بازاریابی موبایلی چیست؟ 12 استراتژی برنده در موبایل مارکتینگ

بازاریابی موبایلی چیست / موبایل مارکتینگ

برخی از افراد که در حوزه‌های دیجیتال در حال فعالیت هستند، این سوال را دارند که بازاریابی موبایلی چیست و چه کمکی به ما می‌کند؟ بازاریابی موبایلی ابزاری قدرتمند و ضروری برای کسب و کارهای مدرن است که حدود 96 درصد از ترافیک گوگل را تشکیل می‌دهد. از این‌رو اهمیت دارد که موبایل مارکتینگ را برای کسب و کار خود در نظر بگیرید تا مشتری‌های بیشتری را جذب کنید. برای اینکه با استراتژی‌های موبایل بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه مدیانا باشید.

بازاریابی موبایلی چیست؟

بازاریابی موبایلی یک استراتژی یا هنر بازاریابی کسب و کار است که برای کاربرهای تلفن همراه جذاب خواهد بود. در حقیقت بازاریابی موبایلی همان استراتژی‌های دیجیتال است که برای دستیابی به مخاطب‌های بیشتر در تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و دستگاه‌های همسانسازی شده برنامه ریزی می‌شوند که می‌توان این استراتژی‌ها را از طریق وب سایت، ایمیل و رسانه‌های اجتماعی طراحی کرد.

با ادامه رشد و محبوبیت تلفن همراه، بازاریابان موبایل از اهمیت یک تجربه خوب تلفن همراه آگاه هستند. این شامل ارائه خدمات مشتری درجه یک و تجربیات مشتری در زمان استفاده از تلفن همراه است. با این حال، بسیاری از بازاریابان تلفن همراه، اکنون به روش‌های بازخورد کاربران، مانند: ارائه نظرسنجی و پیام‌رسان تلفن همراه، متکی هستند.

به طور کلی تلفن همراه باعث شده است تا تعامل مشتری‌ها و کسب و کارها بیشتر شود تا بازاریاب‌های تلفن همراه در تلاش باشند که استراتژی‌های مختلفی را طراحی و اجرا کنند.

اهمیت موبایل مارکتینگ

برای اینکه بتوانید یک بازاریابی موبایل موفق داشته باشید نیاز است که از قبل برای استراتژی‌های خود برنامه‌ریزی داشته باشید. مهم است که مراحل جذب مشتری را گام به گام بردارید تا نکته‌ای از قلم نیافتد. نکات مهم در بازاریابی موبایلی که به بهبود استراتژی شما کمک می‌کند به شرح زیر هستند.

مخاطبان خود را بشناسید

مهم نیست که کمپین شما چقدر خوب است یا روی کاغذ چقدر خوب به نظر می‌رسد، اگر به درستی مخاطبان خود را هدف قرار ندهید، انجام آن فایده‌ای ندارد.

هنگامی‌ که می‌خواهید برای محصول یا خدمات خود کمپین طراحی کنید باید به این دقت داشته باشید که در بازاریابی موبایلی باید شرایط به گونه‌ای طراحی شود که برای کاربر جذاب باشد و مخاطب را جذب کند. شاید بهترین هدف برای استراتژی موبایل مارکتینگ این باشد که ابتدا مخاطب خود را بشناسید. با توجه به اینکه مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و عادات آن‌ها در زمینه فناوری و تلفن همراه چیست؟ می‌توانید کمپین خود را با نیازها و رفتارهای آن‌ها تنظیم کنید.

به بازخورد مخاطب اهمیت دهید

با ایجاد درک عمیق‌تر از کاربران تلفن همراه خود، برای پاسخگویی موثرتر به نیازهای آن‌ها، بسیار مجهزتر خواهید شد. با هدف ارائه یک UX روان و کاربرپسند می‌توانید مشتری‌های وفادارتر را داشته باشید. اینجا است که مجموعه بازخوردهای درون برنامه‌ای مفید است.

شناخت نیاز کاربرها و اهمیت به بازخورد آن‌ها، با جمع‌آوری بازخورد درون‌برنامه‌ای نه تنها به بازاریابان موبایلی کمک می‌کند تا درباره خواسته‌ها و نیازهای کاربران خود اطلاعات بیشتری کسب کنند، بلکه بینش‌هایی را که برای اندازه‌گیری و بهبود عملکرد تلفن همراه نیاز دارند، به آن‌ها می‌دهد.

به طور کلی یک اپلیکیشن موبایل کاربرپسند به اندازه یک وب سایت کاربرپسند مهم است. در نتیجه باید در Mobile Marketing، به راحتی مخاطب اهمیت داد.

