بازاریابی و مدیریت تبلیغات یا بهنوعی معرفی محصول و خدمات به مشتری و بازار، اصول، قواعد و استراتژیهای خاص خود را دارد. این استراتژیها، نحوه معرفی محصول را در شرایط و موقعیتهای خاص یا برای افراد متفاوت، مشخص میکنند. استفاده درست و دقیق از این استراتژیها در زمان مناسب میتواند عامل موفقیت یک کسبوکار باشد و یک شغل نوپا و کوچک را حتی در فاصله زمانی کوتاه به برندی بزرگ و شناختهشده تبدیل کند. بازاریابی رویدادی یکی از شیوههای معروف و شناختهشده تبلیغات است که سالهاست در بازارهای کشورهای مختلف توسط برندهای بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار میگیرد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
بازاریابی رویدادی چیست؟
این نوع بازاریابی بهطور خلاصه به معنی حضور مخاطب یا مشتری در یک رویداد است. این رویداد که معمولا با سرگرمیها و تفریحاتی برای شرکتکنندگان همراه است، باهدف جلب توجه و تمرکز افراد بر برندی خاص برگزار میشود. در بازاریابی رویدادی، امکان ارتباط مخاطب با کارکنان و مدیران برند، دیدن محصولات برند از نزدیک و پرسوجو درباره آنها از کارشناسان مربوطه و بررسی و تست آن از نزدیک فراهم میشود.
درکنار این مهم، برای افراد که قرار است به مشتریهایی وفادار تبدیل شوند، سرگرمیهایی نیز فراهم شده و امکان تست محصول نیز به آنها داده میشود تا اعتماد بیشتر نسبت به برند پیدا کنند. اینکار در ذهن مشتری این تصور را ایجاد میکند که مدیران برند، برای مشتری خود ارزش قائل شده و مشتری در اولویت قرار دارد نه برند و تبلیغات محصول. ضمن اینکه خاطرات خوش ثبتشده در ذهن مشتری، کمک میکند تا نام برند و محصولاتش برای همیشه در یاد او بماند.
تفاوت بازاریابی رویدادی و بازاریابی سنتی
بازاریابی رویدادی یکی از شیوههای نوین و بهروز بازاریابی و معرفی محصول است. تفاوت مهم آن با روشهای سنتی، تعیین دقیقتر و انتخابشده بازار هدف و مخاطب قرار دادن او است. درواقع شما در استراتژی بازاریابی رویدادی، مخاطب خود را متناسب با محصولی که ارائه میکنید گزینش کرده و سعی به معرفی دقیقتر محصول و ارائه ارزش خرید و برتریهایش به او میکنید. برای مثال برای تبلیغ مجموعه هتلی در شهرهای توریستی، علاقمندان به سفر و خانوادههای اهل مسافران شناسایی شده و به رویداد مدنظر دعوت میشوند. حال اینکه در روشهای سنتی بازاریابی، یک آگهی تلویزیونی یا بیلیبود خیابانی، با احتمال دیده شدن آن توسط بازار هدف مورد استفاده قرار میگیرد. دیده شدنی که امکان تاثیرگذاریاش نیز چندان بالا نبود.
استراتژیهای بازاریابی رویدادی
اینکه بازاریابی رویدادی چگونه اجرا شده و استراتژیهای این روش تبلیغاتی چگونه تعیین شود نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به این معنی که زمانی این روش تاثیر لازم و مدنظر ما را خواهد داشت که بهطور اصولی و دقیق و در زمان و مکان مناسب انجام شود. پیش از برگزاری رویداد لازم است که تیم بازاریابی، بر هدف این روش تبلیغاتی یعنی بهجا گذاشتن اثری خوب، مثبت و ماندگار در ذهن مخاطب تلاش کنند. برای اینکار لازم است موارد زیر را پیش از برنامهریزی رویداد درنظر گرفت:
- درنظر گرفتن شخصیت برند و هویت آن (بهنوعی شعار اصلی برند)
- رویداد مطابق با نیاز مخاطب ترتیب داده شود تا بتواند بازخورد خوبی دریافت کند
- مشخص کردن تصویر ذهنی ایده آلی از برند که قرار است در ذهن مخاطب باقی بماند.
درعین حال لازم است که جامعه هدف برند بهطور دقیقتر و گزیدهتر مشخص شود. میتوان اطلاعرسانی درمورد رویداد را برای این جامعه از طریق پنل اساماس انجام داد. همچنین ضروری است که وجه تمایز محصولات برند نیز مشخص شود تا در این رویداد این وجه تمایز به مخاطبان مدعو یادآوری شده و البته بهشکلی ملموس و قابلتست، اثبات شود. به این معنی که گروه تبلیغات باید سعی کند در این رویداد تصویر و ذهنیت ایدهآلی که برند در راستای تولید خدمات و محصول بر آن متمرکز است را بر ذهن مخاطبان القا کنند. نکته مهم اینکه باید درنظر گرفت که مخاطب هدف از رویداد ترتیب دادهشده را ارزشی بداند که برند برای او قائل است و نه معرفی و تبلیغات محصولاتش.
بازاریابی مناسبتی
یکی از استراتژیهای مناسب و خوب برای بازاریابی رویدادی، برنامهریزی برای زمانها و موقعیتهای خاص عمومی یا بهنوعی بازاریابی مناسبتی است. برای مثال شما رویداد خود را متناسب با محصولتان بهمناسبت عید نوروز، شب یلدا، روز مادر یا روز پدر برگزار کنید. دقت کنید که مخاطبان رویداد میتوانند در مناسبتهای مختلف متفاوت باشند. برای مثال اگر برند شما تولید کننده لوازم آرایشی بهداشتی است، بهمناسبت روز مادر، زنان میانسال دارای فرزند مخاطب مناسب رویداد شما هستند و بهمناسبت روز عشق، دختران جوان و اغلب مجرد میتوانند مخاطبین بهتری باشند. همچنین درنظر داشته باشید که استراتژیهای بازاریابی رویدادی بسیار گستردهاند و حتی تست یک خوراکی یا نوشیدنی رایگان در خیابان یا جلوی یک فروشگاه را نیز دربر میگیرند.
برگزاری یک رویداد یا حمایت از یک رویداد؟
یک روش دیگر برای این نوع بازاریابی این است که، برند میتواند حامی یا اسپانسر یک رویداد باشد. درواقع این شیوه نیز یکی دیگر از استراتژیهای بازاریابی رویدادی است و بیانگر این حقیقت که لازم نیست برند حتما برگزارکننده رویداد باشد بلکه میتواند به عنوان حامی مالی یک جشن بزرگ یا رویداد خاطرهانگیز معرفی شود. در این شرایط، اهدای هدیه از طرف برند به مدعوین یا شرکتکنندگان، تست رایگان محصولات درکنار مراسم و گاهی پذیرایی از مخاطبین را نیز میتوان مکمل اسپانسرینگ رویداد قرار داد تا تاثیرگذاری فعالیت صورت گرفته را به حداکثر رسانده و اعتماد و اطمینان مشتری را از احترامی که برند برای او قائل است بهدست آورد.
سخن پایانی
درنهایت باید گفت، بازاریابی و تبلیغات در دنیای امروز وارد حیطههای جدید و بزرگتر شده است و نمیتوان برای موفقیت در بازار تنها به روشهای سنتی و ساده تبلیغات بسنده کرد. بهرهمندی از شیوههای نو و جدید تبلیغات مانند بازاریابی رویدادی و استفاده از ابزار جدید و کارآمد مانند تلفن ابری از ملزومات کسب سهم حداکثری از فروش در بازار و پیشرفت سازمان، شرکت و برند به سمت اهدافی نهایی است.