پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

وب سرویس احراز هویت با ارسال اس ام اس

24-mehr-وب-سرویس-احراز-هویت-با-ارسال-اس-ام-اس

احراز هویت (Authentication) یک شیوه مرسوم در سیستم‌های کامپیوتری، وب‌سایت‌های آنلاین و اپلیکیشن‌های موبایلی است که با کمک آن به تایید اصالت مالکیت حساب‌های کاربری پرداخته می‌شود. مزایایی که احراز هویت با ارسال اس ام اس برای کسب و کار یا کاربران فراهم می‌کند موجب شده تا از این شیوه به‌صورت گسترده‌ای استفاده شود.

احراز هویت چیست و چه اهمیتی دارد؟

احراز هویت یا اصالت‌سنجی، فرآیندی است که در آن به بررسی هویت یک فرد براساس مدارکی پرداخته می‌شود که تنها او حق دسترسی به آن‌ها را دارد. اهمیت احراز هویت از آنجایی نمایان می‌شود که بزرگترین نقص امنیتی در سایت‌ها، فروشگاه‌های اینترنتی یا حتی اپلیکیشن‌های موبایلی از دسترسی غیرمجاز به حساب‌های کاربران ایجاد می‌شود.

اگر احراز هویت به‌درستی انجام نگردد، امکان دسترسی غیرمجاز به اکانت‌ها ایجاد می‌شود و اطلاعات بسیاری از تراکنش‌های مالی یا غیرمالی افشا خواهد شد. این موضوع باعث سواستفاده‌های گسترده خواهد شد.

انواع احراز هویت

احراز هویت با ارسال اس ام اس تنها شیوه اصالت کاربران نیست و انواع روش‌های دیگری هم وجود دارد. در احراز هویت 4 فاکتور زیر مورد توجه قرار می‌گیرد:

  • چیزی که کاربر می‌داند: مانند نام کاربری و رمز عبور؛
  • چیزی که کاربر دارد: مانند کارت بانکی؛
  • چیزی که کاربر هست: مانند بیومتریک؛
  • احراز هویت چند فاکتوری: که در آن از رمزهای عبور یک‌بار مصرفی استفاده می‌شود که به ایمیل، پیامک یا اپلیکیشن رمزساز ارسال می‌شود.

تفاوتی نمی‌کند که از چه روش احراز هویتی استفاده کنیم، نکته مهم این است که این شیوه باید برای همه کاربران در دسترس باشد و به حدی ساده باشد که همه امکان استفاده از آن را داشته باشند.

احراز هویت با ارسال اس ام اس چگونه کار می‌کند؟

احراز هویت با پیامک بسیار ساده است. در این شیوه با استفاده از یک وب سرویس پیامکی که توسط کسب و کار تهیه می‌شود یک رمز عبور یک‌بار مصرف یا همان کد احراز هویت برای شماره تلفن همراه کاربر ارسال می‌شود.

اگر شماره تلفن همراه کاربر صحیح باشد، این رمز توسط وی دریافت شده و در فرم مرتبط در سایت یا فروشگاه اینترنتی وارد می‌شود. بدین شکل، کسب و کار به سادگی به اصالت‌سنجی هویت کاربران خواهد پرداخت.

تقویت امنیت سیستم‌های کامپیوتری به کمک احراز هویت با ارسال اس ام اس

در احراز هویت با ارسال اس ام اس یک لایۀ امنیتی دیگر نیز اضافه می‌شود. در حقیقت اگر هکر قصد دسترسی غیرمجاز به اکانتی را داشته باشد باید علاوه‌بر نام کاربری به سیستم پیام‌رسانی تلفن همراه کاربر نیز دسترسی پیدا کند.

مزایای احراز هویت با ارسال اس ام اس

ارسال پیامک احراز هویت یا رمز عبور یک‌بار مصرف به گوشی کاربران مزایایی را به همراه می‌آورد:

1- امنیت بالا به نسبت سایر روش‌های احراز هویت

استفاده از پیامک یک شیوه امن برای اصالت‌سنجی افراد است. زیرا دسترسی به گوشی تلفن همراه و پیامک‌های آن تنها برای صاحب شماره تلفن امکان‌پذیر است.
استفاده از رمز یک‌بار مصرف در احراز هویت با اس ام اس موجب می‌شود تا احتمال افشا اطلاعات کاهش پیدا کند. این روش به نسبت استفاده از رمزهای عبور ثابت، امنیت بالاتری دارد.

2- پیاده‌سازی آسان

برای اجرای این شیوۀ اعتبارسنجی تنها لازم است تا افزونه پیامکی را بر روی پنل وردپرس یا افزونه ووکامرس نصب کنیم. از طرفی دیگر کاربران نیز برای دریافت کد احراز هویت نیازی به ورود ایمیل یا نرم‌افزار خاصی ندارند.

3- گستردگی مخاطبان

امروزه اکثر کاربران دارای گوشی تلفن همراه هستند و از طریق پیام آن رمز عبور را دریافت می‌کنند. در احراز هویت با ارسال اس ام اس نیاز به هیچ سخت‌افزار یا برنامۀ واسطی وجود ندارد.

4-ارزان بودن احراز هویت با ارسال اس ام اس

با خرید یک پنل اس ام اس حرفه‌ای، امکان ارسال کدهای احراز هویت یا رمزهای عبور وجود دارد. هزینۀ کمی که برای ارسال این پیامک‌ها توسط کسب و کار انجام می‌شود و در ازای آن امنیت بالایی به‌دست می‌آید؛ این روش را بسیار محبوب کرده است.

5- آفلاین بودن

برخلاف شیوه‌های مرسوم دیگر برای ارسال کد احراز هویت به ایمیل یا اپلیکیشن‌های رمزساز که نیاز است تا کاربران آنلاین باشند، در احراز هویت با ارسال اس ام اس، رمز عبور آفلاین بر روی گوشی تلفن همراه کاربران ارسال می‌شود. بنابراین دغدغه‌ای برای دسترسی به اینترنت در گوشی تلفن همراه وجود ندارد.

آشنایی با روش‌های تولید رمز در سامانه‌های احراز هویت با ارسال اس ام اس

همانطور که تجربه دریافت کد فعال‌سازی یا رمز عبور یک‌بار مصرف را دارید، این کدها دارای ساختار ساده‌ای هستند. نحوۀ تولید این اعداد علاوه‌بر سادگی باید دارای امنیت بالایی باشد تا احتمال تکراری شدن آن‌ها کاهش یابد. روش‌های متنوعی برای تولید کد احراز هویت با اس ام اس وجود دارد:

  1. استفاده از کدهای احراز هویت موجود در کارت‌های شبکه: در این شیوه مجموعه‌ای از کدهای فعال‌سازی از قبل تولید می‌شوند و به هر کاربر اختصاص داده می‌شوند. به این کدها شماره تراکنش گفته می‌شود و احتمال حدس زدن آن‌ها وجود دارد. نگهداری از این کدها در یک پایگاه داده، احتمال حملات امنیتی را افزایش می‌دهد؛
  2. تولید رمز یک‌بار مصرف با کمک توکن‌ها: در این روش استفاده از توکن‌های سخت‌افزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چند که این شیوه امنیت بالایی دارد اما هزینه‌های اجرای آن بسیار زیاد است؛
  3. استفاده از الگوریتم‌های امن برنامه‌نویسی: جهت ارسال کد احراز هویت از الگوریتم‌های استفاده می‌شود که الگوهای خاصی شامل اعداد و حروف استفاده می‌کنند. تولید درهم این رمزها (hash) در کنار محدودیت مدت زمان استفاده، احتمال شناسایی یا تکراری بودن رمزهای یکبار مصرف را کاهش می‌دهد.

تاخیر در ارسال کد احراز هویت با اس ام اس

در راه‌اندازی سامانه‌های احراز هویت با پیامک یک مشکل اصلی وجود دارد. از آنجایی که کد یکبار مصرف یا کد احراز هویت تنها برای مدت مشخصی (مثلا 2 دقیقه) اعتبار دارد، در صورتی که این کد دیر ارسال شود اعتبار آن از بین می‌رود.

از همین‌رو قبل از انتخاب سامانه ارسال کد احراز هویت به کیفیت آن‌ها توجه کنید. مدیانا با داشتن وب‌سرویس‌های پیامکی و پشتیبانی از افزونه‌های کاربردی، نیاز کسب و کارها را برآورده می‌سازد.

سخن پایانی

با افزایش سیستم‌های اینترنتی، وب‌سایت‌ها، فروشگاه‌های آنلاین و اپلیکیشن‌های موبایلی، حفظ و نگهداری از رمزهای عبور یکبار مصرف کار مشکلی شده است. از طرفی دیگر افزایش حملات سایبری موجب شده تا مدیران کسب و کارها به دنبال راهکارهای جدیدی برای افزایش امنیت باشند.

احراز هویت با ارسال اس ام اس یک گام مهم برای افزایش ایمنی کاربران است. این روش تایید هویت علی‌رغم امنیت بالا از سادگی لازم نیز برخوردار است.

 

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .