بر اساس تجربه هزینه و توان لازم برای جذب یک مشتری جدید، ۵ برابر حفظ مشتریان قدیمی میباشد. از این رو حفظ مشتریان سابق روشی مقرون به صرفه تر برای مشاغل مختلف میباشد. در حقیقت باید بدانید این مشتریان سابق شما هستند که به کسب وکار و برند شما هویت می بخشند. از این رو حفظ و نگهداری مشتریان سابق امری حیاتی برای هر کسبوکاری است. در این مقاله به تعریف، اهمیت باشگاه مشتریان و همچنین نحوه راه اندازی آن خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
باشگاه مشتریان (Loyalty Club) چیست؟
امروزه بیشتر صاحبان موفق هر کسب و کاری میدانند که راضی نگه داشتن مشتریان یکی از شیوه های بازاریابی به شمار میرود. این مشتریان هستند که شما را تبلیغ و توصیه خواهند کرد و برای خرید و یا حتی برای دریافت خدمات به کسبوکار شما باز میگردنند.
حفظ و تعامل موثر با مشتریان میتواند تغییرات زیادی را در آگاهی از برند و همچنین میزان فروش و ارائه خدمات شما ایجاد کند.
باشگاه مشتریان یکی از روش های موثر برای حفظ تعامل و مشتریان میباشد.
باشگاه مشتریان در واقع تشکلی از مشتریان یک مجموعه مانند فروشگاههای زنجیرهای، فروشگاههای پوشاک، بانکها و.. است که برای هدف مشخصی در کنار هم قرار گرفته اند.
هدف از ایجاد باشگاه مشتریان ایجادی پیوند قوی بین کسب وکار و مشتریان شما است و به منظور وفادارسازی آن ها صورت می گیرد به طوری که در ادامه ارتباط آن ها خود را جزئی از خانواده ی کسبوکار شما احساس کنند. با روش های مختص به باشگاه مشتریان، مانند ارائه تخفیفات ویژه و… می توان مشتریان را ترغیب به بازدید مجدد از کسب وکار و دریافت خدمات کرد.
وفادارسازی مشتریان
وجود یک پیوندی عاطفی بین مشتریان و کسبوکارها که منجر به حمایت مشتریان میشود “وفادارسازی مشتریان” نام دارد. مشتری وفادار محصولات و خدمات شما را به سایر رقبای شما ترجیح میدهد و مایل به دریافت خدمات از شما است. اما چگونه میتوان مشتریان وفادارتری پرورش داد این کار به عهده باشگاه مشتریان است.
وفادارسازی مشتریان چرا برای کسب و کار شما ضروری است؟
در دنیایی که رقابت و عرضه کالا بسیار زیاد است اگر تصمیم دارید در بازار رقابت باقی بمانید باید راهی برای ایجاد مشتریان خشنود و اعتمادسازی بیابید تا به واسطه آن تداوم کسب و کار خود را تضمین کنید.
تجربه نشان میدهد که کاربران حس ارزشمندی و رضایتی را که به عنوان مشتری شما تجربه میکنند را به قیمتهای پایین برندهای دیگر و کالاهای متفاوت ترجیح میدهند. از این رو میتوانید به تاثیرگذاری رضایتمندی مخاطبان در هر کسبوکار پی ببرید.
اهمیت باشگاه مشتریان برای کسب و کارها
بر اساس تحقیقات بازاریابی دهن به دهن تاثیرگذاری بیشتری در مقابل سایر روش های تبلیغات دارد و جذب و هدایت بیشتری را ایجاد میکند و به طبع باعث افزایش میزان فروش شما میشود.
اگر کسب وکار شما به صورت انلاین است به واسطه معرفی و توصیه مشتریان برند به دوستان و آشنایان، وبسایت شما ترافیک بیشتری پیدا میکند و از این طریق جایگاه بهتری را در فهرست نتایج گوگل به دست میآورد.
مشتریان وفادار در مورد تجربیات مثبت برند شما با خانواده و نزدیکانشان صحبت میکنند و افراد بیشتری را با برند شما آشنا میکنند.
بر اساس تجربه برندهای بزرگ، مشتریان برای برندها و مکان هایی که احساس تعقل بیشتری به آن دارند مایلند بیشتر هزینه کنند.
مشتریان وفادار بیشتر از خدمات و محصولات شما استفاده میکنند همین امر باعث افزایش میزان فروش در کسب وکار شما خواهد شد.
مزایا باشگاه مشتریان چیست؟
- جمعآوری بانک اطلاعات از مشتریان
- افزایش نرخ خرید
- تعامل بهتر و بیشتر با مشتریان
- ارزیابی عملکرد کسبوکار و ارائه خدمات
- پیدا کردن مشتریان وفادار
- هزینه کمتر در مقابل سایر روش های تعامل و تبلیغات
چگونه یک باشگاه مشتریان راه اندازی کنیم؟
مطالعه و ارزیابی مشتریان فعلی
پیش از هر اقدامی ابتدا باید مطالعاتتان را در رابطه با مشتریان فعلی افزایش دهید. با استفاده از نظرسنجی، گفتگو و … با مشتریان در ابتدا باید دلایل تمایل آن ها به برند خود را بیابید و توقعات و خواسته های آن ها را برای خدمات و محصولات خود ارزیابی کنید. تا بتوانید باشگاه مشتریان خوب و موفقی را راه اندازی کنید.
مشخص کردن اهداف کسبوکار خود
پس از ارزیابی های اولیه باید اهداف و نتایج نهایی باشگاه را مشخص و بررسی نمایید. قصد شما از ایجاد باشگاه مشتریان چیست؟ آیا صرفا به افزایش فروش فکرمیکنید و یا تمایل دارید تا آگاهی از برند خود را به وسیله بازاریابی دهان به دهان افزایش دهید؟ با مشخص کردن اهداف شما قادر خواهید بود تا نقشه راه و برنامه منظمی را برای رسیدن به آن پیش بگیرید. در کنار مشخص کردن اهداف و بر اساس آن بودجه و سرمایه ای را برای اجرای باشگاه مشتریان خود در نظر بگیرید.
آفرهای باشگاه خود را مشخص کنید
این آفرها باید درخور مشتریان شما باشد و در آن ها احساس تمایز نسبت به سایر مشتریان و احساس خشنودی را ایجاد کند. برای انتخاب آفرهای مناسب باید شناخت و اطلاعات صحیحی نسبت به پرسونا مخاطبین خود داشته باشید. آفرها و پاداش ها را به گونهای در نظر بگیرد که هم برای مشتریان و هم برای کسبوکار شما سودآور باشد.
انگیزهای را برای عضویت مشتریان خود در باشگاه مشتریان ایجاد کنید.
با طراحی مسابقات و یا تخفیفات ویژه، مشتریان خود را ترغیب به عضویت در باشگاه مشتریان نمایید.
“با ثبتنام در باشگاه عضویت فروشگاه کوروش، 30درصد امتیاز بگیرید!”
عملکرد باشگاه و خدمات خود را همواره مورد ارزیابی قرار دهید.
زندگی پر از آزمون و خطاست برای راه به جلو باید از آزمون ها گذر کرد و از خطاها درس گرفت. با ارزیابی عملکرد خود را در باشگاه مشتریان بررسی نمایئد تا بتوانید فیدبک بهتری را از طراحی یک باشگاه مشتریان موفق داشته باشید.
باشگاه مشتریان باید دارای چه ویژگیهایی باشد؟
- اطلاعات لازم هر مشتری به صورت کاملا و با اجازه از آن ها جمعآوری شود
- برای عضویت در باشگاه مشتریان پیشنهادات جذاب ارائه داده شود
- کمپین های وفاداری برای مشتریان تکرار گردد
- به مشتریان فراخوانی مشخص ارائه شود
- اهداف باشگاه برای مشتریان و کسبوکار، برد برد در نظر گرفته شود
مدیانا ابزاری برای وفادارسازی مشتریان
زمانی که میتوانید با وفادارسازی مشتریانی که 1 بار از شما خرید کرده اند تا 5 برابر کمتر از جذب مشتری جدید هزینه کنید چرا از این روش استفاده نکنید؟ سامانه مدیانا به عنوان با سابقه ترین سامانه پیامکی در کشور با 12000 نماینده و 120.000 کاربر، امکانات منحصر به فرد پیامکی برای ارتباط با مشتریان را در اختیار کاربران میگذارد. با استفاده از پنل پیامکی رایگان مدیانا امکان دریافت اطلاعات مشتریان، مدیریت و دسته بندی آن ها و همچنین اجرای کمپین برای شما وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر و بهره مندی از مشاوره کارشناسان، به صفحه اصلی سایت سر بزنید و درخواست مشاوره رایگان دهید.
2 پاسخ
میشه برای وفادارسازی مشتریان نمونه متن پیامک بگین من میخوام باشگاه مشتریان راه بندازم
سلام ممنونیم از نظرتتون
در وبلاگ مدیانا تمام تلاشمون را میکنیم که انواع نمونه پیامک برای وفادارسازی مشتریانتون ارائه بدیم
کافیه در قسمت سرچ بلاگ نمونه پیامک را سرچ کنید