پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

بازاریابی مستقیم چیست؟ +انواع روش های بازاریابی مستقیم

بازاریابی-مستقیم

کسب و کارهای از همه ابزارها و روش‌های دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنند تا بتوانند مشتری را به تعامل وادار کنند اما وادار کردن مشتری به انجام یک اقدام کار دشواری است! به همین دلیل به سراغ بازاریابی مستقیم می‌روند تا با برقراری ارتباط رودررو با مشتری، محصولات و خدمات خود را به آنها معرفی کنند. درحقیقت، بازاریابی مستقیم پل ارتباطی بین برند و مصرف کننده است. در این مطلب به طور کامل در مورد این روش بازاریابی صحبت می‌کنیم.

بازاریابی مستقیم چیست؟

بازاریابی-مستقیم

بازاریابی مستقیم (Direct Marketing) شکلی از بازاریابی است که بدون استفاده از واسطه، مستقیماً با مشتری ارتباط برقرار می‌کند. در این روش، اطلاعات فقط به مخاطبی ارائه می‌شود که به خرید محصول یا استفاده از خدمات علاقه نشان داده است. هدف بازاریابی مستقیم متقاعد کردن کاربران عادی برای تبدیل شدن به مشتریان بالقوه است. کسب و کارها برای شروع بازاریابی از مخاطبان خود می‌خواهند که از وبسایت شرکت بازدید کنند، در فرم تماس ثبت نام کنند یا با شماره شرکت تماس بگیرند.

به یک مثال توجه کنید:

«شما یک رستوران‌دار هستید و به طور تخصصی در تهیه و سرو غذاهای ترکی به مشتریان فعالیت می‌کنید. یک روز از طریق پنل پیامکی به مشتریان قبل و جدیدتان یک اس ام اس ارسال می‌کنید. پیامک شما حاوی پیامی برای شرکت مشتریان شما در یک رویداد در جلوی رستوران شماست. شما می‌خواهید در این رویداد از غذاهای جدیدی رونمایی کنید و به مشتریان غذای رایگان بدهید.»

این کار شما بازاریابی مستقیم است. شما به طور مستقیم از مشتریان خود خواسته‌اید که به رویداد بیایند و برای تشویق آنها، غذای رایگان می‌دهید. اگر بخواهید از بازاریابی غیرمستقیم (Indirect Marketing) استفاده کنید، با تولید محتوا از غذاهای جدید خود در وبسایت و رتبه بندی در سئو، به همه کاربران فعال در وب کمک می‌کنید تا با منوی غذایی و برند شما آشنا شوند.

direct Marketing

ویژگی‌های بازاریابی مستقیم

  • داده محور: در این روش بازاریابی اطلاعات حرف اول را می‌زنند. داشتن یک پایگاه داده از مخاطبین باعث می‌شود تا پیام خود را به کاربران هدف ارسال کنید. از این طریق می‌تواند اطلاعات مخاطبان خود را فیلتر کنید و آنهایی که رابطه بیشتری با کسب و کار شما دارند را هدف قرار دهید.
  • اقدام به عمل: هدف بازاریابی مستقیم این است که کاربر را وادار به اقدام کند. اقدام به عمل (CTA) می‌تواند شامل تماس گرفتن، پر کردن فرم، عضویت در خبرنامه، خرید کردن، شرکت کردن در رویدادها و هر اقدام دیگری باشد. اگر پیامک ارسال می‌کنید یا ایمیل می‌فرستید، یک لینک از وبسایت یا شماره تماس را در محتوای خود قرار دهید.
  • شخصی سازی: همینکه کاربران هدف خود را از طریق بخش بندی مشتریان به یک گروه خاص تقسیم کردید، حالا نوبت شخصی سازی پیام است. به این معنا که شما باید در محتوای پیامک یا ایمیل خود به صورت شخصی و با شناخت خصوصیات کاربر خود با او صحبت کنید. برای مثال، بگویید: «سلام مرجان عزیز!»

 

مقاله پیشنهادی: انواع روش های بازاریابی 

type-of-direct-Marketing

انواع بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم یک استراتژی فروش است که از طریق کانال‌های مختلف کار می‌کند. محبوب‌ترین کانال‌های بازاریابی اغلب شامل موارد زیر هستند:

1- بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی زمانی است که شرکت‌ها از طریق پیامک با مصرف کنندگان تماس می‌گیرند. اس ام اس اغلب نسبت به دیگر روش‌ها نرخ پاسخ دهی بالاتری دارد زیرا مصرف کنندگان به طور مداوم از گوشی همراه خود استفاده می‌کنند. از بازاریابی پیامکی می‌توانید برای ارائه تخفیفات، نظرسنجی، معرفی خدمات، اطلاع رسانی و یادآوری استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید مشتریان خود را از طریق کد شهری، جنسیت، سن، منطقه جغرافیایی و سایر موارد دسته بندی کنید و پیامک شخصی سازی شده‌ای را به هر کدام از آنها ارسال کنید.

2- بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی راهی برای ارتباط با مشتریان فعلی یا بالقوه از طریق ارسال ایمیل است. این روش بازاریابی به شما امکان می‌دهد مخاطبین خود را بر اساس معیارهای خاصی تقسیم بندی کنید زیرا آدرس ایمیل همه مشتریانتان را در پایگاه داده خود دارید. مزیت بازاریابی ایمیلی در اطلاعاتی است که به مخاطبان خود ارائه می‌دهید. در این روش مواردی مانند کپی رایتینگ، جذابیت طراحی صفحه ایمیل، ارائه تخفیفات هیجان انگیز و سایر موارد به کاربر کمک می‌کند تا اقدامی انجام دهد.

3- بازاریابی تلفنی

در این روش بازاریابی از تلفن به عنوان منبع ارتباط با مردم استفاده می‌شود. اثربخشی یک کمپین بازاریابی تلفنی به فهرست طولانی از شماره تماس مخاطبان هدفمند شما بستگی دارد. در این روش، با مشتری تماس مستقیم گرفته می‌شود تا محصولات و خدمات معرفی شوند. کسب ‌و کارهایی که از بازاریابی تلفنی استفاده می‌کنند، معمولاً از کارکنان درونی سازمانی خود یا یک مرکز تماس تخصصی به صورت برون سپاری شده استفاده می‌کنند. یکی از انواع شناخته شده بازاریابی تلفنی، تماس سرد است. در تماس سرد، شما هیچ گونه ارتباط قبلی با مشتری ندارید و مشتری نیز شما را نمی‌شناسد.

4- فروش مستقیم

فروش مستقیم شامل فرآیند است که شما محصولات یا خدمات خود را به صورت حضوری در منزل یا محل کار مشتری به او می‌فرویشد. به عنوان مثال، برخی از کسب و کارها برای تبلیغ و فروش محصولات خود، کارکنانشان را به درب منزل مشتریان می‌فرستند. این شکل از بازاریابی مستقیم به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که ارتباط خود با مشتریان خود را شخصی‌تری کنند زیرا اعتقاد بر این است که تعامل چهره به چهره تاثیر زیادی در فروش دارد. در این روش، هزینه های تبلیغات کاهش پیدا می‌کند و ولی متقاعد کردن مشتری کار سختی است و زمان زیادی می‌برد.

5- شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی راهی برای دستیابی به مشتریان فعلی یا بالقوه از طریق پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، لینکدین و سایر موارد است. می‌توان از این روش به عنوان یک ابزار بازاریابی قدرتمند برای ارتباط با طیف وسیعی از افراد استفاده کرد. از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی همچنین می‌توان برای افزایش آگاهی از برند و به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به محصول استفاده کرد. این روش به تولید محتوای منحصر به فرد و هیجان انگیز نیاز دارد.

6- پست مستقیم

پست مستقیم راهی برای معرفی محصول یا اطلاعات فروش از طریق مواد چاپی مانند کاتالوگ، بروشور، کارت پستال و سایر موارد است. معمولاً فروشگاه‌های بزرگ از این روش استفاده می‌کنند تا بتوانند مجموعه بزرگی از اقلام خود را در مناطق مختلف شهری به نمایش بگذارند. همچنین شرکت‌های B2B نیز می‌توانند به چاپ سررسید، به شرکت‌های هدف کمک کنند تا با خدمات و برند آنها آشنا شوند. پست مستقیم نیز برای کسب و کارهای محلی مفید خواهد بود. برای مثال، یک تعمیرگاه خودرو می‌تواند با انتشار تراکت در منطقه خود، به اهالی آن منطقه نسبت به خدمات خود آگاهی رسانی کند.

موفقیت کمپین بازاریابی مستقیم از طریق پنل پیامکی

در بازاریابی مستقیم هرگز نباید به مشتریان بالقوه خود این تصور را بدهید که فقط هدفتان فروش است! بلکه باید وفاداری مشتری را تقویت کنید. هنگامی که شما کمپین‌های تبلیغاتی پیامکی خود را برنامه ریزی می‌کنید، محتوای پیام خود را جذاب کنید و به مشتریان این سیگنال را برسانید که به آنها اهمیت می‌دهید. به مشتریان تخفیف بدهید یا به آنها بگویید که با عضویت در باشگاه شما، کارت هدیه دریافت می‌کنند.

در متن پیامک خود یک اقدام برای عمل قرار دهید. شما می‌توانید لینک وبسایت خود را به صورت مستقیم در انتهای پیام قرار دهید و به مخاطبان خود بگویید که برای خرید یا مشاهده تخفیف‌ها روی لینک کلیک کنند. به طور کلی، از طریق پنل اس ام اس می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید زیرا این پنل ویژگی‌های بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم مشاوره مدیانا برای استفاده از خدمات پیامکی تماس بگیرید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .