افراد تلاش می کنند تا روابط معناداری را در زندگی با خانواده و دوستان خود حفظ کنند و مشتریان نیز با شرکتهایی که از آنها خرید می کنند، آرزوی مشابهی دارند در این شرایط کسب و کارها نباید قدرت گفتگوی را برای ایجاد این روابط با مشتریان دست کم بگیرند. شرکتهای موفق این مفهوم اساسی بازاریابی را با استفاده از استراتژی که بازاریابی اشتراکی نام دارد برای جذب مشتریان جدید مورد استفاده قرار میدهند. اگر شما هم به دنبال یک شیوه بازاریابی ساده برای آگاهی از برند و جذب مشتریان جدید میگردید با ما در این مقاله همراه باشید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
بازاریابی اشتراکی چیست؟
بازاریابی اشتراکی (Communal Marketing) یکی از روشهای بازاریابی است که در آن محصولات و خدمات با استفاده از شبکه های اجتماعی و ارتباطات بین فردی و به واسطه مشتریان تبلیغ می شوند. در این روش، مشتریان با یکدیگر در مورد محصول یا خدمات بحث می کنند و نظرات و تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک میگذارند. این روش به عنوان یک روش بازاریابی اثربخش و کارآمد شناخته شده است زیرا مشتریان به عنوان سفیران برند عمل میکنند و محصول یا خدمات یک کسبوکار را به دیگران معرفی می کنند.
مزایای بازاریابی اشتراکی
یکی از مزیت های بازاریابی اشتراکی این است که امکان شناسایی و ارتباط با مشتریان بلفعل و بلقوه در شبکه های اجتماعی وجود دارد. همچنین، بازخورد مشتریان به صورت سریع و دقیقی دریافت میشود که به کسب و کار کمک میکند تا محصول یا خدمات خود را بهبود ببخشند. در کل، بازاریابی اشتراکی به کسب و کارها کمک میکند تا رابطه قوی با مشتریان خود برقرار کنند و از شبکه های اجتماعی برای تبلیغات خود بهره بگیرند.
- افزایش فروش
- جذب مشتریان جدید
- افزایش آگاهی از برند
- کاهش هزینههای تبلیغات
- افزایش اعتماد مشتریان به برند
- ایجاد ارتباطی صمیمی تر با مشتریان
نمونه هایی از بازاریابی اشتراکی
ایده بازاریابی اشتراکی بسیار ساده است بیاید با مثالی با این شیوه بازاریابی آشنا شویم:
یک شرکت تصمیم میگیرد برای جلب اعتماد مشتریان کمپین تبلیغاتی را راه بیندازد و تجربه مشتریان را از دریافت خدمات و محصولات در قالب اشتراک گذاشتن آن در شبکههای مجازی نمایش دهد، احتمالا تبلیغات شیرینی گل محمدی را در فضای اینستاگرام دیدهاید که از مشتریان میخواهد در قالب یک ویدیو اولین تجربه مصرف این کیک لذیذ را به اشتراک بگذارند.
نمونههای دیگری نیز در بازاریابی اشتراکی وجود دارد:
فروشگاه لباس Lululemon کلاسهای یوگا رایگان را در فروشگاههای خود به مشتریان ارائه میدهد و مشتریان در صف می ایستند تا حس مشترک این کلاس ها را با لباسهای این فروشگاه تجربه کنند.
چرا باید از بازاریابی اشتراکی در کسبوکارمان استفاده کنیم؟
شرکتها از مشتریان خود میخواهند که ویدئوها، بیانیهها، آثار هنری یا سایر اشکال ابراز وفاداری خود را به یک محصول یا برند خاص ارسال کنند. مشتریان اغلب مشتاق هستند تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و لحظاتی را در کانون توجه قرار گیرند. این بهترین روش برای بازاریابی دهان به دهان است. کسبوکارهایی که از بازاریابی اشتراکی استفاده میکنند، یک قدم جلوتر از رقبای خود هستند که فقط به دنبال مشارکت غیرفعال مشتری هستند. مشارکت واقعی به مشتریان این فرصت را می دهد تا احساس کنند جزئی از برند شما هستند و نظرات آنها برای شما مهم و قابل احترام است.
ایدههایی برای کمپین بازاریابی اشتراکی
اجرای کمپین بازاریابی اشتراکی از قاعده یا روشی خاص پیروی نمیکند و بیشتر به خلاقیت و هدف مجموعه باز میگردد. اما رایجترین روشها برای کمپین بازاریابی اشتراکی موارد زیر است:
- تجربه نویسی در شبکههای اجتماعی
- تبلیغات ویژه در ازای هر ورودی
- ویدئوهایی از تجربیات کاربران با یک محصول
ارتباط با مشتریان با پیامک
استفاده از پیامک در بازاریابی اشتراکی، یک روش بسیار موثر برای ارتباط با مخاطبان و جذب مشتریان جدید است. در این روش، شما با داشتن شماره همراه مشتریان خود آنها را دعوت به چالش به اشتراک گذاری تجربیاتشون در فضای مجازی یا دعوت به انجام اقدام خاصی میکنید.
از مزایای ارسال پیامک در بازاریابی اشتراکی عبارتند از:
- دسترسی آسان به مشتریان
- پاسخگویی سریع
- پرداخت هزینه اندک
جمعبندی
در این مقاله به بازاریابی اشتراکی و اهمیت بکارگیری این روش بازاریابی ساده پرداختیم. نمونه کمپینهای اجرا شده در کسبوکارهای مختلف را در این حوزه بررسی کردیم و در انتها ایدههایی را برای اجرای بازاریابی اشتراکی به شما همراهان گرامی دادیم. اگر تجربه بازاریابی اشتراکی را دارید یا نمونه دیگری از آن را به یاد میآورید با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.