شخصی سازی را جدی بگیرید

توانایی ارائه یک تجربه شخصی هنوز هم برای بسیاری از بازاریابان موبایل یک چالش واقعی است. در واقع، اگر بازاریاب‌ها محتوای شخصی‌سازی شده و جذاب موبایلی را ایجاد و تبلیغ نکنند، به احتمال زیاد، کاربران بالقوه را در رقابت از دست خواهند داد.

از تاکتیک‌های بازاریابی انبوه فاصله بگیرید و به جای آن، بر اساس رفتار کاربران، پیام‌های متناسب را به آن‌ها تحویل دهید. یک بازاریاب خوب موبایل می‌داند که اولین گام برای دستیابی به یک مسیر شخصی‌شده با موبایل، ایجاد پروفایل‌های کاربری برای تقسیم‌بندی مشتریان است. این نوع داده‌ها به خصوص اگر با بازخورد کاربر ترکیب شوند، نه تنها به شما نگاه عمیق‌تری به مجموعه مشتریانی که از آن‌ها داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنید، می‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند تا بفهمید این بخش‌ها چقدر متفاوت هستند.

در حقیقت برای اینکه بتوان بازاریابی موبایلی را به بهترین شکل تجربه کرد، بهتر است که نیاز‌های اولیه مخاطب را بدانید تا بهترین عملکرد را داشته باشید.

مزایای بازاریابی موبایلی چیست؟

با توجه به اینکه بیشتر افراد از موبایل استفاده می‌کنند، راحت‌تر می‌توان کمپین‌های موبایلی را اجرا کرد. اگر بخواهیم به سوال اینکه مزایای بازاریابی موبایلی چیست؟ پاسخ دهیم باید به موارد زیر اشاره کنیم.

دسترسی سریع به مخاطب

دسترسی آسان و سریع به مخاطب یکی از مزیت‌های مهم و کاربردی در بازاریابی موبایلی است. فرض کنید که می‌خواهید به مخاطب خود نزدیک شوید، به طور حتم بهترین راه برای این ارتباط از طریق موبایل است.

سرعت بالا

در موبایل مارکتینگ می‌توان به‌سرعت اطلاعات را جابه جا کرد و مشتری یا مخاطب را در جریان کمپین‌های مختلف قرار داد. دقت کنید که تاثیرگذاری پیام‌های متنی از پیام‌های ارسال شده در ایمیل بیشتر است. بنابراین برای اینکه با سرعت بالایی Mobile Marketing کنید، بهتر است که پیام‌های متنی کوتاه بر روی گوشی‌های موبایل استفاده کنید.

مقرون ‌به‌ صرفه

هزینه‌های کم بازاریابی موبایل باعث شده تا افراد بیشتری به این نوع بازاریابی اهمیت دهند. فرض کنید که محصولی را می‌خواهید معرفی کنید. خب شما چند راه تبلیغ مانند: تبلیغات در تلویزیون، تبلیغات محیطی و تبلیغ از طریق موبایل را پیش‌رو دارید. به طور حتم هزینه بازاریابی موبایلی مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود.

12 استراتژی برنده در موبایل مارکتینگ

تا به اینجای متن درباره سوال بازاریابی موبایلی چیست توضیحاتی ارائه کرده‌ایم، اما مهم است که استراتژی‌های مختلفی در موبایل مارکتینگ بدانید تا بازاریابی شما موفقیت‌آمیز باشد. در اینجا 12 استراتژی برنده در  Mobile Marketing را توضیح خواهیم داد.

1- طراحی وب سایت واکنش گرا

امروزه با توجه به اینکه بیشتر افراد جستجوهای خود را از طریق موبایل انجام می‌دهد، در نتیجه مهم است که وب سایت شما واکنش‌گرا باشد و در سیستم‌های عامل مختلف تلفن همراه، قابل استفاده باشد. در حقیقت یک وب سایت که بهینه‌سازی شده است، باعث می‌شود تا افراد بیشتری به آن مراجعه کنند و نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد. راه‌های مختلفی برای بهینه‌سازی وب سایت برای موبایل وجود دارد که عبارتند از:

  • استفاده از پلتفرم‌های مخصوص موبایل
  • استفاده از HTML5
  • اطمینان از سازگاری و واکنش‌پذیر بودن سایت

دقت کنید که محتوای وب سایت شما در این شرایط باید به گونه‌ای باشد که به راحتی در گوشی‌های همراه دیده شود.

2- محتوای مناسب موبایل

همانطور که اشاره شد، نیاز است که محتوای وب سایت شما برای موبایل بهینه شده باشد. به این معنا که مخاطب هنگام مشاهده محتوای وب سایت شما در موبایل، با بهم ریختگی متن‌ها و ستون‌ها مواجه نشود. برای اینکه بتوانید بهترین عملکرد را در محتوای مناسب موبایل داشته باشید، نیاز است که تصاویر و ویدئو‌ها را باکیفیت بالا بارگذاری کنید. همچنین محتوای بصری و تصویری باید جذاب و جالب باشند.

توصیه می‌کنیم برای اینکه محتوای بهتری در موبایل داشته باشید، متن‌ها کوتاه و مختصر باشند و زیرعنوان‌های مرتب داشته باشید.

3- بازاریابی پیامکی

هنگامی‌ که کمپین‌های بازاریابی برای تلفن‌های همراه مطرح می‌شوند، بازاریابی پیامکی اولین موردی است که به آن توجه خواهد شد. در حقیقت با به‌کارگیری موبایل مارکتینگ می‌توانید روش‌های مقرون به‌صرفه‌ای مانند: باریابی پیامکی و متنی را تجربه کنید.

با توجه به آمارهای ارائه شده، بازاریابی پیامکی حدود 98 درصد نرخ باز شدن دارند. کافی است که پیامک‌های متنی خود را با یک متن مختصر، مفید، ایجاد حس ضرورت و متمایز برای مخاطب‌ها ارسال کنید.

4- دریافت رضایت از مخاطب‌ها

مشتری‌ها هنگامی که شخصی یا سازمانی از طریق پیامک با آن‌ها در ارتباط است و سعی می‌کند محصول یا خدماتی را بفروشد، بسیار حساس می‌شوند. در حقیقت شما به حریم خصوصی مخاطب نفوذ می‌کنید و باید قبل از آن اطمینان حاصل کنید، مخاطبی که هدف شما قرار می‌گیرد، رضایت خود را برای برقرای تماس و ارسال پیامک اعلام کرده است یا خیر؟ سپس براساس رضایت مخاطب برای اولین پیام خود برنامه‌ریزی کنید. البته باید دقت کنید که با تماس‌های تلفنی یا اس ام اس‌های مکرر زیاده‌روی نکنید.

5- تبلیغات رسانه‌های اجتماعی

با توجه به اینکه رسانه‌های اجتماعی زیادی در حال فعالیت هستند و همگی از طریق تلفن همراه کار می‌کنند. توصیه می‌کنیم که در موبایل مارکتینگ خود تبلیغات در فضای اجتماعی را برنامه‌ریزی کنید. شما می‌توانید از پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام برای تبلیغات خود بهره‌مند شوید. تبلیغات راه ساده‌ای برای جذب مخاطب است و می‌توان از طریق آن به مخاطب‌های هدف مختلفی دسترسی داشت.

6- استفاده از هدف‌گذاری مبتنی بر مکان

هدف‌گذاری مبتنی بر مکان می‌تواند برای هدایت کسب و کار به مکان‌های خرده فروشی بسیار موثر باشد. این شامل هدف قرار دادن کسانی است که در آن منطقه هستند و دلیلی برای بازدید از فروشگاه برای آن‌ها فراهم می‌شود. کافی است که سیستم ارسال پیامک محلی را فعال کنید و برای شماره تماس‌های منطقه خود پیامک تبلیغاتی ارسال کنید. در این روش از بازاریابی موبایل، مخاطب هدف مشخص‌تری دارید و احتمال بازدید از کسب و کار شما افزایش پیدا می‌کند.

7- محتوای ویدیویی

استراتژی‌های بازاریابی موبایلی هنگامی ‌عملکرد عالی دارند که با محتواهای بصری و دیداری ادغام شوند. مخاطب توقع دارد که محتوای موبایلی برای او سرگرم‌کننده و قابل هضم باشد. از این‌رو بهتر است که از بازاریابی ویدئویی برای تبلیغات خود استفاده کنید یا در محتوای وب سایت که برای موبایل بهینه شده‌اند از گیف‌ها و ویدئوهای تصویری بهره‌مند شوید.

8- جستجوی صوتی

طراحی وب سایت یا بازاریابی موبایلی خود را به گونه‌ای راه‌اندازی کنید که بتوان از طریق بهینه‌سازی جستجوی صوتی به هدف مخاطب پی برد. امروزه برای اینکه راحت‌تر بتوان از جستجوی اینترنت لذت برد، نیاز است که به‌روز بود و از جستجوی صوتی بهره‌مند شد. همچنین افراد برای اینکه بتوانند مکان‌های مختلفی مانند: رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و کسب و کارهای خدماتی را جستجو کنند از سیستم صوتی بهره‌مند می‌شوند که همین موضوع باعث افزایش نرخ تعامل مخاطب خواهد شد.

9- بازاریابی Push موبایل

بازاریابی Push موبایل با استفاده از فناوری Push یا همان فشار، پیام‌های بازاریابی را بر روی دستگاه‌های تلفن همراه ارسال می‌کند. این موضوع شرایطی را فراهم می‌کند تا اطلاعات مرتبط را به کاربران ارائه دهید، حتی اگر آن‌ها در وب سایت یا اپلیکیشن شما عضو نیستند. اعلان‌های Push موبایل به شما این امکان را می‌دهند که با مشتری‌های موجود و بالقوه به روشی ساده و مؤثر ارتباط برقرار کنید.

10- بازاریابی درون برنامه‌ای

بازاریابی درون‌برنامه‌ای، بازاریابی از طریق اپلیکیشن‌های موبایل است. بازاریابی درون‌برنامه‌ای می‌تواند برای برند خودتان یا برای برندهای دیگر باشد. برای برند خودتان، بازاریابی درون‌برنامه‌ای به استفاده از بنرها، پوشش‌ها و پیام‌های صندوق ورودی اشاره دارد که معرفی و ارائه محصولات و خدمات شما را برنامه‌ریزی می‌کند. در حقیقت بازاریابی درون‌برنامه‌ای به شما این امکان را می‌دهد تا از طریق تبلیغات در اپلیکیشن‌های محبوب، پایگاه مشتری‌های خود را افزایش دهید.

11- بازاریابی QR کد

بازاریابی QR کد یکی از بازاریابی موبایلی یا همان موبایل مارکتینگ است که به شما این امکان را می‌دهد که دسترسی مخاطب را به محتوای مد نظر خود راحت‌تر کنید. مخاطب می‌تواند با اسکن این کد شرایط مختلفی را تجربه کند. به طور مثال شما می‌توانید از طریق این کد، لینک به وب سایت خود ایجاد کنید یا کسب و کار خود را به مخاطب معرفی کنید تا به امکانات وب سایت شما دسترسی داشته باشند.

مشتری‌ها می‌توانند کد QR را با دوربین گوشی هوشمند خود اسکن کنند و به هدف شما از ایجاد این کد دسترسی داشته باشند. بازاریابی کد QR به شما این امکان را می‌دهد که مشتری‌های بیشتری را درگیر کنید.

12- بازاریابی GPS

بازاریابی جی‌پی‌اس از عملکرد GPS در تلفن‌ها برای کمک به بازاریاب‌ها برای اشتراک‌گذاری تبلیغات مرتبط براساس موقعیت مکانی افراد استفاده می‌کند. به این روش بازاریابی جغرافیایی یا مکان‌یابی جغرافیایی نیز گفته می‌شود.

استراتژی بازاریابی پیامکی و سامانه ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی

استراتژی بازاریابی پیامکی یکی از روش‌های بازاریابی موبایلی است که باید از طریق سامانه‌های پیامکی اجرا شود. مدیانا به عنوان ارائه‌کننده پنل پیامکی و سامانه ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی در کنار شما است تا در زمان کوتاهی بهترین خدمات را دریافت کنید و مشتری‌های خود را افزایش دهید.

مدیانا یک پلتفرم جامع برای کسب و کارها است که شرایط تعامل و ارتباط موثر با مشتری و مخاطب‌ها را از طریق ارسال پیامک فراهم می‌کند. شما با تهیه این پنل می‌توانید از سرویس‌های مختلف مانند: پیامک، تـلفن ابری و پیام صوتی بهره‌مند شوید و به راحتی برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای بازاریابی موبایلی خود داشته باشید. به طور کلی ما در این متن سعی کرده‌ایم که به سوال بازاریابی موبایلی چیست پاسخ دهیم و 12 استراتژی مختلف را برای پیاده‌سازی موبایل مارکتینگ بررسی کرده‌ایم. اما اگر شما عزیزان سوال یا ابهامی ‌دارید که در این متن به آن اشاره نشده است، کافی است که در انتهای همین مطلب و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید تا در زمان کوتاهی به سوالات شما عزیزان پاسخ داده شود.

 

سوالات متداول

بازاریابی موبایلی استفاده از پیام‌ها برای تبلیغات ارسال شده به تلفن همراه کاربر است. انواع مختلف بازاریابی تلفن همراه شامل استفاده از پیامک، پیام‌رسانی MMS، برنامه‌های موبایل، بازی‌ها، اعلان‌های فشار روی تلفن‌ها یا حتی استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه با کد QR است.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .