پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

بخش بندی مشتریان، کلید موفقیت در فروش

12-azar-بخش-بندی-مشتریان،-کلید-موفقیت-در-فروش

30 هزار محصول جدید هر سال وارد بازار می‌شوند، 95 درصد از آنها به دلیل تقسیم ناکارآمد مشتریان شکست می‌خورند! بخش بندی مشتریان در گروه‌ها با ویژگی‌های منحصر به فرد به هدایت درست اهداف بازاریابی کمک می‌کند. هر مشتری با دیگری متفاوت است و شما باید از خود بپرسید: «چند درصد از مشتریان از موبایل برای خرید استفاده می‌کنند؟ چند درصد از مشتریان در یک بازه سنی خاص هستند؟ چند درصد از مشتریان در یک موقعیت مکانی خاص زندگی می‌کنند؟» شما می‌توانید هزاران سوال دیگر از خود بپرسید زیرا هیچ مشتری مشابه دیگری نیست! در این بررسی به مفهوم بخش بندی مشتریان اشاره می‌کنیم.

بخش بندی مشتریان چیست؟

بخش بندی مشتریان (Customer Segmentation) فرآیند سازماندهی مشتریان به گروه‌های خاص بر اساس ویژگی‌ها، رفتارها یا ترجیحات مشترک، با هدف ارائه تجربیات مرتبط‌ تراست. در تقسیم بندی مشتریان اغلب اصطلاحاتی مانند مخاطب هدف، بخش یا گروه را می‌شنوید که تفاوت‌هایی با هم دارند. مخاطب هدف به گروه خاصی از مصرف کنندگان اشاره دارد که به احتمال زیاد به محصول یا تجارت شما علاقه مند هستند. سپس می‌توان آن مخاطبان را براساس ویژگی‌های مشابهی که دارند به بخش‌های مختلف طبقه بندی کرد.

هدف از بخش بندی مشتریان

هدف از تقسیم بندی مشتریان این است که با تقسیم مخاطبان هدف به گروه‌های متفاوت بر اساس اقدامات، علایق، موقعیت جغرافیایی، داده‌های جمعیتی و غیره، درک عمیق‌تری از رفتار مشتریان خود به دست آورید. تقسیم بندی مشتریان زمینه را برای ارسال پیام مناسب به کاربر مناسب و در زمان مناسب فراهم می‌کند. این مقوله به کسب ‌و کارها اجازه می‌دهد تا نیازها و انگیزه‌های مشتریان را در سطحی عمیق‌تر درک کنند. کسب و کارها با متمایز کردن پایگاه مشتری خود، بهتر می‌توانند کاربران را هدف قرار دهند و فروش را به حداکثر برسانند.

مزایای بخش بندی مشتریان

12-azar-dakheli-بخش-بندی-مشتریان،-کلید-موفقیت-در-فروش

تقسیم بندی به کسب و کارها این امکان را میدهد تا از بودجه بازاریابی خود استفاده بهتری کنند، نسبت به شرکت‌های رقیب برتری به دست آورند و مهمتر از آن، دانش بهتری از نیازها و خواسته‌های مشتریان خود نشان دهند. تقسیم بندی مشیریان می‌تواند فواید زیر را به همراه داشته باشد:

  • افزایش عملکرد بازاریابی: تقسیم یک پایگاه بزرگ مشتری به قسمت‌های قابل مدیریت‌تر، شناسایی مخاطبان هدف و راه اندازی کمپین‌ها براساس مرتبط‌ترین مخاطبان و کانال‌های بازاریابی آسان‌تر خواهد شد.
  • تعیین فرصت‌های جدید: در طول فرآیند گروه‌بندی مشتریان خود به بخش‌های مختلف، ممکن است متوجه شوید که بخش جدیدی از بازار را شناسایی کرده‌اید که به نوبه خود می‌تواند تمرکز و استراتژی بازاریابی شما را تغییر دهد.
  • استراتژی بهتر برند: هنگامی که نیازهای کلیدی مشتری خود را شناسایی کردید (نوع محصول، قیمت و غیره) می‌توانید محصولات خود را به طور مناسب برندسازی کنید.
  • کمک به حفظ مشتری: با استفاده از بخش بندی، بازاریابان می‌توانند گروه‌هایی از مشتریانی با بالاترین ارزش بالقوه را شناسایی کنند. همچنین می‌تواند به ایجاد استراتژی‌های هدفمندی کمک کند که توجه مشتریان شما را به خود جلب کند.

دسته بندی مشتریان در بازاریابی پیامکی

برای استفاده حداکثری از کمپین‌های مارکتینگ خود می‌توانید از دسته بندی مشتریان در بازاریابی پیامکی استفاده کنید. به عبارت دیگر، شما باید بررسی کنید که چه کسانی و با چه خصوصیاتی پیامک‌های شما را دریافت می‌کند. مزیت مهم بازاریابی پیامکی در این است که می‌توانید گروه‌های مختلف مشتریان خود را براساس پیش شماره، کد شهری، نقشه گوگل، براساس سن و حتی مشاغل مختلف تقسیم بندی و حتی انتخاب کنید. برای مثال، می‌توانید افرادی که در منطقه 5 تهران زندگی می کنند را با ارسال پیامک انبوه هدف قرار دهید. 

مطلب پیشنهادی: ارسال پیامک از طریق دکل LBS همراه اول

این مزیت اغلب در ایمیل و روش‌های دیگر بازاریابی دیده نمی‌شود. حتی بسیاری از کانال های بازاریای دیگر مانند گوگل ادز با هزینه‌های زیادی همراه هستند.

انواع بخش بندی مشتریان

روش‌های مختلفی برای تقسیم بندی مشتریان وجود دارند، اما چهار دسته رایج شامل جمعیت ‌شناختی، روان ‌شناختی، جغرافیایی و رفتاری هستند که در زیر یک به یک توضیح می‌دهیم.

1- تقسیم بندی جمعیتی

تقسیم بندی جمعیتی زمانی است که مشتریان بر اساس عوامل اجتماعی و اقتصادی خاصی دسته بندی می‌شوند. این عوامل عبارتند از:

  • عنوان شغلی
  • سن
  • جنسیت
  • دین
  • وضعیت تأهل

2- تقسیم بندی روان شناختی

تقسیم بندی روانشناختی به ویژگی‌هایی می‌پردازد که شخصیت مشتری را تشکیل می‌دهند. یک مثال رایج، پرسونای خریدار است. نمونه‌هایی از تقسیم بندی روانشناختی عبارتند از:

  • علایق یک فرد
  • ارزش‌های
  • نظرات
  • عادات

3- تقسیم بندی جغرافیایی

تقسیم بندی جغرافیایی زمانی است که مصرف کنندگان بر اساس موقعیت مکانی خود به گروه‌های مختلف سازماندهی می‌شوند. این بخش می‌تواند به اندازه یک منطقه مانند استان خراسان یا یک شهر خاص مانند مشهد باشد. تقسیم بندی جغرافیایی را می‌توان با موارد زیر انجام داد:

  • کشور
  • منطقه زمانی
  • دولت
  • شهر
  • موقعیت مکانی در زمان حال

4- تقسیم بندی رفتاری

تقسیم‌ بندی رفتاری، مشتریان را بر اساس اقداماتی که انجام می‌دهند از هم جدا می‌کند و بینشی را در مورد نحوه انتخاب یک فرد برای تعامل با تجارت شما ارائه می‌دهد. نمونه‌هایی از معیارهای مختلفی که می‌توانند برای تقسیم بندی رفتاری استفاده شوند عبارتند از:

  • صفحات بازدید شده
  • نوع پلتفرم (دسکتاپ، موبایل یا تبلت)
  • اقلام موجود در سبد خرید
  • رها شدن سبد خرید
  • تکمیل یک خرید

شما با داشتن پنل پیامک مدیانا می‌توانید با کمترین هزینه و موثرترین روش، مشتریان خود را به بخش های مختلف تقسیم کنید و رفتار آنها را مورد ارزیابی قرار دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر مورد خدمات پیامکی مدیانا با مشاوران ما تماس بگیرید.

 

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .