پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

آشنایی با انواع اس ام اس و پیامک

19-mehr-آشنایی-با-انواع-اس-ام-اس-و-پیامک

اس ام اس مارکتینگ (SMS Marketing) یا همان بازاریابی پیامکی یک شیوه مناسب برای انتقال پیام به مخاطب از طریق متن نوشتاری است. هر چند که در ایران در بسیاری از موارد، از بازاریابی پیامکی درست استفاده نمی‌شود، اما همچنان این روش ظرفیت زیادی برای جذب مخاطب دارد. با شناخت انواع اس ام اس و پیامک، امکان بهبود کارایی این شیوه بازاریابی فراهم می‌شود.

مزایای ارسال انواع اس ام اس و پیامک

بازاریابی پیامکی دارای مزایای متعددی است. به همین دلیل کسب و کارها سعی می‌کنند تا از این شیوه در شرایط مختلفی استفاده کنند. برخی از مزایای ارسال انواع اس ام اس و پیامک عبارت‌اند از:

 هزینه مناسب

ارسال پیامک انبوه برای مشتریان یا مخاطبان بالقوه در مقایسه با سایر شیوه‌های بازاریابی نوین، هزینه کمی دارد.

مدیریت زمان ارسال پیامک

در اس ام اس مارکتینگ مانند سایر شیوه‌های دیجیتال مارکتینگ به تحلیل رفتار مخاطب پرداخته می‌شود و براساس اطلاعاتی که از کمپین‌ها به‌دست می‌آید به ارسال انواع اس ام اس و پیامک در بازه‌های زمانی مناسب پرداخته می‌شود. از همین‌رو احتمال باز شدن پیام توسط مخاطب وجود دارد و نرخ تبدیل بهبود می‌یابد.

گستردگی مخاطبان

امروز هر کسی که گوشی همراه داشته باشد، بدون دسترسی به اینترنت و به‌صورت آفلاین امکان دریافت پیامک را خواهد داشت. به همین دلیل در ارسال SMS حجم بیشتری از مخاطبان پوشش داده می‌شوند.

افزایش احتمال خوانده شدن متن پیام

طبق آمارها حدود 98 درصد از پیامک‌های ارسال شده به گوشی تلفن توسط مخاطبان خوانده می‌شود. این در حالی است که در شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر یا اینستاگرام تنها حدود 30 درصد از مخاطبان پست‌ها را مشاهده می‌کنند. با استفاده از خط خدماتی مطمئن خواهیم بود که پیامک به دست همه مخاطبان رسیده است.

معرفی انواع اس ام اس و پیامک

SMS مخفف Short Message Service بوده که پروتکلی برای ارسال پیام‌های متنی کوتاه از طریق شبکه‌های بی‌سیم مخابراتی است. 3 نوع پیامک مختلف وجود دارد:

پیامک یک طرفه (1-Way)

در این شیوه فقط ارسال‌کننده امکان فرستادن پیام را دارد و گیرنده نمی‌تواند پاسخی را برای فرستنده ارسال کند. از پیامک‌های یک طرفه برای اطلاع‌رسانی و اعلان به مشتریان استفاده می‌کنند.

پیامک دو طرفه (2-Way)

در ارتباطاتی که نیاز به تایید موضوعی از طرف گیرنده پیام دارند از پیامک دو طرفه استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال اگر گیرنده قصد داشته باشد تا میزان رستوران را رزرو کند عدد 1 و در صورت عدم تمایل به رزرو عدد 2 را ارسال خواهد کرد.

پیامک مکالمه (Conversational SMS)

در این نوع از پیامک، کارکنان واحد ارتباط با مشتری امکان ایجاد یک ارتباط پیامکی شخصی‌سازی شده را با مخاطبان دارند. اگر مشتری سوالی داشته باشد آن را در داخل متن پیامک می‌پرسد و کارمند مرتبط جواب آن را می‌دهد. این نوع از SMS تجربه شخصی بهتری را برای مشتریان ایجاد می‌کند.

باید توجه داشت که از همۀ انواع اس ام اس و پیامک که در بالا از آن‌ها نام بردیم برای بهبود ارتباطات کسب و کاری استفاده می‌شود.

کاربردهای انواع اس ام اس و پیامک

با توجه به 3 نوع پیامکی که در بالا معرفی کردیم، کسب و کارها می‌توانند از SMS در کاربردهای مختلفی استفاده کنند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

پیامک‌های تبلیغاتی

زمانی که از بازاریابی پیامکی صحبت می‌کنیم به دنبال یافتن کاربردهای تبلیغاتی برای انواع اس ام اس و پیامک هستیم. در پیامک تبلیغاتی سعی می‌شود تا برای مخاطبان هدفی که از قبل توسط واحد بازاریابی شناسایی شده‌اند، اطلاعات دقیقی درباره یک محصول/خدمت یا برند ارسال شود تا آن‌ها امکان تصمیم‌گیری نهایی برای خرید را داشته باشند.

پیامک تبلیغاتی اراباط با مشتری را از فاز بازاریابی و آگاهی بخشی به مرحله فروش و دعوت به اقدام (Call to Action) می‌برد.

اطلاع‌رسانی

از انواع اس ام اس و پیامک برای اطلاع‌رسانی به مخاطبان نیز استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال زمانی‌که مشتری یک محصول مجازی را خریداری می‌کند لینک دانلود برای او پیامک می‌شود. فروشگاه‌های ‌اینترنتی برای اطلاع‌رسانی دربارۀ محصولات جدید خود به مشتریان قدیمی به آن‌ها پیامک می‌دهند.

ارسال کد تخفیف با پیامک یا اطلاع‌رسانی درباره کمپین‌های تبلیغاتی به مشتریان نیز جزیی از پیامک‌های اطلاع‌رسانی محسوب می‌شوند. همچنین پیامک‌های مناسبتی مانند تسلیت شهادت یا تبریک ولادت ائمه، تولد مشتری، رخدادهای اجتماعی و.. نیز بخشی از پیامک‌های اطلاع‌رسانی هستند که به تقویت شخصیت برند کمک می‌کنند.

پیامک‌های تعاملی

کسب و کارها سعی می‌کنند تا کانال‌های متفاوتی را برای تعامل به مشتریان پیدا کنند. با استفاده از وب سرویس پیامکی می‌توان براساس نظرات کاربر اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مشتری قرار داد. این نوع از پیامک‌ها به هدف حفظ مشتری و وفادارسازی آنان ارسال می‌شوند.

انواع اس ام اس و پیامک یادآوری و قدردانی

پیامک‌ها برای یادآوری یا قدردانی از مشتریان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال بعد از خرید پیامک قدردانی به مشتری ارسال می‌شود یا قبل از پایان دوره‌ پرداخت سرویس، به مشتری پیامک یادآوری تمدید سرویس ارسال می‌شود.

ورود 2 مرحله‌ای با پیامک

بسیاری از کسب و کارهای آنلاین یا فروشگاه‌های اینترنتی برای احراز هویت کاربران و دسترسی آن‌ها به اکانت کاربری‌شان از افزونه‌های ورود 2 مرحله‌ای با پیامک استفاده می‌کنند. با خرید پنل پیامک امکان استفاده از چنین افزونه‌هایی برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

ارسال نظرسنجی به مشتریان با کمک انواع اس ام اس و پیامک

واحد پشتیبانی از مشتریان یا واحد روابط عمومی برای بررسی میزان رضایت مشتری از خدمات، نظرسنجی‌های مختلفی را برگزار می‌کند. با استفاده از پیامک نظرسنجی علاوه‌بر افزایش سرعت عمل، دقت نیز در اجرای نظرسنجی‌ها افزایش پیدا می‌کند.

چه کسب و کارهایی از انواع اس ام اس و پیامک برای توسعه بازار خود استفاده می‌کنند؟

بازاریابی پیامکی برای کسب و کارهایی کاربرد دارد که قصد دارند تا حجم انبوهی از مشتریان را جذب کرده و به مکانیزه کردن ارتباطات خود با مشتریان بپردازند. ارسال انواع اس ام اس و پیامک برای رستوران‌ها و کافه‌ها، آژانس‌های معلملات مسکن، فروشگاه‌های آنلاین، آژانس‌های مسافرتی، باشگاه‌های ورزشی و.. کاربرد دارد.

سخن پایانی

هر کسب و کاری باید به دنبال یافتن کانال‌های جدید ارتباطی با مشتریان خود باشد تا امکان توسعه بازار هدف خود را بیابد. استفاده از انواع اس ام اس و پیامک کمک قابل توجهی در برقراری ارتباط موثر با مشتریان خواهد نمود.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .