آیا تا به حال فکر کردهاید که چگونه میتوانید برای بهبود تجربهی خرید مشتریانتان، از پیامک استفاده کنید؟
تبدیل بازدیدکنندگان وبسایت به مشتریان کسبوکار، یکی از اصلیترین چالشهای اغلب کسبوکارهای اینترنتی است. از سوی دیگر، بهبود تجربهی خرید مشتری (Customer Experience) و افزایش شاخص تکرار به خرید مشتریان، از دغدغههای همیشگی کسبوکارهای آنلاین بوده است.
در این مقاله، میخواهیم ۸ استراتژی کاربردی درخصوص نقش اس ام اس و بازاریابی پیامکی در بهبود این شاخصها را با یکدیگر مرور کنیم. اگر تا امروز، از پیامک و نقش معجزهآسای آن در کسبوکارتان غافل بودهاید، تا انتهای این مطلب، با ما همراه باشید.
“قدرتی به خریدارانتان بدهید، تا در مرحلهی بازدید و ارزیابی، بتوانند به تصمیم خودشان اطمینان کنند.”
در مرحلهی بازدید(Consideration Phase)، تلاش کنید تا با کاربرتان ارتباط برقرار کنید و با او همصدا شوید. همچنین باید مشوقهایی را در این فاز برای کاربر ارسال کنید تا بتوانید او را به مشتری تبدیل کنید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
یک: اولین پیام را ماندگار کنید!
اگر یک نفر این زحمت را به خودش میدهد، که در وبسایت شما ثبتنام کرده و شماره تماسش را برای ارسال پیامک در اختیارتان قرار داده، احتمالا بسیار به خرید نزدیک است!
اولین نقطهی تماس شما با این فرد، اس ام اس خوشآمدگویی یا Welcome Message است. این یک فرصت استثنایی برای شماست، تا در اولین پیام، به خوبی برند خود را معرفی کرده و یک مشتری بالقوه یا سرنخ فروش (Lead) را علاقهمند و مشتاق به خرید کنید.
یکی از راههایی که میتوانید بیشترین سود را از پیام خوشآمدگویی داشته باشید، استفاده از یک متن نسبتا طولانی است که توجه مخاطب را به خود جلب کند. حتی میتوانید از پیامهای چندرسانهای (MMS) برای جلب توجه بیشتر استفاده کنید.
هرچند ارسال MMS یا پیامکهایی با تعداد کاراکتر زیاد، در نگاه اول پرهزینه به نظر میرسد، اما باید بدانید که میزان نرخ تبدیل در پیامهای اول بسیار بیشتر است!
“از هزینهی اولین پیام نترسید! به اندازهی کافی پیامک خوشآمدگویی را طولانی بنویسید و مطمئن شوید که لحن و صدای برند شما به خوبی به گوش مخاطبتان رسیده است.”
دو: به مشتریان خود با کد تخفیف انگیزه بدهید.
خریدارن همیشه از تخفیف استقبال میکنند. بنابر تحقیقات انجام شده، اکثر مصرفکنندگان علاقهمند به دریافت پیامکهای تبلیغاتی به همراه کد تخفیف هستند.
تخفیفهای سنگین؟ نه! از مقادیر کم شروع کنید. مثلا در وهلهی اول برای تشکر از عضویت مشتریان در سایتتان یک کد تخفیف ۱۰ درصدی برایشان ارسال کنید. وابسته به نوع کسبوکارتان میتوانید در صورت عدم خرید مشتری، در یک مدت زمان مشخص، پیامک مجددی ارسال کرده و میزان کد تخفیف را بالاتر برده و پیشنهادات جذابتری ارائه کنید.
وقتی یک عضو جدید در لیست پیامکی خود پیدا میکنید، نکتهی خیلی مهمی که وجود دارد این است که بفهمید، چه نوع از محرکهایی برای این فرد مناسب است. آیا این کاربر میخواهد یک کد تخفیف مخصوص او برایش ارسال کنید یا صرفا دوست دارد از زمان اوج تخفیفهای فروشگاه شما باخبر شود؟ شما باید به سوالات اینچنینی پاسخ دهید و مخاطبین خود را به درستی دستهبندی کنید.
یکی از روشهایی که میتواند به شما در راستای دستهبندی درست کاربرانتان کمک کند روش تست A/B است. از این روش میتوانید برای بهینهسازی ارسال پیامک انبوه نیز استفاده کنید.
سه: روشهای پرداخت منعطفتان را اطلاعرسانی کنید.
اگر روش پرداخت اقساطی و اعتباری دارید، حتما به کاربران اطلاع دهید که میتوانند الان خرید کنند و بعدا پرداخت خود را انجام دهند. همچنین شرایطی مثل پرداخت در محل نیز میتواند برای مشتریان شما جذاب باشد.
زمانی که مشتریان از این شرایط آگاه شوند راحتتر به شما اعتماد میکنند و با اعتماد به نفس بیشتری اقدام به خرید از شما میکنند.
در برخی بیزینسها مشاهده شده که اطلاعرسانی روشهای پرداخت منعطف و اقساطی تا ۷۳٪ افزایش در فروش را به همراه داشته است.
“در هنگام خرید برای کاربران ارزش افزوده ایجاد کنید.”
بعد از اینکه مشتری سفارشی را ثبت کرد، باید آنان را با محتوایی درگیر کنید که به بهبود تجربهی خرید مشتریان کمک کند.
چهار: قبل از تلاش برای فروش محصولات دیگر، از محصولات فعلی پشتیبانی کنید.
نکتهی مهمی که بسیاری از کسبوکارها درخصوص آن اشتباه میکنند، این است که پس از خرید مشتری، سعی میکنند با پیام های فوری، اقدام به Upselling و فروش محصولات بیشتری کنند. اما باید توجه داشته باشید که پشتیبانی از محصول فروخته شده و ارسال محتوای مربوط به آن، مانند سوالات متداول و یا نحوهی استفاده، بسیار مهمتر است و باعث رقم خوردن تجربهی خوب از خرید و به تبع آن، تکرار به خرید میشود.
“مشتریان دوست ندارند بلافاصله بعد از خرید، مجددا مورد هجوم تبلیغات قرار گیرند.”
پس بهتر است اجازه دهید تا افراد از کالایی که خریدهاند استفاده کنند و سپس اقدام به فروختن محصولات جانبی به آنان کنید.
اما چگونه باید بفهمیم که زمان فروختن محصولات جدید رسیده است؟
بهترین راهحل این است که از دادههای مربوط به مشتریان قبلی استفاده کنیم و با تحلیل آنها زمان اقدام به خرید مجدد را توسط کاربران پیشینی کنید. همچنین در خصوص بعضی محصولات، بدون استفاده از دیتا نیز این زمان قابل حدس است. برای مثال اگر یک فروشگاه لنز طبی داشته باشید و شخصی از شما لنز طبی ماهیانه بخرد، احتمالا یک ماه بعد مجددا اقدام به خرید خواهد کرد.
پنج: وضعیت درلحظه سفارش را اطلاع دهید.
یکی از راحتترین راههایی که میتوانید از طریق آن مشتریانتان را از وضعیت سفارششان مطلع کنید و به صورت در لحظه به آنها اطلاع دهید، استفاده از وب سرویس پیامک است.
ارسال کد رهگیری پستی و اطلاعات مربوط به پیک یا زمان مراجعهی پیک میتواند برای مشتری بسیار جذاب و رضایتبخش باشد. توجه داشته باشید که استفاده از پیامکهای هوشمند شخصیسازی شده اغلب موثرتر است. برای این کار میتوانید از پنل پیامکی استفاده کنید.
“برای بازگشت مشتریان و تکرار به خرید از ارتباط گرفتن با آنان غافل نشوید.”
در ادمه هدفمان این است که کاربران را درگیر کینم و ارتباطمان را به صورت گرم و صمیمانه با مشتریان حفظ کنیم.
شش: موارد انحصاری را از طریق پیامک اطلاعرسانی کنید.
زمانی که صحبت از تبلیغات و قدرت اس ام اس مارکتینگ میشود، تقریبا تمام متخصصان بازاریابی از پیشنهادات انحصاری صحبت میكنند.
وقتی شما به لیست مشترکان پیامکی کسبوکارتان قبل از بقیه اطلاعرسانی کنید و پیشنهادهای خاص و جذاب بیزینس را قبل از همه برای آنان ارسال کنید، باعث میشوید که احساس خاص بودن به این کاربران دست بدهد و به طور قابلتوجهای نرخ تبدیل افزایش مییابد!
اگر دقت کرده باشید، بسیاری از شرکتهای بزرگ از پیامکهای شخصیسازی شده و پکیجهای جذاب انحصاری برای شگفتزده کردن مشتریانشان استفاده میکنند.
هفت: از دادهها برای شخصیسازی استفاده کنید
پیامک، یکی از کانالهای بازاریابی است که امکان شخصیسازی در آن، بسیار زیاد است. پس دقت کنید که در تمامی ارتباطات خود با کاربرانتان با دقت و حساسیت زیاد رفتار کنید.
یکی از کارهایی که حتما باید انجام دهید، این است که از هر دادهای که از مشتریان به دست میآورید، به خوبی برای ساخت تجربهی بهتر در خرید استفاده کنید، این دیتا میتواند نام، نام خانوادگی، کالای خریداری شده و یا هر اطلاعات دیگری باشد.
برای این که بتوانید از پیامکهای شخصیسازی شده به خوبی استفاده کنید، باید به سه سوال اساسی در خصوص مشتریان پاسخ دهید:
۱. چه کسی؟
۲. چه چیزی؟
۳. و چرا؟
پرسیدن این سوالات و همچنین استفاده از اطلاعات و سوابق خرید مشتری، به شما کمک میکند تا به خوبی به قصد و نیاز اصلی مشتریان پی ببرید. برای مثال اگر شما برندی هستید که بر افزایش تعداد دفعات خرید مشتری تمرکز کردهاید، میتوانید کمپینهایی را برنامهریزی کنید تا با تحلیل رفتار مشتری، بتوانید زمان تقریبی خرید بعدی او را پیشبینی کرده و در زمان مناسب، پیشنهادات شگفتانگیزی به او ارائه کنید که نتواند به آنها نه بگوید.
“شناخت درست مشتریان، به شما کمک میکند، پیامهایی ارسال کنید که مشتریان عاشق محتوای آن هستند!”
هشت: استراتژی بازاریابی پیامکی خود را مرتبا ارزیابی کنید
مهم نیست به تازگی استفاده از پیامک را شروع کردهاید یا سالهاست برای برندتان از بازاریابی پیامکی استفاده میکنید: هر کمپین جدید، فرصتی است تا بدانید کاربران شما به دنبال چه چیزی هستند؟
باید اطلاعاتی را که به دست میآورید را تحلیل و آنالیز کنید تا دریابید، چگونه میتوانید از ریزش کاربران جلوگیری کرده و نرخ تعامل آنان را افزایش دهید.
برای مثال اگر یک فروشگاه آنلاین از تحلیل رفتار کاربران متوجه شود کاربرانی که یک کالای خاص را خریداری میکنند، پس از مدتی نیاز به کالای دیگری دارند، میتواند با ارسال پیامک شخصیسازی شده و دادن یک پیشنهاد مناسب به گروهی خاص از مشتریان، فروش را به طرز قابل توجهی افزایش دهد.
“با افزایش حجم تبلیغات پیامکی، کاربران اندک اندک نسبت به پیامک بیتفاوت میشوند. پس حتما با دقت و حساسیت بالا، سعی کنید محتوای کاربردی و مفیدی را برای کاربرانتان ارسال کنید.”
حال که با کاربرد بازاریابی پیامکی آشنا شدید و استراتژیهای مختلف، جهت استفاده از پیامک را باهم آموختیم، میتوانید با استفاده از پنل اس ام اس مدیانا، بازاریابی پیامکی را به رایگان شروع کنید!