پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

15 استراتژی بازاریابی دندانپزشکی و تبلیغ کلینیک

تبلیغات دندانپزشکی

به‌عنوان یک دندانپزشک یا کسی که حرفه‌ای مشابه دندانپزشکی دارد، اگر تاکنون به‌اندازۀ کافی برای بازاریابی وقت صرف نکرده‌اید، نگران نباشید. چراکه احتمالاً شما اولین‌نفری نیستید، که به‌خاطر مشغلۀ زیاد، از بازاریابی غافل شده‌اید. طبیعی است که اولویت شما به‌عنوان یک حرفه‌ای رسیدگی به بیماران، مدیریت کلینیک، رعایت قوانین مربوط به کار و … باشد. اما نمی‌توانید این نکته را نادیده بگیرید، که برای حفظ رقابت با سایر کسانی که خدمات مشابه ی را ارائه می‌کنند، نیاز به بازاریابی دارد. ما در این مقاله با درنظر گرفتن محدودیت وقت شما، بهترین استراتژی‌های بازاریابی دندانپزشکی را دراختیارتان می‌گذاریم، تا بتوانید درکنار ارائۀ بهترین خدمات، بیماران بیش‌تری را جذب کنید و کسب و کار پرسودی داشته باشید.

بازاریابی دندانپزشکی چیست؟

بازاریابی دندانپزشکی (Dental Marketing) به مجموعه‌ای از روش‌ها و استراتژی‌های بازاریابی گفته می‌شود؛ که هدف اصلی آن جذب و حفظ بیماران جدید، و افزایش آگاهی آن‌ها از ویژگی‌های کلینیک مورد نظر است. این روش‌ها برای این استفاده می‌شوند، که بیماران بالقوه با کلینیک ارتباط برقرار کنند، وقت بگیرند و مراجعه داشته باشند. حتی زمانی‌که شما بهترین کیفیت خدمات را هم ارائه می‌کنید، اگر بیماران از کیفیت شما اطلاعی نداشته باشند، امکان ندارد که به شما مراجعه کنند. پس این بازاریابی دندانپزشکی است که شکاف بین کیفیت عمل شما و مخاطبان هدف را پر می‌کند. برخی از دندانپزشکان گمان می‌کنند، که با داشتن یک وب‌سایت (Website) و قرار دادن چند تبلیغ در آن، بازاریابی موثری داشته‌اند، اما این تفکر اشتباهی است. تبلیغات یک کلینیک دندانپزشکی نیازمند استراتژی‌ای هدف‌مند، متمرکز و متنوع است، تا بتواند برای شما مشتریان بیش‌تری را به‌همراه داشته باشد. 

بازاریابی نوین به‌طور جدی با تکنولوژی درهم تنیده است؛ و اگر شما برای حضور در فضای مجازی ارزش قائل نباشید، امکان رقابت با سایر کلینیک‌های دندانپزشکی را نخواهید داشت. از آن‌جایی که روش‌های بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) به‌سرعت تغییر می‌کند، آگاهی از جدیدترین روش‌ها، که هم به شما برای داشتن یک استراتژی بازاریابی هدفمند کمک کند، و هم با وقت شما سازگار باشد، بسیار اهمیت دارد. پس برای رسیدن به این هدف، با ما همراه باشید؛ و از یاد نبرید که نویسندۀ فرانسوی آنتوان دوسنت اگزوپری گفته است: «هدف، بدون داشتن برنامه، فقط یک آرزو است.»

بازاریابی دندانپزشکی از کجا شروع می‌شود؟

روش تبلیغات دندانپزشکی

برای این‌که بتوانید یک استراتژی بازاریابی موثر داشته باشید، و پیش از پرداختن به مراحل و روش‌های آن، شما باید اقدامات زیر را انجام دهید: 

  • بازار خود را تحلیل کنید

باید بتوانید تشخیص دهید که رقبای شما چه کسانی هستند، بیماران در منطقۀ شما به چه خدماتی نیاز دارند، و چه ویژگی‌هایی شما را منحصربه‌فرد می‌کند. این‌گونه می‌توانید به مخاطبان هدف خود پیشنهاد ویژه‌ای ارائه کنید؛ برای مثال ممکن است خدماتی را پیشنهاد دهید که در منطقۀ شما هیچ کلینیک دیگری ارائه نمی‌کند.

  • اهداف خود را مشخص کنید

پیش از اقدام به بازاریابی، باید بدانید که چه می‌خواهید بکنید. مقاصد شما باید مشخص، قابل اندازه‌گیری، قابل دست‎یابی، واقع‌بینانه و دارای زمان‌بندی مشخص باشد. مثلاً مشخص می‌کنید که می‌خواهید در 5 ماه، تعداد مخاطبان یکی از شبکه‌های اجتماعی‌تان 10 درصد افزایش داشته باشد.

  • بودجۀ بازاریابی خود را تعیین کنید

اگرچه برخی از استراتژی‌های بازاریابی نیاز به صرف هزینه ندارد، اما به‌هرحال ممکن است برای گرفتن نتیجۀ بهتر نیاز به اختصاص بودجۀ بازاریابی باشید.

  • نقشۀ بازاریابی خود را اختصاصی کنید

یعنی مشخص کنید که دقیقاً می‌خواهید از کدام روش‌ها استفاده کنید، چه زمانی را به آن اختصاص دهید و چه بودجه‌ای را دراختیار دارید.

  • استراتژی بازاریابی خود را پویا نگه‌دارید

همزمان با انجام پروسه و تشکیل کمپین بازاریابی، به‌طور مداوم نتایج را بررسی کنید. با این روش می‌توانید نقاط ضعف را اصلاح کرده و نقاط قوت را افزایش دهید.

ایده‌ها و استراتژی‌های یک کمپین بازاریابی دندانپزشکی

در این‌جا به 15 استراتژی موثر در تشکیل یک کمپین بازاریابی اشاره می‌کنیم:

1. وبسایت

برای این‌که تلاش‌ شما در مسیر بازاریابی موثر واقع شود، اولین قدم ارتقای طراحی وبسایت‌ است. مخاطبین هدف و بیمارانی که در منطقۀ شما زندگی می‌کنند، باید بتوانند به‌راحتی و در اولین جستجو شما را پیدا کنند. یک وبسایت کلینیک دندانپزشکی باید به‌صورت آشکار بیان کند، که چه‌چیزی شما را از رقبا متمایز می‌کند، و خدمات منحصربه‌فرد شما چیست. درضمن ظاهر جذاب یک وبسایت در جذب مخاطبان بسیار تأثیرگذار است.

2. رتبۀ گوگل

با رعایت نکات مربوط به سئو، رتبۀ خود را در جستجوی گوگل بهتر کنید. درصورتی‌که بتوانید جزء گزینه‌های اول در جستجوی گوگل قرار بگیرید، احتمال ورود افراد به سایت شما و مطالعۀ مطالب آن افزایش می‌یابد. برای این کار خودتان می‌توانید نکات آموزشی لازم را یاد بگیرید، یا از یک کارشناس تولید محتوا کمک بگیرید.

3. تولید محتوا

برخلاف آن‌چه اغلب افراد گمان می‌کنند، بازاریابی تنها به معرفی خدمات محدود نمی‌شود. شما باید بتوانید محتوایی مرتبط، مفید و باکیفیت تولید کنید. چنین محتوایی به‌جای این‌که مستقیماً به تبلیغ کار شما بپردازد، باید بر روی دغدغه‌های اساسی بیماران بالقوه تمرکز کند. این مسئله موجب می‌شود که مخاطبان، با شما ارتباط عمیق‌تری پیدا کنند و درنتیجه امکان دریافت خدمات از شما افزایش می‌یابد.

4. نظرسنجی

در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی خود، حتماً امکان دریافت نظرات بیماران را فعال کنید. ارائۀ خدماتی باکیفیت و ویژه باعث جلب رضایت مشتریان شما می‌شود؛ درنتیجه هنگامی‌که نظرسنجی می‌کنید، با تعداد زیادی کامنت مثبت مواجه خواهید شد. مطمئن باشید که هیچ‌چیزی به‌اندازۀ رضایت مشتریان دیگر، روی مخاطبان هدف شما تاثیر نمی‌گذارد.

5.جایزه بدهید

یکی از راه‌های بسیار مفید برای جذب مخاطبان جدید، اهدای جوایزی به آن‌هاست. این کار می‌تواند باعث افزایش تعداد مخاطبان صفحات مجازی شما شود. ازطرفی می‌توانید در وب‌سایت‌تان از افراد بخواهید که برای شرکت در مسابقه، شمارۀ تلفن یا پست الکترونیک خود را وارد کنند؛ این کار یک روش موثر برای ایجاد لیستی از مخاطبان هدف شماست. این اطلاعات شخصی می‌تواند در روش‌های دیگر مانند بازاریابی پیامکی و بازاریابی ایمیلی، مفید باشد.

6. پادکست

تولید یک پادکست با محتوای مربوط به دندان‌پزشکی بسیار موثر است. در این روش می‌توانید از عنوان کلینیک‌تان، به‌عنوان اسم پادکست استفاده کنید. برای تولید پادکست حتی می‌توانید از تلفن همراه‌تان استفاده کنید؛ چراکه بیش‌از تجهیزات، داشتن محتوای مفید و ایجاد صمیمیت با شنوندگان است، که اهمیت دارد.

7. بازاریابی اینستاگرامی

روش‌های مفید در بازاریابی اینستاگرامی را مطالعه کنید و الگوریتم این شبکه را بیاموزید. می‌توانید برای این کار از یک ادمین اینستاگرام هم کمک بگیرید. برای پیج اینستاگرام خود محتوای مفید، خلاصه و کاربردی داشته باشید. درحال‌حاضر اینستاگرام یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی نزد کاربران ایرانی محسوب می‌شود.

8. بازاریابی پیامکی

یکی از ساده‌ترین روش‌های تبلیغات، بازاریابی پیامکی است. اغلب مردم پیامک‌هایی را که به دست‌شان می‌رسد، باز می‌کنند. سعی کنید، در مناسبت‌های مختلف به مشتریان‌تان پیامک بزنید. برای این کار باید حتماً در هنگام پذیرش، اطلاعات شخصی بیماران را شامل شمارۀ تلفن و ایمیل، دریافت کنید. درضمن می‌توانید با استفاده از امکانات پنل پیامکی مدیانا، مخاطبان حاضر در محدودۀ خود را پیدا کنید، و از طریق پیامک آن‌ها را با خدمات‌تان آشنا کنید. اگر نمی‌دانید چگونه پیامک تبلیغاتی به مراجعین و مخاطبان دندانپزشکی خود ارسال کنید بهترین نمونه‌ پیامک‌ های تبلیغاتی برای کلینیک دندانپزشکی را مطالعه کنید. 

9.بازاریابی ایمیلی

به‌طور منظم به مخاطبان خود ایمیل بزنید و به این زمان‌بندی پایبند باشید. از این طریق مشتریان احساس صمیمت بیش‌تری با شما خواهند داشت. برای‌شان اطلاعات مفیدی را در زمینۀ دندانپزشکی ارسال کنید، و دقت داشته باشید که این اطلاعات روی نیازهای ضروری این افراد تمرکز داشته باشد. درکنار این مطالب، پیشنهادهای جذابی را، مانند تخفیف‌های ویژه، ارائه کنید.

10. ویدیوهای آموزشی

دربارۀ دندان‌پزشکی و سلامت دهان و دندان ویدیوهای آموزشی بسازید. این ویدیوها را می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی، خصوصاً یوتیوب و اینستاگرام منتشر کنید. این کار می‌تواند شما را به یک برند بسیار مهم و مشهور تبدیل کند.

11. میتینگ تبلیغاتی

از رسانه‌های اجتماعی‌تان استفاده کنید و در روز مشخصی مخاطبان هدف‌تان را گردهم جمع کنید. در آن روز، درکنار ارائۀ نکات دندان‌پزشکی می‌توانید با ارائۀ پیشنهادهای قابل‌توجه و معرفی کلینیک‌تان، مشتریان وفاداری پیدا کنید.

12. بازاریابی تلگرامی

از کانال تلگرام غافل نشوید و در آن به فعالیت روزانه بپردازید. کانال‌های تلگرام هرروز چندین محتوای مختلف را در اختیار مخاطبان‌شان می‌گذارند، از این جهت تلگرام جزء معدود شبکه‌های اجتماعی است، که مخاطبانش از زیاد بودن تعداد محتوای ارسالی، نمی‌رنجند. 

13. برنامۀ مراجعه

دفعات و فواصل مراجعات بیماران را مورد بررسی قرار دهید. در این روش می‌توانید با ارائۀ پیشنهادهایی درمورد مراجعه‌های بعدی، برای بیماران‌تان به یک دوست دل‌سوز بدل شوید.

14. بازاریابی مشترک

با مشاغل مرتبط که رقیب شما محسوب نمی‌شوند، رابطه برقرار کنید. مثلاً یک متخصص ارتودنسی گزینۀ مناسبی برای شما به‌حساب می‌آید. با این روش شبکه‌ای از همکاران به‌وجود می‌آید که برای دریافت خدمات تکمیلی، بیماران‌شان را به یک‌دیگر ارجاع می‌دهند.

15. تبلیغات محیطی

با توجه به بودجه‌ای که به بازاریابی اختصاص می‌دهید، می‌توانید گزینه‌های مختلف تبلیغات محیطی را انتخاب کنید. این تبلیغات می‌تواند از حضور روی بیلبوردها تا تبلیغات در خرده‌فروشی‌ها را شامل شود.

سخن پایانی

اتخاذ یک استراتژی مفید بازاریابی دندان‌پزشکی، از بین گزینه‌هایی که گفته شد، بستگی به وقت، بودجه و روش کاری خود شما دارد. بنابراین این شمایید که باید با سنجیدن روش‌های مختلف، بهترین استراتژی را برای خود درنظر بگیرید. همیشه باید به بررسی نتایج کار بپردازید، و روش‌تان را اصلاح کنید، تا بهترین بازخورد را دریافت کنید. در این مقاله لیستی از بهترین روش‌های بازاریابی به شما ارائه شد، که ارسال پیامک به بیماران بالقوه و همین‌طور مشتریان فعلی‌تان یکی از مناسب‌ترین روش‌هاست. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از خدمات پنل پیامکی مدیانا، همین حالا با مشاوران ما تماس بگیرید.

1/5 - (2 امتیاز)
آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .