جشنواره پاییزی مدیانا، ویژه پنل های پیامکی
مهلت استفاده تا 30 مهر 

بازاریابی محتوا محور (Contextual Marketing) چیست؟

11-aban--بازاریابی-محتوا-محور-(Contextual-Marketing)-چیست؟

در فیلم گزارش اقلیت (Minority Report)، جان اندرتون با بازی تام کروز در یک مرکز خرید قدم می‌زند که با بیلبوردهای تبلیغاتی روبرو می‌شود که رویشان نوشته است: «جان اندرتون! می‌تونی همین الان نوشیدنی گینس رو نوش جون کنی.» در صحنه بعد، تبلیغ دیگری وجود دارد که حتی بیشتر از قبلی به علایق اندرتون نزدیک‌تر است، روی بیلبورد نوشته بود: «اون ژاکت یقه اسکی که هفته قبل خریدی خوب بود؟»

در آینده نزدیک، تبلیغات می‌توانند از طریق بازاریابی محتوا محور به ما بگویند چه کسی هستیم و چه چیزی خریداری خواهیم کرد. حتی ممکن است کسب و کاری از طریق «پنل اس ام اس» به شما پیامک دهد: «مرجان عزیز! شوینده پوست‌های معمولی خودمون رو 50 درصد تخفیف گذاشتیم.» بعدش از خودتان می‌پرسید که فلان کسب و کار از کجا فهمید پوست من معمولیه؟! در این بررسی به طور کامل در مورد بازاریابی محتوا محور صحبت می‌کنیم.

بازاریابی محتوا محور چیست؟

بازاریابی محتوا محور (Contextual Marketing) نوع هدفمندتری از بازاریابی تبدیل (Conversion Marketing) است. کلمات کلیدی، کلمات جستجو شده پرکاربرد و محتویات صفحه وب را در نظر می‌گیرد که چطور گوگل از آنها برای ارائه مرتبط‌ترین نتایج در موتور جستجو خود استفاده می‌کند.

بازاریابی محتوا محور یک استراتژی قوی در بازاریابی محتوایی است که داده‌های کاربران را برای کمک به هدفمند کردن تبلیغات جمع آوری می‌کند. این شیوه مارکتینگ یک رویکرد بازاریابی است که به برند شما فرصت‌هایی را برای ایجاد و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی بر اساس داده‌های مربوط به مصرف کننده ارائه می‌دهد. این اطلاعات از طریق فعالیت‌های کاربران به دست می‌آید. راه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید از طریق آنها

  • موتورهای جستجو
  • شبکه‌های اجتماعی
  • وبسایت کسب و کارها
  • اپلیکیشن‌های موبایل

مزایای بازاریابی محتوا محور

اجرای صحیح و موثر این رویکرد بازاریابی به برند شما مزایای قابل توجهی نسبت به رقبایتان ارائه می‌دهد. به طور، کلی، فواید بازاریابی محتوا محور به شرح زیر هستند:

1- افزایش رضایت مشتری

این شیوه بازاریابی مرتبط‌ ترین تبلیغات را به کاربران نشان می‌دهد و نقاط درد خریدار بالقوه را مشخص می‌کند. مارکتینگ به روش محتوا محور پیام‌های درست را در زمان مناسب ارسال می‌کند و به کاربران کمک می‌کند تا مشکلاتشان را حل کنند و انتظارات و خواسته‌هایشان را در طی این فرآیند برآورده سازند.

2- افزایش آگاهی از برند

اگر فعالیت‌های تبلیغاتی خود را راستای بازاریابی محتوا محور تدوین کنید، آگاهی از برند را افزایش می‌دهید. با تولید محتوای مطابق با نیازهای کاربران هدف و ارائه محصولات و خدمات مناسب، این امکان را دارید روی برندینگ خود کار کنید. مخاطب هدف وقتی ببیند شما توانسته‌اید نیازهایش را به خوبی برآورده کنید، برند شما به دیگران نیز معرفی می‌کند.

3- تعامل قوی با کاربر

این نوع روش بازاریابی در بررسی رفتار آنلاین کاربر و تصمیمات آنها در خرید متمرکزتر و پیشرفته‌تر عمل می‌کند. همین امر باعث می‌شود تا تعامل برند یا کاربران سازنده‌تر و قوی‌تر باشد. وقتی مخاطبان هدف احساس می‌کنند کسب و کار برای آنها ارزش قائل شده است، سعی می‌کنند در کانال‌های مختلف به تعامل با برند ادامه دهند.

5- سودآوری، فروش و درآمد بیشتر

از آنجایی که بازاریابی محتوا محور از مسائل مربوط به سرنخ‌ها و عوامل رفتاری کاربران پیروی می‌کند، به افزایش تبدیل و فروش کمک زیادی خواهد کرد. همین امر جریان مالی خوبی را برای کسب و کارها فراهم می‌کند. همچنین ورود به این حوزه بازاریابی با هر مقدار بودجه به ویژه برای استارتآپ‌ها امکان پذیر است.

نحوه عملکرد بازاریابی محتوا محور

بازاریابی محتوا محور با هدف جذب مخاطبان از طریق تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، پست‌های وبلاگ یا سایر کانال‌ها عمل می‌کند. محتوا باید به سفر کاربران ارزش بیفزاید و آنها را برای تعامل بیشتر با برند تشویق کند. باید توجه مخاطبان هدف را جلب کرد تا مدت طولانی‌تری در وبسایت یا صفحه شبکه‌های اجتماعی شما بمانند. هدف نهایی این است که آنها را به خرید تشویق کنید. این مهم از طریق تحقیقات کاربری، تحقیقات برند و نظرسنجی‌ها شروع می‌شود. در تحقیق خود باید موارد زیر را شناسایی کنید:

  • رسانه‌های دیجیتال و پلتفرم‌هایی که مخاطبان هدف شما استفاده می‌کنند.
  • نقاط درد، مشکلات و نیازهایی که کاربران شما تحت تاثیر قرار داده‌اند.
  • مدت زمانی که کاربران معمولاً آنلاین هستند و از صفحات شما بازدید می‌کنند.

بازاریابی محتوا محور پیام‌های مناسب را در زمان مناسب ارسال می‌کند. برای این منظور می‌توانید در استراتژی محتوایی موارد مختلفی را در نظر بگیرید.

10-aban-dakheli-انواع-روش-های-بازاریابی-محتوایی

پیام شما می‌تواند حاوی موضوعات زیر باشد:

  • موضوعات آموزشی
  • موضوعات جالب
  • راهنمای خرید
  • طنز خوب
  • داستان سرایی

زمان مناسب می‌تواند تحت تاثیر شرایط زیر باشد:

  • رویدادهای خاص
  • تعطیلات سال
  • شرایط آب و هوایی
  • زمان صرف غذا
  • زمان استراحت

برای مثال، می‌توانید با نزدیک شدن به ماه مهر، مقالات وبسایت خود را در قالب راهنمای خرید برای وسایل مدرسه منتشر کنید، یا اینکه در روز ولنتاین به تولید محتوای مرتبط با موضوع عشق در شبکه‌های اجتماعی و اعمال تخفیفات شگفت انگیز اقدام کنید.

عوامل موثر در ایجاد بازاریابی محتوا محور خوب

به عنوان بخش مهمی از تحقیقات بازار باید نوع پیامی که می‌خواهید به مخاطبان خود منتقل کنید را مشخص نمایید. شما باید بر شناخت برند، جذب و حفظ کاربران جدید و توجه خریداران آنلاین به نوع محتوایی که تولید می‌کنید، تمرکز داشته باشد. این مسائل باعث می‌شوند تا بخی عوامل به شرح زیر در ایجاد بازاریابی محتوا محور خوب موثر باشند:

1- پیام رسانی مشتری محور

با پیام‌های مناسبی که مشتریان را اولویت قرار می‌دهد و به مشکلات آنها رسیدگی می‌کند، با خریداران هدف خود تعامل داشته باشید. به جای فروش مستقیم محصولات یا خدمات خود، ابتدا برقراری ارتباط موثر با مخاطبان را تمرین کنید. از طریق یک تجربه تعاملی با محتوای خود وارد یک گفتگوی معنادار با کاربران شوید. برای مثال، یک مقاله آموزنده بنویسید که به مخاطب اطلاعات خوبی را ارائه می‌دهد، یا روز تولد مشتریان خود را از طریق «پیامک» تبریک بگویید و به آنها هدیه دهید.

2- استفاده از تصاویر خاص

 همان اندازه که در محتوای متنی خلاقیت دارید، از عناصر بصری و گرافیکی خیره کننده و ویدیوهای کوتاه که احساسات مثبت را بر می‌انگیزانند نیز استفاده کنید. به جای وابستگی به یک متن ساده، از خلاقیت خود استفاده کنید تا بتوانید کامنت و درصد به اشتراک‌ گذاری محتوای خود را بالا ببرید. به ویژه در شبکه های اجتماعی عکس محور مانند اینستاگرام، تصاویری زیبا، رنگارنگ و خاص بگیرید. برای مثال، اگر در صنف طلا و جواهرات مشغول به کار هستید، عکس‌های جذاب و واضح مهمتر از متن عمل می‌کنند.

3- استفاده از ‌‌CTA‌های هوشمند

CTA‌های خود را به گونه‌ای بسازید که مخاطبان را دعوت به اقدام کنند. شما می‌توانید دعوت به اقدام را با توجه به موقعیت مکانی مخاطب، فعالیت‌های آنلاین، علایق و حوزه فعالیت خود تنظیم کنید. شناسایی موقعیت فعلی کاربران در قیف فروش جنبه هوشمندانه‌ای است که باید در نظر گرفت. بدین معنا که بررسی کنید آیا کاربران در بالای قیف فروش هستند یا هنوز آنقدر متقاعد نشده‌اند که محصول شما را خریداری کنند. پس CTA‌های خود را هوشمندانه در محتوا قرار دهید.

کلام آخر

کارشناسان بازاریابی و استراتژیست‌های محتوا، افزایش محبوبیت بازاریابی محتوا محور را پیش بینی می‌کنند. از آنجایی که این شیوه بازاریابی کاملاً هدفمند، مبتنی بر داده و متمرکز بر مصرف کننده است، بازدهی بالای کمپین‌های تبلیغاتی را نتیجه می‌دهد. این شکل از بازاریابی نشان می‌دهد که چقدر به ارتباط و تعامل با مشتریان خود اهمیت می‌دهید. برای اینکه بتوانید در این حوزه بازاریابی وارد شوید، این امکان را دارید تا طریق خدمات «اس ام اس مارکتینگ» مدیانا با مشتریان خود ارتباط سازنده برقرار کنید. اما آیا استراتژی محتوایی شما در راستای بازاریابی محتوا محور است یا خیر؟

5/5 - (1 امتیاز)
آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ورود پنل‌ مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

پنل اصلی

امکان ارسال‌های متنوع‌تری خواهید داشت.

پنل جدید (نسخه آزمایشی)

تجربه کاربری بهتری خواهید داشت.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .