دریافت خدمات برای مشتریان پیامک نظرسنجی ارسال کنید تا علاوه بر حفظ تعامل عملکرد کسب و کار خود را بررسی کنید 4 روز بعد مبلغی را در کیف پول مشتری شارژ کنید و مهلت زمانی برای استفاده از آن ایجاد کنید تا مشتریان ترغیب به استفاده از مبلغ شارژ و دریافت مجدد محصولات و خدمات شما شوند.

هدف از اجرای بازاریابی قطره ای چیست؟

افزایش نرخ تبدیل مهم ترین هدف بازاریابی قطره ای است. در بازاریابی قطره ای با تبدیل لیدها و بازدیکنندگان به خریداران علاوه بر حفظ مشتریان سابق باعث افزایش جذب مخاطبان می شود. این مورد به صورت مستقیم در برندسازی و افزایش فروش تاثیرگذار است.با توجه به موارد عنوان شده می توان گفت که مهم ترین هدف کمپین های قطره ای آماده کردن ذهن مشتری برای خرید مجدد است و که تثبیت نام برند شما در ذهن مخاطب می شود.

با تثبیت نام کسب و کار شما در ذهن مخاطب احتمال بیشتری وجود دارد که مشتریان شما را در مقابل سایر رقبا انتخاب کنند.

مزایای اجرای کمپین قطره ای

دلیل موفقیت کمپین های قطره ای، هدفمندی و قابلیت شخصی سازی آن است. مطالعات نشان می دهد 67% از مشتریان در زمان برقراری ارتباط با کسب و کارها، شخصی سازی در ارتباطات را ترجیح می­دهند. در واقع زمانی که فرد احساس می کند به چیزی تعلق دارد دلبستگی و احساس مالکیت بیشتری را از خود نشان می دهد. با دریپ مارکتینگ (بازاریابی قطره ای) مشتریان احساس تعلق و نزدیکی بیشتری را به کسب و کار شما پیدا می کنند.

برای آشنایی بیشتر با قابلیت شخصی سازی و مزایای آن وبلاگ روش های شخصی سازی متن پیامک را مطالعه کنید.

بیش از 90% مصرف کنندگان تمایل دارند تا از شرکت های که با آن ها آشنایی دارند خدمات و محصولات دریافت کنند. از مزایای دیگر کمپین قطره ای میتوان به کاهش هزینه های گزاف تبلیغات و افزایش فروش اشاره کرد.

چه کسب و کارهایی به کمپین بازاریابی قطره ای نیاز دارند؟

فرقی ندارد نوع کسب و کاری داشته باشید با انواع روش های بازاریابی قطره ای می توانید در فروش و برندسازی خود گامی بزرگ بردارید. بیشتر کسب و کارهایی که از بازاریابی قطره ای برای کسب و کارهای خود استفاده می کنند کسب و کارهای B2B و کسب و کارهای دارای سایت و اپلیکیشن هستند. اما حفظ ارتباط با مشتریان و تعامل دائمی با آن ها در هر زمان و برای هر کسب و کاری ضروری است و دریپ مارکتینگ آن را به راحتی برای کسب و کارها فراهم می کند.

انواع کمپین های قطره ای

هر کسب و کار اهداف و استراتژی های مخصوص به خود را دارد به این منظور روش های متنوعی در بازاریابی قطره ای متفاوتی وجود دارد که می توانید بر حسب نیاز و استراتژی های کسب و کار خود از آن استفاده کنید. این روش ها عبارتند از:

بازاریابی قطره ای اصلی Top Of Mind

دریپ مارکتینگ اصلی مشتریانی را مورد هدف قرار می دهد که هنوز آماده خرید نیستند به همین دلیل باید برای بلند مدت طراحی شود.

بازاریابی قطره ای دانشی- Educational

این کمپین به منظور اطلاع رسانی از موجود شدن محصولات جدید به مشتریان صورت می گیرد.

برقراری تعامل مجدد- Re-engagement

این دسته از کمپین ها برای تعامل مجدد با مشتریانی است که مدتی با برند شما در ارتباط بودند  و پس از مدتی ارتباط خود را کسب و کار شما به هر دلیلی قطع کرده اند و شما برای بازگرداندن آن ها و یادآوری کسب و کار خود در ذهن آن ها تلاش می کنید.

کمپین بازاریابی قطره ای رقابتی

همانطور که از نام این کمپین مشخص است تلاشی بر جذب مخاطبان رقباری شما به سمت محصولات و خدمات شما و متقاعد سازی آن هاست.

کمپین بازاریابی قطره ای ترفیعی

منظور از ترفیع در این کمپین توجه به یکی از خدمات و محصولات شما در کمپین است که با اعلام تخفیف در بازده زمانی محدود به مشتریان برای بازگشتن به کسب و کار خود از آن استفاده می کنید. در ریتنشن مارکتینگ به تمامی روش های بازگرداندن مشتریان و برگزاری جشنواره و تخفیف پرداختیم. در صورت علاقه این وبلاگ را مطالعه کنید.

کمپین بازاریابی آموزشی- Training

بازاریابی آموزشی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد اما بسیاری از کسب و کارها برای وفادارسازی مشتریان خود از آن استفاده می کنند.

در این نوع کمپین در کنار ارائه خدمات و محصولات در جهت استفاده صحیح و کار آمد از محصولات صورت می گیرد.

راه اندازی کمپین دریپ مارکتینگ یا بازاریابی قطره ای

دریپ مارکتینگ یک روش کارآمد و همیشگی برای کسب و کار شماست این روش مانند سایر روش های بازاریابی نیازمند به برنامه ریزی و هدف گذاری است.

برای راه اندازی دریپ مارکتینگ این 5 نکته را اجرا کنید:

  • پیش از هر اقدامی هدف کمپین بازاریابی قطره ای خود را مشخص کنید.
  • پرسونای خریدار را برای کسب و کار خود بیابید و مخاطبان را دسته بندی کنید.
  • برای انتخاب روش پیام رسانی در این کمپین به نوع پیام دقت کنید.
  • متن پیامک یا ایمیل خود را نگارش و شخصی سازی کنید.
  • بر اساس عملکرد و وضعیت کسب و کار تعداد پیام را مشخص کنید.
  • آمار و نتایج کمپین را بررسی کنید.

کلام آخر

در این مقاله به تعریف بازاریابی قطره ای و نحوه ی اجرای آن پرداختیم. کمپین‌های قطره ‌ای یا به اصطلاح دریپ مارکتینگ ها آمار فروش تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد. نتیجه بکارگیری این کمپین برای کسب و کارها کاهش 23 % هزینه تبلیغات است. ارسال پیامک یکی از کانال های موثر و به صرفه برای کمپین بازاریابی قطره ای است. سرعت بازدید از پیامک ها بسیار بیشتر از ایمیل است و راه سریع تری برای برقراری ارتباط با مشتری است.

اگر برای کسب و کار خود تمایل دارید تا بازاریابی قطره ای را آغاز کنید به راحتی می توانید پنل پیامکی را به صورت رایگان دریافت و ارسال پیامک به مشتریان را آغاز کنید.

 

 

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .