جشنواره پاییزی مدیانا، ویژه پنل های پیامکی
مهلت استفاده تا 30 مهر 

معرفی بازاریابی چابک یا Agile Marketing

14-aban-معرفی-بازاریابی-چابک-یا-Agile-Marketing

بازاریابی چابک پاسخی محکم به شیوه‌های بازاریابی در 30 سال گذشته است. تیم‌های مارکتینگ به طور سنتی از کانال‌های تبلیغاتی مانند رادیو، تبلیغات چاپی و بیلبوردها برای دستیابی به مخاطبان گسترده استفاده می‌کنند. همه این روش‌ها به هزینه‌های زیادی نیاز دارند و برای اندازه گیری بازگشت سرمایه محدود هستند.

اینترنت نحوه عملکرد تیم‌های بازاریابی را تغییر داده است. امروزه تیم‌های بازاریابی می‌توانند به روش‌های قابل اندازه گیری و سازگارتر با دنیای دیجیتال عمل کنند. به همین دلیل است که بسیاری از سازمان‌ها به بازاریابی چابک روی می‌آورند. برای مثال، بسیاری از کسب و کار برای شروع به سراغ «اس ام اس مارکتینگ» می‌روند زیرا بازخورد سریعی می‌گیرند و می‌توانند کمپین خود را بهتر اندازه گیری کنند. در این بررسی به مفهوم و عملکرد اجایل مارکتینگ اشاره می‌کنیم.

بازاریابی چابک چیست؟

بازاریابی چابک (Agile Marketing) یکی از انواع روش های بازاریابی است که در هسته خود همکاری، انعطاف پذیری، تکرار، سرعت، کارایی و تلاش‌های نتیجه گرا را شناسایی کرده و بر آن تمرکز دارد. این روش مارکتینگ ابزاری است که نحوه عملکرد تیم‌های بازاریابی را تغییر می‌دهد. در دنیای دیجیتالی که به سرعت در حال تغییر است و نیاز به ارتقای مداوم دانش دارد، روش‌های چابک به تیم‌های بازاریابی توانایی اندازه گیری همه عناصر را به روشی هوشمندانه می‌دهند.

ارزش‌های اصلی که در روش‌های چابک دیده می‌شوند عبارتند از:

  • تعاملات تیمی قوی در مدیریت فرآیندها
  • استفاده از نرم افزار به جای مستندات گسترده
  • پاسخگو بودن و باز بودن شرایط برای هرگونه تغییر

هدف بازاریابی چابک

هدف اصلی اجایل مارکتینگ اجرای پروژه‌ها با سرعت بیشتر و بدون به خطر انداختن کیفیت محصولات قابل تحویل است. برای رسیدن به این هدف باید ساختار تیم، گردش کار پروژه و ارتباطات داخلی را ایجاد کنید. به طور کلی، شما باید یک تیم بازاریابی چابک داشته باشید که با اصول چابک آشنا باشد و بتواند اهداف مورد نظر را به سرعت اجرا کنند.

به کارگیری مفاهیم چابک در بازاریابی می‌تواند نتایج زیر را به همراه داشته باشد:

  • تمرکز بیشتر و بهتر بر برنامه ریزی بلندمدت
  • استفاده بهینه از داده‌های مربوط به نیازهای مشتری
  • بهینه ساز عملکرد کمپین‌ها برای اثرگذاری قوی

چارچوب بازاریابی چابک

در ادامه به چارچوب‌های اصلی این روش بازیابی اشاره می‌کنیم:

1- اسکرام

اسکرام یک چارچوب مدیریتی است که تیم‌ها از آن برای خود سازماندهی و کار در جهت یک هدف مشترک استفاده می‌کنند. این روش مجموعه‌ای از جلسات، ابزارها و نقش‌ها را برای تحویل کارآمد پروژه توصیف می‌کند. تیم‌ها از اسکرام برای حل مشکلات پیچیده به‌طور مؤثر و پایدار بهره می‌برند.

2- کانبان

کانبان یک کلمه ژاپنی است که مستقیماً به عنوان «کارت بصری» ترجمه می‌شود. این روش به عنوان یک شیوه مدیریت پروژه شناخته می‌شود. کانبان شامل ایجاد کارت‌های بصری است که جزئیات مربوط به یک کار را فهرست می‌کند. کارت‌ها در لیست‌هایی روی یک تابلو سازماندهی می‌شوند که مراحل مختلف یک فرآیند تولید را نشان می‌دهند.

3- اسکرامبان

کانبان و اسکرام را می‌توان با هم ترکیب کرد و تحت نام «اسکرامبان» مورد استفاده قرار داد. تیم‌های بازاریابی می‌توانند از اجزای هر دو روش برای نیازهای خود استفاده کنند. کار تیمی در اسکرامبان در تکرارهای کوچک سازماندهی می‌شود و با کمک یک برد بصری (مشابه بردهای اسکرام و کانبان) تحت نظارت قرار می‌گیرد.

مزایای بازاریابی چابک

یادگیری مزایای این شیوه بازاریابی جهت اجرای صحیح آن حیاتی است. پس بیایید اکنون نگاهی به فواید اجایل مارکتینگ بیندازیم:

  • سازگاری سریع: زمانی که کمپین خاصی در حال حاضر عملکرد خوبی ندارند، این امکان وجود دارد که آن را بر اساس داده‌های جدید تغییر داد. نیازهای بازار دائماً در حال تغییر هستند، بنابراین سازگاری سریع با تغییرات اهمیت زیادی دارد.
  • شفافیت مداوم: تیم‌ها شفافیت بسیار مورد نیاز را با نرم افزار مدیریت وظایف دریافت خواهند کرد. این مهم به وضوح پیشرفت انجام شده، تصمیمات اتخاذ شده، هدف اصلی هر کمپین و همچنین تنگناها را تا زمانی که پروژه در حل انجام است، نشان می‌دهد.
  • بهره وری بالا: نزدیک به 40 درصد از بازاریابان که از چابک استفاده می‌کنند، بهره وری بیشتری در تیم خود داشته‌اند. از آنجایی که بازاریابی چابک امکان انجام تست‌ها و سازگار با تغییرات را فراهم می‌کند، بهره‌ وری و انگیزه را نیز افزایش می‌دهد.
  • همکاری قوی‌تر: همسویی با سایر بخش‌ها مانند فروش در عملکرد کلی سازمان تاثیر بالقوه دارد. بازاریابی چابک بر اصل ارتباط قوی، منظم و شفافیت استوار است.
  • پیشرفت از طریق فناوری: فناوری حتی در اجایل مارکتینگ نیز مهم است. فناوری به سهولت ایجاد کمپین‌ها، همکاری قوی تیمی و همگام سازی وظایف تیمی کمک زیادی می‌کند.

کلام آخر

بازاریابی چابک به شما امکان می‌دهد پروژه‌های خود را سریع‌تر و با نتایج بهتر اجرا کنید. با این حال، برای پیاده سازی این روش بازاریابی مهم است که درک روشنی از اصول اولیه آن و ویژگی‌هایی که باید توسعه دهید داشته باشید. به عنوان یک بازاریاب با تجربه، پیشنهاد میی‌کنم از ابزارهای مناسب برای مدیریت موثر پروژه‌های بازاریابی خود با استفاده از رویکرد چابک استفاده کنید. این ابزارها می‌توانند کمک بزرگی باشند، به خصوص زمانی که تیم شما در رویکرد اجایل مارکتینگ تازه کار باشد. یکی از این رویکردها می‌تواند استفاده از «پنل اس ام اس» مدیانا برای دریافت بازخورد سریع از مخاطبان هدف باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ورود پنل‌ مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

پنل اصلی

امکان ارسال‌های متنوع‌تری خواهید داشت.

پنل جدید (نسخه آزمایشی)

تجربه کاربری بهتری خواهید داشت.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .